Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Skal jeg la mannen få reise?

• Logg inn for å svare
33 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 092 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 14:19

Mannen min har fått mulighet til å være med på en kosetur med jobben til Paris litt over to uker før termin. Turen blir over to dager med en overnatting.
Han sier det er opp til meg om han skal reise og jeg er veldig usikker. Har så lyst til å unne han denne turen, men blir også usikker i forhold til om fødselen skulle skje. Moren min fødte alle sine tre barn før termin, så sjansen er jo der for at jeg gjør det samme.
Hva hadde dere andre gjort?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 092 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 14:30

Min mann kommer hjem fra Nordsjøen to dager før termin, så jeg hadde nok "latt han reise".

Om han hadde ønsket å reise så tett opp til termin om han ikke var nødt, er heller tvilsomt. Han ønsker selv å være til stede ved fødselen og er svært bekymret for at han ikke skal rekke det.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 092 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 14:30

Jeg tror ikke det ligger noe genetisk i når man føder, vel?!

Hvorfor ikke la mannen ta avgjørelsen helt selv? Han vet hva konsekvensene kan bli av å dra på turen, og av å ikke dra på turen.
Reiser han, vil han kunne gå glipp av fødselen.
Reiser han, vil han kunne få en fantastisk tur.

Reiser ha ikke, vil han få med seg fødselen.
Reiser han ikke, vil han kunne gå glipp av gøy og morsom tur.

Synes HAN at det er verdt det, om fødselen skulle starta?

Du er i tvil, for du både unner ham denne turen, og ønsker ham hjemme til fødselen, så jeg synes valget faller på ham. Dette er helt opp til ham, siden du stiller deg både positiv og negativ til turen.

La ham få ta valget. Det er tross alt HANS reise. Han er voksen, og kan ta egne valg.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 092 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 14:34

Jeg ville sakt at det var greit for min del hvis formen min var sån bortimot ok. For min del var det ikke så veldig viktig å ha mannen der akkurat under fødselen. For mannen min var det imidlertid veldig viktig å være til stede. Dette er det mannen som må vurdere for sin del. For oss hadde det ikke vært spørsmål om hvorvidt jeg unnet ham reisen, men om han ville ta sjansen på å komme for sent til fødselen.

#5 mrsrogaland.

mrsrogaland.

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 230 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 14:35

La han reise og kose seg. Blir lenge til neste gang, så det fortjener han. :) Så kan dere bruke tiden godt etter han er kommet hjem, være masse sammen og lade batteriene.
You gotta go there to come back

#6 Chelseafan

Chelseafan

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 712 Innlegg:
  • StedSarpsborg Østfold

Skrevet 13 september 2012 - 14:51

er litt Vanskelig det der,men du må gjøre det du føler er best

#7 Berta_78

Berta_78

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 853 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 14:55

Jeg ville sikkert ha prøvd å hinte til ham at han burde velge å bli hjemme da førstemann skulle bli født. Med andremann var jeg en god del mer avslappet, og ville sikkert ha oppfordret ham til å dra, men at han da burde ha en billett som ville være enkel å endre (og trygghet om at besteforeldre kunne ta storebror på svært kort varsel) Kjenn på det! Og som en annen her sier: la ham kjenne på det selv. Han er voksen :-)

#8 Wasaa

Wasaa

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 50 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 13 september 2012 - 16:17

Jeg ville ikke synes det var greit så nær termin. Er det førstemann? Har selv termin snart, og mannen takket nei til jobbtur uken etter termin. Vi er begge altfor nervøse at fødselen skal skje uten ham her, i tillegg til at han aldri ville gått glipp av de første dagene sammen med babyen om jehg skulle føde før. Så om du tenker det samme er det vel helt ok å si det :)

#9 Wasaa

Wasaa

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 50 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 13 september 2012 - 16:17

Med førstemann mener jeg første barnet.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 092 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 16:48

Paris er ikke såååå langt unna og det er forhåndsvis enkelt å komme seg hjem, hvis man bor i oslo-område. Flyturen tar i underkant av to timer så hvis du har en relativt normal fødsel har han faktisk muligheten til å rekke hjem i tide.

#11 soleia

soleia

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 431 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 17:15

Mannen min avsto sjølv frå ein tur 3 veker før termin, fordi han ville vere med på ein evt fødsel, så eg slapp å ta stilling til det.  For meg har det vore viktig å ha med mannen min på fødslane, så eg hadde sagt at eg ikkje ynskte dette to veker før termin.  Då er du  fødeklar, og fødselen kan starte når tid som helst.  Paris ligg der seinare og.

å tru at han skal hive seg på første fly frå Paris er ikkje så  realistisk. Det vil vel ta minimum 5 timar om han er heldig å få bilett til eit fly som går omtrent når han har rukke å komme seg gjennom innsjekking og sikkerheitskontroll. Det er ikkje langt frå alle som brukar eit døgn på å føde.

