Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

når og hvordan bør jeg gå frem med øking av fast føde?

• Logg inn for å svare
11 svar til dette emnet

#1 happiness4life

happiness4life

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 421 Innlegg:

Skrevet 28 august 2012 - 10:47

poden blir 4 mnd denne uke, og har de siste ukene fått smaksprøver av diverse matglass fra 4 mnd. poden liker det veldig godt og har i det siste spist et halvt (!) glass hver kveld. han liker både grønnsaker og grøt, så jeg lurte på når jeg kan begynne å gi to ganger om dagen? grønnsaker til lunsj og grøt til kvelds, sammen med melk så klart. han får mme 5 ganger daglig, ca 200ml.

Han har ikke hatt noe problemer med magen eller avføring og han liker det som sagt veldig godt. Kan jeg øke, eller bør jeg fortsette med 1 gang om dagen en stund til?

Og så et kanskje veldig dumt og litt flaut spørsmål.... Han ble født 13 dager etter termin, har dette noe å si med tanke på utvikling av tarmer og mage? Hvis han hadde komt til termin hadde han jo "egentlig" vært nesten 4 1/2 mnd.

Ja førstegangsmamma :P

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 happiness4life

happiness4life

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 421 Innlegg:

Skrevet 28 august 2012 - 15:31

Dytter litt

#3 Juni10 <3 og April12 <3

Juni10 <3 og April12 <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 181 Innlegg:

Skrevet 28 august 2012 - 19:13

Jeg lurer på akkurat de samme tingene, så dytt-dytt;-)

#4 happiness4life

happiness4life

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 421 Innlegg:

Skrevet 29 august 2012 - 10:03

Dytter litt igjen jeg

#5 Lilla-Turkis

Lilla-Turkis

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 159 Innlegg:

Skrevet 29 august 2012 - 12:38

Jeg har en ganske småspist kar og liten i vekt tillegg så jeg begynte fort med 2.måltid så han skulle få i seg tilsammen 1.posjon i løpet av døgnet.
Med en gang vi var over de dagene med prøvesmaking og jeg så at han tålte maten bra så fikk han spise så mye han ville og har siden han var ca 5mnd spist grønnsaksmos til frokost med mme og grøt til kvelds.

Når det kommer til modning av tarmene så spurte jeg ei venninne som er jordmor siden han jeg også har er født nesten 2 uker over tid.
Hun mente at når de kommer til termin så stangerer ofte utviklingen hos de fleste. Og de trenger å få satt i gang å brukt "systemet" for at det skal modnes videre.

#6 Westroze© ♀+?

Westroze© ♀+?

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 476 Innlegg:
  • StedAust-Agder, Sørlandet

Skrevet 29 august 2012 - 19:03

Jeg begynte å gi litt smaksprøver på grøt/fruktbeger fra 3 mnd og 3 uker. Etter 1 uke var hun oppe i en full porsjon (grøt laget på ca 100 ml vann beregnes som en porsjon). 4,5 mnd gammel spiste hun grøt morgen + kveld og et fruktbeger midt på dagen.
Pass på/husk at grøt beregnes i mme sammenlagt gjennom en dag, da de fleste butikkkjøpte grøter som lages på vann er tilsatt mme.

Max 1000 ml mme pr dag på en 4 mnd baby. Prøv heller med grøt morgen og kveld, mulig du har en sulten baby. Men som du vet, vær forsiktig med magen/tarmene og reguler litt med sviskemos om magen blir for hard.
Noen babyer modnes raskere enn andre, og blir derfor mer "hungrige" etter mer enn mme når de kommer til 4 mnd alderen. Derfor får man beskjed om å begynne med smaksprøver til babyer rundt da, men de strides om hvorvidt når man bør gi de fulle porsjoner. Prøv deg litt frem.

Eller evnt i stedet for 2 ganger med grøt kan du gi grøt morgen og middag på kvelden.

