Gå til innhold

Sminke i 5 klasse??


Prinsesse Brødhue

Anbefalte innlegg

Er det greit??

 

Det synes ikke jeg, men snuppa hadde fått beskjed om at det kunne man bruke så lenge man ikke brukte mye.

Er jeg gammeldags eller er det litt i tidligste laget??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sug lut

Over mitt lik. Evt over mitt døde lik, som jeg hørte noe si her en dag. Ungdomsskolen, ja. Femteklassinger med sminke er de som ender på Unge Mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdomsskolen er nedre grense slik jeg ser det, men jeg har bare en baby enda og har ikke følt presset. Kan tillate eksperimentering hjemme og muligens neglelakk før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Neglelakk er bare moro, og "hjemmesminke" (dvs i praksis ansiktsmaling) er en helt annen greie. Men sminkesminke er seksualisering på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde virkelig ikke det var noe som dukka opp før på ungdomsskolen. Men jaggu var det noen av jentene i eldste sin klasse i fjor (5. klasse) som begynte med sminke. Heldigvis har ikke mi interessen, for det var visst noen mammaer som hadde ingått kompromiss og sagt det var lov å bruke på skolen på fredager... Måtte ha jobba hart for å gå mot den tenker jeg(og jeg ville ha prøvd meg altså)! Men slapp altså unna denne gang - puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at jeg er glad jeg har gutt. Men kjære vene, 5-klasse, hvor gammel er man da, 10? Jeg hadde knapt nok begynt med deo på den tiden. Sminke var noe jeg prøvde i 7. klasse, men så er jeg kanskje forferdelig ukul.

Hadde jeg hatt ei jente hadde hun fått holde sminken hjemme - prøve seg, klatte litt og sånt, ja, men på skolen? Nei!

Husker vi farget håret med fargekritt og vann da vi gikk i 5.klasse, og brettet opp jeansene og festet de med fargebinders. Rebelske regnbuebarn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de fleste av oss sminket oss en gang i blant i 5 og 6 klasse... Vet vertfall at det var på barneskolen. Så det er vel ikke så veldig uvanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3. Klassing ville begynne med sminke, og hun er ikke først ute :(

Jeg inngikk ett kompromiss og kjøpte en supermild dagkrem på apoteket til henne og en body lotion.

Jeg kan jo ikke si nei til alt, og dette virket hos oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hohoho..... Send de til min pappa sier jeg bare. Han rynker fremdeles på nesa om jeg har på bitebitebite litt mascara til hverdags, og jeg er 27år =P

 

Det var totalt uaktuelt å tenke tanken på å sminke seg i huset vårt når jeg var liten. Eller lekesminke ble innført av tante, men kastet ganske fort etter at vi brukte den på veggene istede for på oss selv. Kjøpte meg min første sminke når jeg flyttet på hybel som 16åring, til pappas store gru! Men jeg ser i dag at taktikken hans faktisk funka på både meg og lillesøster, for nå som voksne bruker vi begge veldig lite og veldig sjeldent sminke.

 

Også sier jeg som Mentha, takk gud for at jeg bare har gutter(.....enda)! La forresten merke til at et par jenter i eldstemann sin klasse (3.) hadde på mascara på skolen i dag.... *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Heldigvis har jeg en datter i en klasse hvor sminke er unntak og ikke regel. Dvs en av jentene sminker seg daglig(mascara, forteller ryktene), mens de andre muligens har grønne/blå tånegler og muuligens lipgloss til fest.

Men vet om tredjeklassinger med daglig sminke andre steder i landet,og møtte selv en femteklassing i sommer, med sminke hver dag i ferien og egen facebookside og blogg for å legge ut dagens outfit... Og IQ omtrent som skonummeret(slettes ikke forutinntatt, jeg...). Ikke min datter, det hadde vært over mitt lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer generelt på jenter med mer sminke enn de trenger så 10åringer med sminke synes jeg er helt sykt. Selv har jeg aldri brukt så mye sminke, men tror mitt sminkebehov ble dekket av teateret jeg var med i. Frister lite å sminke seg morgenen etter forestilling for det tar ganske lang tid å vaske bort teatersminke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er jo bare trist om samfunnet skal bli så ille! Klespress, sminke og slanking helt ned i 10-års alderen, fytti katta. Da jeg var 10 var jeg mest opptatt av hvor mye grønske jeg kunne få på knær og albuer før jeg skulle inn om kvelden, så jeg kunne erklære dagen for godt brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...mange moraltanter her plutselig!!

