Ikke det at hun nekter, men det bir ikke til at hun bir spurt, eller at jeg ber henne rydde.
I hverdgens kjas og mas bir det til at jeg rydder av bordet etter måltid, og jeg pukker sammen litt leker om kvelden.
Nå er hun enebarn og leker mest på stua, så der er det masse masse leker, og petshop dyr ol.
Hun har en egen krok som er hennes lekekrok.
Men stort sett er det jeg som rydder.
Det bare blir sånn......
Jeg VEEEET jeg burde få henne ti å rydde, men....
Hvor mye rydder deres 7 åringer?
Ofte ønsker hun ikke at jeg-vi-hun skal rydde ae figurene osv, for hun er mitt i en lek, og vil fortsette i morra tidlig.....
straks 7 år, og er ikke flink å rydde etc....
Opprettet av
http://eldbjorgandrine.blogspo
, aug. 27 2012 21:54
4 svar til dette emnet
Skrevet 27 august 2012 - 21:54
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
#2 Gjest_Filifjonka_*
Skrevet 28 august 2012 - 19:26
Hahaha! Unnskyld at jeg ler, men jeg har aldri opplevd barn som glade og fornøyde rydder bort lekene sine. Det kommer ikke til å skje.
Det du kan gjøre, er å velge: Enten tar du kampen opp med henne på noen felter. For eksempel å sette inn sitt eget dekketøy i oppvaskmaskinen burde være overkommelig. Likedan å henge opp jakka og sette skoene pent på plass. Så ber du henne, ikke spør altså, om å gjøre dette. Sørg for at hun gjør det før hun får gå og leke.
"Glemmer" hun det henter du henne tilbake med en gang du oppdager det, og får henne til å gjøre det. Ikke ta det selv, hvis du først har bestemt deg for at det er hennes jobb. I det øyeblikket hun oppdager at du gjør det hvis hun ikke gjør det, så vil hun velge å ikke gjøre det.
Du kan lage regler for leker på stua også. Ikke kall det rydding, nødvendigvis. Hos oss het det seg at leker måtte plasseres i kroken, og jeg skyldte på støvsugeren. Du vil vel ikke at lekene skal gå i støvsugeren? Da må du sette dem i kroken. For de små delene forsvinner så fort. Så tar du fem minutter etter at hun har lagt seg, og suser over stua med støvsugeren. Ikke bare får du et ryddigere hjem, det blir også litt renere
.
Som sagt, velg dine kamper med omhu. Ikke krev for mye. Hun kommer nok ikke til å rydde med glede, men du kan få henne til å gjøre en del ting hvis du er flink til å passe på. Men du må regne med at det er en kontinuerlig jobb, og til tider mer slitsomt enn å bare ta det selv.
Det du kan gjøre, er å velge: Enten tar du kampen opp med henne på noen felter. For eksempel å sette inn sitt eget dekketøy i oppvaskmaskinen burde være overkommelig. Likedan å henge opp jakka og sette skoene pent på plass. Så ber du henne, ikke spør altså, om å gjøre dette. Sørg for at hun gjør det før hun får gå og leke.
"Glemmer" hun det henter du henne tilbake med en gang du oppdager det, og får henne til å gjøre det. Ikke ta det selv, hvis du først har bestemt deg for at det er hennes jobb. I det øyeblikket hun oppdager at du gjør det hvis hun ikke gjør det, så vil hun velge å ikke gjøre det.
Du kan lage regler for leker på stua også. Ikke kall det rydding, nødvendigvis. Hos oss het det seg at leker måtte plasseres i kroken, og jeg skyldte på støvsugeren. Du vil vel ikke at lekene skal gå i støvsugeren? Da må du sette dem i kroken. For de små delene forsvinner så fort. Så tar du fem minutter etter at hun har lagt seg, og suser over stua med støvsugeren. Ikke bare får du et ryddigere hjem, det blir også litt renere
Som sagt, velg dine kamper med omhu. Ikke krev for mye. Hun kommer nok ikke til å rydde med glede, men du kan få henne til å gjøre en del ting hvis du er flink til å passe på. Men du må regne med at det er en kontinuerlig jobb, og til tider mer slitsomt enn å bare ta det selv.
Skrevet 10 april 2013 - 20:20
Vi har funnet en god metode for vår 7 åring. han har veldig lyst til å spille på pappas Ipad. Vi har sakt at det får han ikek før: han har hengt opp jakke, og satt sko på plass. Ryddet rom og redd opp sengen + ryddet på plass rene klær som jeg setter inn på rommet hans i løpet av formiddagen, og sette kurven tilbake på vaskerommet + gjøre 30 min med lekser. Når alt er i havn får han lov til å spille frem til middag. Jeg trenger aldri mase mer på ham! (han er flinkere enn faren til å rydde på plass tøyet sitt!!)
Skrevet 11 april 2013 - 20:34
Det var mange oppgaver men kanskje normalt?
Felix kom til verden 15.november :))
Skrevet 11 april 2013 - 23:54
Nostalgia skrev 11 april 2013 - 20:34:
Det var mange oppgaver men kanskje normalt? 
Synes du det er mye? Jeg forventer at ungene henger klærne på plass og setter skoa fint når de kommer inn. Og at de rer sengen sin selv og holder rommet ryddig er også noe en bør forvente. 1. klassingen må gjøre litt lekser hver dag. Han har ikke SFO, men kommer rett hjem og gjør lekser i ro og mak sammen med meg. 30 min hver dag. Når jeg har vasket klær bretter jeg dem, så er det bare å legge de i riktig skuff. Han vil heller ha litt i kurven hver dag, enn en full kurv 2 ganger i uka. Normalt gjør han alt i løpet av noen få minutter. Det handler jo om å lage gode rutiner. Vi sliter litt mer med 5 åringen, så han får enda litt assistanse til sine gjøremål. (samme oppgaver, men foreløbig uten lekser)