Gå til innhold

Når E resepten blir innført, kan da hvilken som helst lege eller person med tillgang til systemet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gå inn og skjekke om du har vært hos andre leger og fått resepter.

Så min fatslege kan gå inn på meg så ser han at jeg har vært hos gynekologen og hentet p-piller.

Eller om du har vært hos et privat legesenter for en annen mening.

 

Det er jo et kjempe tilltak for å hindre at folk går fra lege til lege og henter sterke medesiner de missbruker eller selger.

 

Jeg sjonglerer mellom fatlegen min og en privatlege jeg går til fatslegen når jeg kan bestille time i god tid eller vente en dag eller to. Men nå jeg til legen akutt for noe reiser jeg på et privat legesenter. der får man rask behandling.

 

Jeg har liksom ikke noe behov for at min fastlege skal vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja,det tror jeg, for du logger inn med 11 siffer og eget passord, der er det jo flere måter, men alt ligger på en side,så det tror jeg nok ja....desverre.

 

men når jeg tenker meg om,så vet jeg ikke om de har tilgang til din side, eller om de bare kan legge det inn på deg....hmmm...ble veldig usikker her nå.

 

står det noe om det på mineresepter.no tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5 andre

Nei, fastlegen din kan kun få oversikt over det andre leger forskriver hvis du samtykker til dette. Det er altså opp til deg.

 

Du kan også hindre apotekene i å se alle dine resepter. Dine gyldige resepter blir lagt i en database, men hvis du ber om en låst resept, kommer ikke denne opp ved søk på personnummeret ditt. Du må da gi apoteket et spesielt referansenummer ved henting på den aktuelle resepten.

 

På denne måten kan du skjule opplysninger om deg selv, som du ikke vil at bl.a. apotekene skal vite (Din resept på antipsykotika er låst, slik at ikke venninnen din på apoteket i hjembyen ser dette når du henter ut p-piller). Dette kan være negativt i forhold til å oppdage en misbruker som "surfer" rundt fra lege til lege, men positivt i forhold til personvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her! Det er ikke det at jeg har noe å skjule men føler jeg liksom er utro mot legen. :)

 

Men jeg ser alle fordelene ved å ha reseptene liggende i en database!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5 andre
HI her! Det er ikke det at jeg har noe å skjule men føler jeg liksom er utro mot legen. :) Men jeg ser alle fordelene ved å ha reseptene liggende i en database!

 

Jeg ser den. Du må selv åpne for at legen skal få tilgang til alle dine resepter, så hvis det ikke blir et spørsmål fra legens side, vil ikke han/hun vite om alle dine resepter (selv om det sikkert virker litt "mistenkelig" hvis du nekter legen innsyn. Da hadde jeg lurt på hva du skjulte - selv om jeg ikke har noe med det :P )

 

Dessuten er det jo bra at du kan hindre f.eks. apotekene innsyn i alle dine resepter, hvis den har en spesiell referansekode som må oppgis. Det kan jo være enkelte ting du kun vil at ditt fate apotek skal kunne vite om.

Endret av 5 andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er en fordel om alle leger har innsyn i hvilke medikamenter du bruker, så det blir enklere å stille riktig diagnose raskt dersom noe skulle oppstå. Ikke forstår jeg hvorfor du føler at legen ikke må vite at du går til andre leger også. Med mindre legen er mannen din, tror jeg ikke det kan være mulig at han bryr seg om at du har fått p-piller uten å ta det via han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...