 

I dag finnes det jo sminke overalt (omtrent som med godis), rettet mot barn, vil jeg si. Neglelakk i alle mulige farger og öyenskygger med glitter og glade farger. Ikke akkurat noe jeg velger, hvertfall.

Sminke blir gitt bort i gaver fra tidlig alder. Hello-Kitty-sminkepallett etc etc er jo noe som frister de fleste småpiker.

 

Eldstedattera har nettopp fylt 11 og hun elsker sminke og neglelakk, har gjort det noen år nå. Jeg har aldri sminket meg mye...mascara og vaselin på leppene en gang iblant, dit strekker jeg meg. Så dette har hun absolutt ikke etter meg.

Men hun er veldig veldig glad i musikk og se på musikkvideoer...kommer vel noe derfra, ja!

Hun har som sagt mye mer sminke enn det jeg har og syns det er kjempemorsomt å sminke seg.

 

MEN hun får jo ikke bruke sminke på skolen enda, selv om hun nok veldig gjerne ville gjort det. Flere jenter i klassen hennes sminker seg, ikke fast hver dag, men ganske ofte.

Skal vi i selskap eller hun har jenteparty når hun fyller år så får hun bruker litt sminke men ikke for mye!! Det er det verste jeg ser.

 

Så i dag er det ikke uvanlig at jenter i 10-11årsalderen vil sminke seg! Men det får jo väre opp til oss foreldre å gå foran med et godt eksempel og veilede litt. Og de foreldre som syns det er greit med sminke de får jo bestemme det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmmm...mange moraltanter her plutselig!! I dag finnes det jo sminke overalt (omtrent som med godis), rettet mot barn, vil jeg si. Neglelakk i alle mulige farger og öyenskygger med glitter og glade farger. Ikke akkurat noe jeg velger, hvertfall. Sminke blir gitt bort i gaver fra tidlig alder. Hello-Kitty-sminkepallett etc etc er jo noe som frister de fleste småpiker. Eldstedattera har nettopp fylt 11 og hun elsker sminke og neglelakk, har gjort det noen år nå. Jeg har aldri sminket meg mye...mascara og vaselin på leppene en gang iblant, dit strekker jeg meg. Så dette har hun absolutt ikke etter meg. Men hun er veldig veldig glad i musikk og se på musikkvideoer...kommer vel noe derfra, ja! Hun har som sagt mye mer sminke enn det jeg har og syns det er kjempemorsomt å sminke seg. MEN hun får jo ikke bruke sminke på skolen enda, selv om hun nok veldig gjerne ville gjort det. Flere jenter i klassen hennes sminker seg, ikke fast hver dag, men ganske ofte. Skal vi i selskap eller hun har jenteparty når hun fyller år så får hun bruker litt sminke men ikke for mye!! Det er det verste jeg ser. Så i dag er det ikke uvanlig at jenter i 10-11årsalderen vil sminke seg! Men det får jo väre opp til oss foreldre å gå foran med et godt eksempel og veilede litt. Og de foreldre som syns det er greit med sminke de får jo bestemme det selv.

 

Men om det lages produkter som retter seg mot små barn så trenger vi jo ikke å bite på??

