Gå til innhold

Noen leger her? Er det virkelig sånn at enkelte kan ha Streptokokker i kroppen uten betennelser?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed med min fastlege at dette er mulig, og at det da skal være smittsomt. Og da har man liksom streptokokkene i kroppen bare sånn latent hele tiden omtrent som herpes. Ingen andre i familien har slike sår, eller andre streptokokkutbrudd.

 

Hvordan kan man ha det uten noen som helst betennelse?

 

Jeg fikk tatt en hudbiopsi av et sår, fordi jeg hele tiden får sår på kroppen uten grunn. Det er ikke herpes. Jeg har hatt det sånn ihvertfall i 2-3 år nå.

 

Og i det såret var der streptokokker. Da sa fastlegen min det om at noen bare har de bakteriene i kroppen, uten at de har problemer av det. Men såret var jo ikke betent, engang!

 

Jeg har også hatt 2 tilfeller av det sommerfuglutslettet(de to siste somrene) som er typisk for Lupus, men hverken blodprøve eller biopsi viser dette.

 

Jeg har kun blitt undersøkt av fastlegen min til nå.

 

Er her leger som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke lege, men har også fått beskjed om at man kan ha bakteriene som fører til brennkopper (og det er enten streptokokker eller gule stafylokokker som forårsaker det) liggende latent i kroppen uten nødvendigvis å ha utbrudd. Spesielt kan bakteriene slå seg ned ytterst i nesa og ligge latente der. Og ja, det er smittsomt. Men man behøver ikke ha plager hele tiden.

 

Denne beskjeden fikk jeg av lege i forbindelse med en liten sønn som stadig vekk fikk betente sår (brennkopper). Hele familien hadde hatt et utbrudd for noen år siden, men for hans del kom det tilbake igjen og igjen. Bittesmå rifter eller sår ville ikke gro, men vokste og ble væskende. Han ble ikke kvitt det før etter en antibiotika-kur (husk å få legen til å ta bakterieprøve av såret, det kan være bakterier som er motstandsdyktige mot "vanlige" antibiotika-kurer).

 

MEN: Når du sier "sår" over hele kroppen, hva mener du da? Kan du beskrive hvordan de ser ut? Når du nevner sommerfuglutslett i tillegg ringer det nemlig noen bjeller i forhold til en gruppe hudsykdommer som kalles autoimmune hudsykdommer for meg i hvert fall! Har du noen andre sykdommer eller diffuse plager i tillegg? Trenger overhode ikke være ting man normalt forbinder med hudplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lege. Du kan ha både streptokokker, stafylokokker og e.coli i din "normalflora",dvs bakterier so vokser på/i deg uten å skape sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...