Dette innlegget har blitt redigert av soleia: 13 september 2012 - 17:18

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 092 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 17:32

Vis innleggKaSan skrev 13 september 2012 - 16:17:

Jeg ville ikke synes det var greit så nær termin. Er det førstemann? Har selv termin snart, og mannen takket nei til jobbtur uken etter termin. Vi er begge altfor nervøse at fødselen skal skje uten ham her, i tillegg til at han aldri ville gått glipp av de første dagene sammen med babyen om jehg skulle føde før. Så om du tenker det samme er det vel helt ok å si det :)

Ja, det er første barnet... Snakket med han om det i sted og han sier vi sammen må bli enige om hva han gjør. Virker som han er veldig keen på å reise og at dette blir en tur hvor han også skal møte noen leverandører, så ikke en ren kosetur... Og da er det enda vanskeligere for meg å si nei. Han mener at om han har flexi billett, kan han komme seg hjemover raskt om noe skjer.

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 092 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 17:41

Nei, jeg hadde aldri latt han reise. Jeg hadde blitt utrolig lei meg at han i det hele tatt hadde reist noen tvil om det!
Tenk om du går i fødsel!?! Samme om det er nr en, to eller tre. Du trenger mannen din der. Reise kan han gjøre resten av livet, men IKKE når du risikerer å trenge ham mest.

#14 soleia

soleia

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 431 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 17:50

Vis innleggAnonym bruker skrev 13 september 2012 - 17:32:

Ja, det er første barnet... Snakket med han om det i sted og han sier vi sammen må bli enige om hva han gjør. Virker som han er veldig keen på å reise og at dette blir en tur hvor han også skal møte noen leverandører, så ikke en ren kosetur... Og da er det enda vanskeligere for meg å si nei. Han mener at om han har flexi billett, kan han komme seg hjemover raskt om noe skjer.

Har du andre som kan køyre deg til klinikken og evt vere med på ein fødsel?  Eg hadde definitivt ikkje likt om mannen reiste vekk når eg var fødeklar, og mannen min hadde gått glipp av ein fødsel dersom han hadde reist på ein slik tur. Min første fødsel varte i 3,5 time frå første ri, og mannen var god å ha når det starta med tette og heftige rier.

Eg synes det er dårleg gjort av han, og litt feigt,  å overlate bestemmelsen til deg, for det er ikkje kjekt å skulle nekte han tur.  Eg hadde nok sagt at eg for min del ynskte at han skulle vere med på fødselen, men at han fekk ta avgjerda sjølv.

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 092 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 18:07

Vis innleggsoleia skrev 13 september 2012 - 17:50:

Vis innleggAnonym bruker skrev 13 september 2012 - 17:32:

Har du andre som kan køyre deg til klinikken og evt vere med på ein fødsel? Eg hadde definitivt ikkje likt om mannen reiste vekk når eg var fødeklar, og mannen min hadde gått glipp av ein fødsel dersom han hadde reist på ein slik tur. Min første fødsel varte i 3,5 time frå første ri, og mannen var god å ha når det starta med tette og heftige rier. Eg synes det er dårleg gjort av han, og litt feigt, å overlate bestemmelsen til deg, for det er ikkje kjekt å skulle nekte han tur. Eg hadde nok sagt at eg for min del ynskte at han skulle vere med på fødselen, men at han fekk ta avgjerda sjølv.

Har foreldre og søster i nærheten om det skulle bli krise. Men hadde blitt utrolig lei meg om jeg skulle gått gjennom fødselen alene, uten han. Samtidig vet jeg hvor mye den turen her betyr for han. Og blir han hjemme de to dagene og ingen fødsel skjer, er det jo surt det også.
Tenker på at det må være flere der ute som har menn som reiser i jobben sin?

#16 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 13 september 2012 - 18:14

Helt ærlig hadde jeg ikke likt at mannen måtte reise på kosetur såpass nærme terminen (ville jo ikke vært for tidlig fødsel engang)... Ville ikke følt at han prioriterte meg og babyen i det hele tatt.

Ja, det er trist å gå glipp av noe moro, men dere er altså to om å få barn. Hvorfor er det så synd for mannen at han må oppgi bare bittelitt rett før barnet kommer?

#17 Hybelkanina

Hybelkanina

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 194 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 18:15

Mannen min har fått tilbud om tilsvarende tur nå, og jeg har to uker til termin. Det kunne ikke falle meg inn å nekte ham å dra, jeg er da ikke moren hans heller. Jeg har sagt at han må gjøre som han vil, han vet jo selv hva han risikerer å gå glipp av. Han har valgt å bli hjemme, vil ikke ta sjansen på å gå glipp av fødselen. Men for meg er det viktig at det er et valg han selv tar, og ikke noe jeg har tvunget ham til.

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 092 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 18:19

Er mannen din umyndiggjort siden du må gi han lov til å reise?

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 092 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 18:19

#20 soleia

soleia

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 431 Innlegg:

Skrevet 13 september 2012 - 18:28

Vis innleggAnonym bruker skrev 13 september 2012 - 18:19:

Ein er to om å få barn, og eg synes at mannen bør sjå sin del av ansvaret og.  Han har vel spurt henne kva ho synes, og då må ho få lov til å seie at ho ikkje vil like at han reiser.
Men er einig i at mannen burde ta eit valg sjølv, og stå for det, utan å lempe det over på dama slik at han kan bli sur om ho "nektar", og ho ikkje kan klage i ettertid om ho skulle bli nøydd å føde åleine.

Det går nok heilt sikkert mange jobbturar for mannen seinare, men første fødsel kan ikkje gjerast om att.

Dette innlegget har blitt redigert av soleia: 13 september 2012 - 18:33