Selv om det er mulig å kjøpe sko med høye heler til 3 åringer så gjør ikke jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...mange moraltanter her plutselig!! I dag finnes det jo sminke overalt (omtrent som med godis), rettet mot barn, vil jeg si. Neglelakk i alle mulige farger og öyenskygger med glitter og glade farger. Ikke akkurat noe jeg velger, hvertfall. Sminke blir gitt bort i gaver fra tidlig alder. Hello-Kitty-sminkepallett etc etc er jo noe som frister de fleste småpiker. Eldstedattera har nettopp fylt 11 og hun elsker sminke og neglelakk, har gjort det noen år nå. Jeg har aldri sminket meg mye...mascara og vaselin på leppene en gang iblant, dit strekker jeg meg. Så dette har hun absolutt ikke etter meg. Men hun er veldig veldig glad i musikk og se på musikkvideoer...kommer vel noe derfra, ja! Hun har som sagt mye mer sminke enn det jeg har og syns det er kjempemorsomt å sminke seg. MEN hun får jo ikke bruke sminke på skolen enda, selv om hun nok veldig gjerne ville gjort det. Flere jenter i klassen hennes sminker seg, ikke fast hver dag, men ganske ofte. Skal vi i selskap eller hun har jenteparty når hun fyller år så får hun bruker litt sminke men ikke for mye!! Det er det verste jeg ser. Så i dag er det ikke uvanlig at jenter i 10-11årsalderen vil sminke seg! Men det får jo väre opp til oss foreldre å gå foran med et godt eksempel og veilede litt. Og de foreldre som syns det er greit med sminke de får jo bestemme det selv.
Men om det lages produkter som retter seg mot små barn så trenger vi jo ikke å bite på?? Selv om det er mulig å kjøpe sko med høye heler til 3 åringer så gjør ikke jeg det.

 

Neida, vi trenger jo ikke det. Dette får väre opp til oss foreldre. Mine barn får skrive önskeliste til bursdagene sine, som de gir til onkler og tanter, besteforeldre og söskenbarn etc...og da blir det som regel pakker med sminke i. Ikke så lett å vifte med pekefingeren når gavene kommer. Kunne jo forbudt jentene mine å önske seg sminke, men det er heller ikke aktuelt for meg.

Selv syns jeg ikke dette er så farlig. Jeg kjemper heller kampen mot tv-, xbox- og tvspill med for mye "vold" i...det vil jeg kjempe imot i det lengste.

Lip-gloss og neglelakk etc det får heller gå an. Men som sagt, det skal ikke brukes på skolen i 5.klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut
Så i dag er det ikke uvanlig at jenter i 10-11årsalderen vil sminke seg! Men det får jo väre opp til oss foreldre å gå foran med et godt eksempel og veilede litt. Og de foreldre som syns det er greit med sminke de får jo bestemme det selv.
Selvsagt er det ikke uvanlig at de vil. Men det er fremdeles uvanlig samt like effektivt som å stempe PUL MEG Så FORT JEG BLIR TOLV i panna deres at de går utenfor husets fire vegger med det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Sug Lut - jeg vil ikke at min jente (som riktignok bare er 4 pr i dag) skal bli enda en av de forstrukne ungene som skal være ungdom på den alderen jeg selv lekte med dukker.

 

Min eldste er 13, så at en del av jentene i klassen hans brukte sminke i hvert fall siste året på barneskolen, et par også i 6. klasse. Jeg synes ikke noe om det. Jeg mener at det er de voksnes plikt å sette grenser for hva som er greit. Vet at noen av mine venninner har sagt til døtrene at det er aldersgrense på sminke, noen har sagt 12, noen har sagt 13.

 

å si at de jo må få ha det på seg fordi de har ønsket seg det og fått det, er en dårlig forklaring for meg. Det ungene ønsker seg, er jo styrt av hva vi tillater. ønskelistene deles ikke med slektninger før jeg har sjekket at det er greit. Gutten på 13 f.eks. ville nok gjerne ønsket seg spill med 18-årsgrense hvis det ikke fantes regler i heimen som forbyr denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, hi, moraltanter? Ser for meg Prussiluskan! Også om krangledamene da gitt, de rauseste jeg vet om :) Kanskje jeg må bytte profilbilde... Noen fun facts om overnevnte: http://sandnesjunior.blogspot.no/2010/11/sannheten-om-prussiluskan.html

 

Interessant om Prussiluskan!

Vil bare forklare litt om hvorfor jeg brukte uttrykket "moraltanter".

