Gå til innhold

Dere med 3 barn og da gjerne relativt små, hvor mye klesvask?


Sunnybeach4gull :)

Anbefalte innlegg

Har 3 barn under fire år, der minste bare er 7 uker. Merker stor økning i mengden med klesvask etter at siste kom :P 4 maskiner daglig.. Hvor mange vasker dere?

 

Det er jo endel skift på sengetøy og klær pga gulpingen til lillemannen, men bruker fortsatt mange timer per dag bare på klesvasken :P Nå har jeg jo god tid til å styre med husarbeid, men hvordan er det når man er i full jobb?

 

vasker dere på natten eller samler alt til helgen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fire barn i alderen 3 til 10 år, så blir jo ikke helt det sammen, men svarer likevel.

 

Jeg har verken mulighet eller ork til å styre på med klesvask hver dag. Det vi har gjort i stede er å investere i en stor maskin (9 kg) og så blir som regel lørdag "vaskedag". Da kjører vi på med 4 stappfulle maskiner på en dag, og med stappfulle mener jeg virkelig stappfulle! ;) Mesteparten blir tørketromlet fortløpende, resten hengt opp. Samtidig brettes alle klærne fra sist helg og legges på plass (tar ca 1 time) Evt tar vi en vask i løpet av uken om det blir lite igjen av noen klær, men da bare klær som kan tørketromles.

 

Håndklær, sengetøy og treningstøy tas innimellom på ettermiddager/kvelder. Det er mye mindre jobb med dette synes jeg. Ca 4-5 maskiner i uken.

Endret av Alva♂♂♂♀
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Det var virkelig et godt tips! Tror at vi skal kjøpe en større vaskemaskin rett og slett ja :P For klesvask er jo bare en lten del av alt husarbeidet man må gjøre ;)

 

Ha en riktig god helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 barn og i full jobb.

Løsningen vår er separate dunker. En til hvitt tøy, en til sort tøy, og en til håndklær og sengetøy som går på 60 grader. Setter på en maskin når dunken er full. Det blir ca en maskinvask pr dag. Tromler alt her i huset. Ungene har hver sine baljer som klærne sorteres direkte i, så må de brette sammen og legge i skapet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert like mye som deg ja :-) omtrent tre fire om dagen.

 

Tar det etterhvert som det kommer. Veldig mye håndduker, kluter og babyklær, endel sengetøy (ikke alle som er helt tette..) og endel klær til oss voksne.

Tar jo egentlig ikke mye tid, siden vi bare slenger ting inni og de vasker seg selv, og så har jeg sortert alt før de havner i maskina.

Altså håndduker for seg, sengetøy for seg, mitt for seg etc. dermed ikke masse sortering med rent tøy som skal brettes etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 barn og i full jobb. Løsningen vår er separate dunker. En til hvitt tøy, en til sort tøy, og en til håndklær og sengetøy som går på 60 grader. Setter på en maskin når dunken er full. Det blir ca en maskinvask pr dag. Tromler alt her i huset. Ungene har hver sine baljer som klærne sorteres direkte i, så må de brette sammen og legge i skapet selv.

 

Hehe... Ser vi tenker veldig likt her! ;) Vi har også ulike skittentøyskorger (5 ulike) og barn vet godt hvor de ulike plaggene skal. Nå har vi ikke plass, men så snart vi flytter inn i nye huset skal alle barna få hver sin kurv/ekse på henholdsvis badet i 3. etg (der de får rom) og på vaskerommet. Da må de selv bære ned sin egen fulle kurv med skitne tøy og sortere dette ut, og så bære med deg opp igjen den andre kurven som da er full av rene klær- I starten vil jeg brette for dem, i hvert fall de minste, men målet er at de må overta også brettingen selv etter en viss alder. Hvor gamle er dine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to barn på henholdsvis 9mnd og 3år. Det blir stort mye vask med en som griser mye når hun spiser og en som stadig kommer hjem med skiftetøy fra barnehagen. Når jeg i tillegg har en jobb med "uniform" så blir det jo ekstra der også. Her blir det 1vask med arbeidsklær, 1hånklevask, 1 vask med sengetøy og ellers opptil 5maskiner med klær. I perioder prøver jeg å vaske 1 maskin hver kveld slik at det ikke skal bli så mye på en gang, men veldig ofte blir det til at vi står med 3-4maskiner på en gang fordelt på 2dager i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 barn og i full jobb. Løsningen vår er separate dunker. En til hvitt tøy, en til sort tøy, og en til håndklær og sengetøy som går på 60 grader. Setter på en maskin når dunken er full. Det blir ca en maskinvask pr dag. Tromler alt her i huset. Ungene har hver sine baljer som klærne sorteres direkte i, så må de brette sammen og legge i skapet selv.
Hehe... Ser vi tenker veldig likt her! ;) Vi har også ulike skittentøyskorger (5 ulike) og barn vet godt hvor de ulike plaggene skal. Nå har vi ikke plass, men så snart vi flytter inn i nye huset skal alle barna få hver sin kurv/ekse på henholdsvis badet i 3. etg (der de får rom) og på vaskerommet. Da må de selv bære ned sin egen fulle kurv med skitne tøy og sortere dette ut, og så bære med deg opp igjen den andre kurven som da er full av rene klær- I starten vil jeg brette for dem, i hvert fall de minste, men målet er at de må overta også brettingen selv etter en viss alder. Hvor gamle er dine barn?

