Gå til innhold

Hjelp! Ang tannpuss på jente 17 mnd.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt litt problemer med tannpussen på jenta vår, men det har gått sånn tålig greit. Vi har vært opptatt av og gjøre det til noe positivt og har alltid sunget den samme sangen ved tannpuss, og hun synes dette er veldig morro, smiler og ler.

 

Men nå den siste uka har det vært HELT UMULIG og pusse tennene hennes. Hun blånekter!

Jeg er rolig og blid, prøvd og tulle litt, og ikke tulle i det hele tatt. Men hun begynner bare og hyle... for 3 dager siden prøvde jeg og gjøre det med litt makt, men da sluttet jeg raskt, for DET var ikke noe artig, for verken meg eller hun.. Har absolutt ikke lyst til og stappe denne tannbørsten inn i munnen hennes mens hun hylskriker og gråter....

 

 

HVA SKAL JEG GJøRE? :(

 

 

Setter meg ned på huk med hun og sier: **** Vi Må pusse tennene, ellers får vi aua i tanna. :/

Hun nekter bare.. uansett :S

Vil gjerne prøve å unngå at hun får masse hull i tennene..

 

Noen råd`?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeh har lært med min 3 åring at noen ganger så må man bare. Da gjelder det å bare holde fast og pusse. Høres kanskje brutalt ut, men de skjønner faktisk ikke hva du mener med "auau i tanna".

 

Ville ikke gjort det om det er fler tenner på gang. Men om det ikke er det hadde jeg faktisk bare pussa. De skjønner fort nok at det er noe de bare må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skjønner hva aua er, og tanna, og hva tannbørsten er. Dette fordi hun flere ganger har hentet tannbørsten når jeg har spurt (lett tilgjengelig). aua sier hun når hun får litt vondt, og fordi hun peker på tennene når vi sier tanna..

 

Så det er greit og gjøre det med makt?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hun får pusse selv? :) Har hun prøvd det?

 

Ja hun får det, men det blir ingen pussing :P Bare tulling :)

 

Kan prøve å bestikke med fluortablett :) Takk for tips.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg mener det. Hva er best da? Pusse med litt makt i et par dager til de skjønner at de må eller å fa hull i tennene? Tror nok smerten ved et hull er mye, mye verre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo at makt sjeldent er en god løsning, spesielt med barn.

Hun kan jo ikke få et bedre forhold til tannpuss ved å tvinges til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener det. Hva er best da? Pusse med litt makt i et par dager til de skjønner at de må eller å fa hull i tennene? Tror nok smerten ved et hull er mye, mye verre :)

 

Helt sant det.. :)

 

Men... Jeg får ikke til og holde hender, og hodet litt oppe samtidig som jeg skal pusse.. :P Hun krøker seg sammen... Tips ?

Uffameg...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at hun ikke har en blemme eller et sår i munnen? Hvis hun ikke har dette og kosesnakk ikke virker så hadde jeg tvangspusset. Begge mine har vært gjennom en periode hvor d nektet og da tvangspusset jeg. Jo mer de skreik jo bedre kom jeg til med børsten... ;) ikke kjekt, men tannpussen slipper de ikke unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo at makt sjeldent er en god løsning, spesielt med barn. Hun kan jo ikke få et bedre forhold til tannpuss ved å tvinges til det?

 

 

Har du noen andre tips eller løsninger da? Tar veldig gjerne imot

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo at makt sjeldent er en god løsning, spesielt med barn. Hun kan jo ikke få et bedre forhold til tannpuss ved å tvinges til det?
Har du noen andre tips eller løsninger da? Tar veldig gjerne imot HI

 

Etter "googling" kom samme tips som en annen nevnte. Siterer professor i pedagogikk.

 

 

Lek med tannbørsten

Dessverre bryr 2-åringer seg veldig lite om hva slagsbakterieflora de har i munnen.

– Har du noen triks eller råd til foreldre til småbarn som ikke vil pusse tennene?

– Lek med børsten. Vær tålmodig. Ikke bruk tvang, men forsøk å la barnet bli vant til at noe, eller noen, trenger forbi den intimsfæren vi alle har, sier tannlegen.