Her inne på kranglesiden har jeg mye underholdning og ler meg skakk av mange ärlige innlegg :)

For en tid tilbake så var det mange innlegg som handlet om intimbarbering. Jeg fikk det inntrykket at de aller aller fleste her inne barberte bort det meste som kunne minne om hår nedentil og jeg turte nesten ikke si at jeg lot det gro vilt ;)

Uansett så så jeg for meg alle disse mödrene som gikk glattbarberte rundt omkring og lurte på hva slags signaler de ville gi til sine dötre når de vokser opp?? De fleste syns det var sååå ekkelt med kjönnshår og at det var så uhygienisk og det ene med det andre. Så må vel de fleste av disse mödrene i teorien syntes det er helt greit at dötrene deres glattbarberer seg nedentil. Og hva slags signaler gir man da??

Så dukket altså dette innlegget opp og her var det mange som reagerte med forferdelse over at 10-11åringer ville sminke seg litt...;)

 

Og dette var jo satt helt ute på spissen ;) men det er hvertfall forklaringen til "moraltanter" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Sug Lut - jeg vil ikke at min jente (som riktignok bare er 4 pr i dag) skal bli enda en av de forstrukne ungene som skal være ungdom på den alderen jeg selv lekte med dukker. Min eldste er 13, så at en del av jentene i klassen hans brukte sminke i hvert fall siste året på barneskolen, et par også i 6. klasse. Jeg synes ikke noe om det. Jeg mener at det er de voksnes plikt å sette grenser for hva som er greit. Vet at noen av mine venninner har sagt til døtrene at det er aldersgrense på sminke, noen har sagt 12, noen har sagt 13. å si at de jo må få ha det på seg fordi de har ønsket seg det og fått det, er en dårlig forklaring for meg. Det ungene ønsker seg, er jo styrt av hva vi tillater. ønskelistene deles ikke med slektninger før jeg har sjekket at det er greit. Gutten på 13 f.eks. ville nok gjerne ønsket seg spill med 18-årsgrense hvis det ikke fantes regler i heimen som forbyr denslags.

 

Jeg sjekker også önskelistene, vet du. Men syns ikke det gjör noe at det står sminke der. Og om du leser en gang til så kanskje du ser at min 11-åring ikke får ha sminke på skolen eller til hverdags. Og så tror jeg jammen meg også at jeg også skrev tidligere at det er opp til oss foreldre å bestemme...hvor grensene går for familiene, det kan jo variere....

Selvfölgelig er du enig med Sug Lut...hun er jo dronningen av alle dronninger inne på krangle....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Sug Lut - jeg vil ikke at min jente (som riktignok bare er 4 pr i dag) skal bli enda en av de forstrukne ungene som skal være ungdom på den alderen jeg selv lekte med dukker. Min eldste er 13, så at en del av jentene i klassen hans brukte sminke i hvert fall siste året på barneskolen, et par også i 6. klasse. Jeg synes ikke noe om det. Jeg mener at det er de voksnes plikt å sette grenser for hva som er greit. Vet at noen av mine venninner har sagt til døtrene at det er aldersgrense på sminke, noen har sagt 12, noen har sagt 13. å si at de jo må få ha det på seg fordi de har ønsket seg det og fått det, er en dårlig forklaring for meg. Det ungene ønsker seg, er jo styrt av hva vi tillater. ønskelistene deles ikke med slektninger før jeg har sjekket at det er greit. Gutten på 13 f.eks. ville nok gjerne ønsket seg spill med 18-årsgrense hvis det ikke fantes regler i heimen som forbyr denslags.
Jeg sjekker også önskelistene, vet du. Men syns ikke det gjör noe at det står sminke der. Og om du leser en gang til så kanskje du ser at min 11-åring ikke får ha sminke på skolen eller til hverdags. Og så tror jeg jammen meg også at jeg også skrev tidligere at det er opp til oss foreldre å bestemme...hvor grensene går for familiene, det kan jo variere.... Selvfölgelig er du enig med Sug Lut...hun er jo dronningen av alle dronninger inne på krangle....;)

 

En ting til...kom tilbake når datteren din er ca 10-11 år...tipper at hun har fått en og annen neglelakk eller lip-gloss da, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en del av hoffet på krangle hvis det finnes. Tror faktisk ikke de andre kranglerne vet hvem jeg er i det hele tatt.