 

 

2, 4, 11 og 17. Hun på 17 vasker klærne sine selv så de slipper jeg å tenke på :) 11-åringen må brette selv, de to minste bretter jeg for. Enn så lenge. ;) I tillegg lønnes de to eldste for å rydde/vaske deler av huset så vi har en gjevn arbeidsfordeling der de lønnes etter innsats :) Ser frem til å kunne sette de to minste i arbeid også ;)

 

Følger forresten med på bloggen din, liker tankegangen deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 unger fra 3 uker til 7 klasse.

Her er det mannen som vasker alle klær. Men som han sier selv, det er null stress. Vi har stort vaskerom, hundene spiser der. Så han hiver på en maskin nå og da. Ikke daglig men kan godt vaske 2-3 maskiner samme dag. Vil tippe 6-7 i uka. Jeg bretter hver søndag ca. Og da får jeg ofte elste til å hjelpe. Vi syns det er masse ekstra klær å vaske pga de to mellomste kan bytte klær flere gang om dagen.

 

Det jeg hater og som tar tid er klær som må strykes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fire barn, 3, 5, 8 og 11 år gamle, og det blir en del vasking. De to eldste trener 3-4 ganger i uken og i tillegg kommer jo håndklær etter svømming og gym på skolen.

 

Men jeg vasker ikke fire maskiner om dagen altså, det hørtes mye ut, men du har kanskje veldig liten maskin?

 

Vi har ikke av de største maskinene, men en mellomstor en, går fint sengetøy fra tre senger om gangen i den.

 

Jeg vasker ca en maskin om dagen og kanskje to om dagen i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn fra 1 - 8år. Jeg vasker på mandager. Vi har da sortert lyst og mørkt. Vasker 4 maskiner den dagen og tørker fortløpende. Jeg har maskin som tar 8kg. Og 9kg tørketrommel.

 

De ukene vi bytter senge tøy ca anhver uke så blir det 2 maskiner ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 barn på hhv 6 år, 4 år og 5 mnd. Jeg vasker ikke klær hver dag, vasker vel 2-3 dager i uka i snitt. Liker bedre å ta 2-3 maskiner på en dag enn å måtte vaske klær hver eneste dag. Prøver å vaske endel klær før helga, så slipper jeg å tenke på klesvasken i helga,. vasker bare klær hvis jeg absolutt Må i helga.

 

Har en skittentøysdunk for klær og en for sengetøy, håndklær og kluter. Vi kjøpte ikke tørketrommel før vi hadde fått 2 barn, hadde aldri klart meg uten det nå! Genialt med baby i hus også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 3 barn på 2 og 4 år, venter 4.mann nå. Har akkurat kjøpt ny maskin, da forrige ikke klarte seg mere. Kjøpte en samsung maskin som tar 12 kg. Helt suveren maskin, sluker skittentøyskurven i en jafs. Kan til og med vaske dobbeltdyne i den..

 

Så har vel gått fra å vaske 2-3 maskiner dagen, til 3-4 i uka. (blir en del etter svømming på alle sammen, arbeidsklæra til gubben i tillegg) Og tørketrommel tar det som kan inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...