Han får støtte fra Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk:

– Gjør tannpussen til en lek. La barnet først pusse selv eller leke med tannbørsten, så kan foreldrene overta og pusse over til slutt.

Også han er motstander av å bruke tvang.

– Da utvikler det seg til en maktkamp som det går prestisje i å vinne.

Fluor som belønning

Tannpleier Sande anbefaler bruk av fluortabletter som belønning.

– Det finnes mange nye, gode smaker. Sørg bare for at barnet har sugd opp tabletten før det legger seg for å sove. Gi selvsagt bare tabletter til barn som er store nok til å forstå at de skal suge på dem. De offentlige anbefalingene er nå at fluortabletter bare skal gis ved behov, men jeg mener det bør være greit å bruke dem som belønning, sier hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at hun ikke har en blemme eller et sår i munnen? Hvis hun ikke har dette og kosesnakk ikke virker så hadde jeg tvangspusset. Begge mine har vært gjennom en periode hvor d nektet og da tvangspusset jeg. Jo mer de skreik jo bedre kom jeg til med børsten... ;) ikke kjekt, men tannpussen slipper de ikke unna!

 

 

Ingen blemmer eller sår :) Jeg får fint lov til og kjenne i munnen hennes, men tannbørsten.. Nei, DEN får ikke adgang..

 

Da blir det nok tvangspussing på oss.. :S

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett henne på fanget, putt høyre armen hennes under din venstre og hold venstearmen hennes fast med din venstre.

 

På denne måten har du høyrearmen din fri til å pusse mens begge hennes armer holdes fast med din venstre arm..

 

Huff høres litt brutalt ut... Men også veldig effektivt når en skal mate kanter uten stol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo at makt sjeldent er en god løsning, spesielt med barn. Hun kan jo ikke få et bedre forhold til tannpuss ved å tvinges til det?
Har du noen andre tips eller løsninger da? Tar veldig gjerne imot HI
Etter "googling" kom samme tips som en annen nevnte. Siterer professor i pedagogikk. Lek med tannbørsten Dessverre bryr 2-åringer seg veldig lite om hva slagsbakterieflora de har i munnen. – Har du noen triks eller råd til foreldre til småbarn som ikke vil pusse tennene? – Lek med børsten. Vær tålmodig. Ikke bruk tvang, men forsøk å la barnet bli vant til at noe, eller noen, trenger forbi den intimsfæren vi alle har, sier tannlegen. Han får støtte fra Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk: – Gjør tannpussen til en lek. La barnet først pusse selv eller leke med tannbørsten, så kan foreldrene overta og pusse over til slutt. Også han er motstander av å bruke tvang. – Da utvikler det seg til en maktkamp som det går prestisje i å vinne. Fluor som belønning Tannpleier Sande anbefaler bruk av fluortabletter som belønning. – Det finnes mange nye, gode smaker. Sørg bare for at barnet har sugd opp tabletten før det legger seg for å sove. Gi selvsagt bare tabletter til barn som er store nok til å forstå at de skal suge på dem. De offentlige anbefalingene er nå at fluortabletter bare skal gis ved behov, men jeg mener det bør være greit å bruke dem som belønning, sier hun.

 

Dette skal jeg virkelig prøve først! :) Takk for svar.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine to har vært vanskelige å pusse tennene på i den alderen. Løsningen her ble en type gummibøl jeg fant på apoteket. Mens barna holdt tannkosten og styrte litt på med den, så tok jeg fingeren med bølen og fikk skubbet fram og tilbake. Da visste jeg iallfall at jeg hadde fått på tannkrem og skubbet litt. Det gikk ikke mange mnd før løfte om fluortablett virket og nå funker elektrisk tannkost med lyd helt strålende (eldste er nettopp blitt tre). Hadde ikke likt at noen hadde tvunget noe inn i munnen min, så veldig glad dette funket for oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det som oftest ingen problem med tannpussen her hos oss da, men vi har 2 tannkoster så hun kan få pusse selv i tillegg til at jeg pusser. Hun får også låne min tannkost og pusse mine tenner imellom. Ellers får hun lov å grise litt med vann. Men de dagene hun absolutt ikke vil uansett så pusses det uansett, hun gir seg som oftest raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...