 

Klart alle familier velger for seg, men HI spurte jo om hva vi synes og da sier jeg hva jeg synes. Jeg er generelt kritisk til at alle småunger skal se ut som tenåringer.

 

Kanskje du har rett - når min snuppelure 10-11, så har hun en og annen neglelakk eller lipgloss. Neglelakk får hun forresten allerede. Men jeg har vært ganske standhaftig på en del prinsipper allerede, så jeg tror jeg holder på dette. Eldstemann f.eks fikk ikke være på FB før han var 13. Det var én annen i klassen som hadde samme kjipe foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en del av hoffet på krangle hvis det finnes. Tror faktisk ikke de andre kranglerne vet hvem jeg er i det hele tatt. Klart alle familier velger for seg, men HI spurte jo om hva vi synes og da sier jeg hva jeg synes. Jeg er generelt kritisk til at alle småunger skal se ut som tenåringer. Kanskje du har rett - når min snuppelure 10-11, så har hun en og annen neglelakk eller lipgloss. Neglelakk får hun forresten allerede. Men jeg har vært ganske standhaftig på en del prinsipper allerede, så jeg tror jeg holder på dette. Eldstemann f.eks fikk ikke være på FB før han var 13. Det var én annen i klassen som hadde samme kjipe foreldre.

 

Ja vi må skrive hva vi mener men akkurat det med önskelistene og "å önske seg noe" var jo fra mine innlegg.

 

Og til slutt. Jeg syns 13 år er for ungt også, jeg!! Tenk på begynnelsen av FB så var det 18-årsgrense! Det var tider, det! Så jeg hadde antageligvis tilhört de "kjipe" foreldrene i den klassen.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du selv skriver at det ikke er lett å vifte med pekefingeren når gavene først er der, så reagerer jeg. Du har selvsagt rett i at alle velger for sine egne barn, men da er det bedre å si kun det. At det flommer over av sminkeprodukter for barn eller at det kommer fordi ungene har ønsket seg det, illusterer jo glimrende at du har inntatt akkurat det standpunktet jeg ikke synes er greit. Små jenter er små dukker som skal strekkes mot å være voksne lenge før de er det.

 

å møte et utsagn om at jeg er enig med noen med at jeg er en slags tanketom høne som sier meg enig med den sterkeste, er forøvrig nokså spesielt all den tid jeg tviler på at du har lest særlig mange utsagn fra meg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut
Hi, hi, moraltanter? Ser for meg Prussiluskan! Også om krangledamene da gitt, de rauseste jeg vet om :) Kanskje jeg må bytte profilbilde... Noen fun facts om overnevnte: http://sandnesjunior.blogspot.no/2010/11/sannheten-om-prussiluskan.html
Interessant om Prussiluskan! Vil bare forklare litt om hvorfor jeg brukte uttrykket "moraltanter". Her inne på kranglesiden har jeg mye underholdning og ler meg skakk av mange ärlige innlegg :) For en tid tilbake så var det mange innlegg som handlet om intimbarbering. Jeg fikk det inntrykket at de aller aller fleste her inne barberte bort det meste som kunne minne om hår nedentil og jeg turte nesten ikke si at jeg lot det gro vilt ;) Uansett så så jeg for meg alle disse mödrene som gikk glattbarberte rundt omkring og lurte på hva slags signaler de ville gi til sine dötre når de vokser opp?? De fleste syns det var sååå ekkelt med kjönnshår og at det var så uhygienisk og det ene med det andre. Så må vel de fleste av disse mödrene i teorien syntes det er helt greit at dötrene deres glattbarberer seg nedentil. Og hva slags signaler gir man da?? Så dukket altså dette innlegget opp og her var det mange som reagerte med forferdelse over at 10-11åringer ville sminke seg litt...;) Og dette var jo satt helt ute på spissen ;) men det er hvertfall forklaringen til "moraltanter" :)
Eh - definer "her inne" - om jeg er dronning av noe som helst må det være syttitalls-busken. Men ingen er enig med meg av den grunn, forstår du, det er ikke nødvendigvis toppstyrt overalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...