#7 Mamma&skatt

Mamma&skatt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 357 Innlegg:

Skrevet 29 august 2012 - 21:42

hvorfor skal de ikke ha mer enn 1000ml mme?
mamma sin lille juniskatt <3

#8 Juni10 <3 og April12 <3

Juni10 <3 og April12 <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 181 Innlegg:

Skrevet 29 august 2012 - 22:10

Jeg trodde de hadde gått bort fra 1 liters regelen jeg.. Mener det var ei som sjekka dette grundig med leverandørene sist jeg hadde baby..

#9 Mamma&skatt

Mamma&skatt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 357 Innlegg:

Skrevet 29 august 2012 - 22:14

ja, jeg trodde også det, har saumfart helsedirektoratets sider og finner ingenting.. men problemet ser ut til å løses ved å kutte ned på pulvermengden, slik at barnet får like mye mat, men med mindre pulver i.. det som helesøstre har svart andre steder på nett, men ikke vet jeg. her i huset går det 5-7 måltider a 170 ml. han spiser ca hver 3-4 time, syns ikke det er for ofte eller for mye. og da er man jo oppe i nesten 1300ml i løpet av et døgn. han er bare 11 uker, så kan liksom ikke gi fast føde heller enda.. huff, skulle ønske jeg bare hadde fått til den forbanna ammingen!

#10 happiness4life

happiness4life

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 421 Innlegg:

Skrevet 29 august 2012 - 22:31

Takk for mange svar. Var på helsestasjonen i dag og spurte blant annet om 1 liters regelen. Hun sa at man skal følge det som står på pakken men så klart noen spiser mer andre mindre. På Collett pakken står det fra 3 mnd 180 ml vann, 6 skjeer pulver, 5 ganger døgnet. Så står det 4-6 mnd 210 ml vann, 7 skjeer pulver 5 ganger daglig men at et av måltidene kan byttes ut med fast føde.

Når jeg så spurte hva hun mente ang fast føde anbefalte hun å vente til hvertfall 4 mnd, helst 4 1/2 mnd med innføring av fast føde. Når jeg så sa at jeg allerede har begynt med fast føde og sa at alt var i orden med mage og avføring sa hun at det var greit, men anbefalte å vente til 4 1/2 mnd før man gir 1 måltid om dagen.

Tror jeg kommer til å prøve meg litt frem og se hva som fungerer for småen.

#11 Mamma&skatt

Mamma&skatt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 357 Innlegg:

Skrevet 29 august 2012 - 22:49

http://www.matportal...atning_i_dognet

står i hvertfall ikke at det er livsfarlig for barnet å spise mer enn 1L mme, men at det går på risiko for overvekt, og da bør man jo bruke skjønn ovenfor sitt eget barn mener jeg. i og med at dette er fra helsedirektoratet vil jeg anse det som en trygg kilde til info. men ringer helsestasjonen i morgen for å høre om det er noe vi kan gjøre for å unngå at han spiser over 1L mme.

#12 mer enn bare mor

mer enn bare mor

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 244 Innlegg:

Skrevet 29 august 2012 - 23:15

http://www.matportal...atning_i_dognet

står i hvertfall ikke at det er livsfarlig for barnet å spise mer enn 1L mme, men at det går på risiko for overvekt, og da bør man jo bruke skjønn ovenfor sitt eget barn mener jeg. i og med at dette er fra helsedirektoratet vil jeg anse det som en trygg kilde til info. men ringer helsestasjonen i morgen for å høre om det er noe vi kan gjøre for å unngå at han spiser over 1L mme.

Skyter bare inn min erfaring/det jeg har hørt:

- over 1000 ml MME i døgnet kan være vanskelig å fordøye for de små, så det er en av grunnene til at det ikke skal overskrides. MEN om man overskrider mengden for en periode så er ikke det så farlig, men det bør ikke vedvare. Det var blant annet det de sa til meg når min første spiste mer enn anbefalt en periode. Min erfaring er at de fleste babyer regulerer selv hvor mye de drikker... Jeg tar det som står på pakken som utgangspunkt og så ser jeg an barnet litt.. Min første var underernært i starten (derav igangsatt fødsel) så han "spiste seg opp" de første månedene, mens min andre ikke har gjort det på samme måte.

Forresten så står det mye god info på www.flaskeposten.org