Gå til innhold

Når en har dårlig kjemi med noen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan oppfører du deg rundt folk du har dårlig kjemi med? Det hender jo at en treffer folk hvor samtalen ikke flyter helt, en ler ikke av de samme tingene og snakker ikke det samme språket rett og slett. Hva gjør du hvis dette gjelder noen du Må forholde deg til? Feks en kollega, en i svigerfamilien, en ansatt i barnehagen, helsesøster osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da snakker jeg med de, prøver å få samtalen til å flyte litt mer og rett og slett bli ferdig =p

 

Tenker litt sånn at man kan ikke ha god kjemi med alle, så man må bare gjøre det beste ut av det. Blir litt kjedelig å ha dårlig kjemi med ei på jobben, i 7,5 time, uten å snakke =p Eller i hvertfall prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke er nøtt til å føre en samtale med personen, så unngår jeg det, unngår personen så mye det lar seg gjøre, men er likevel høflig nok til å si hei og spørre åssen det går...... Men utenom det sier jeg minst mulig, så langt det lar seg gjøre vel og merke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sjef som jeg absolutt har null kjemi med. Han misforstår alt jeg sier og vi forstår ikke hverandres humor og ironi. Og det viktigste av alt, vi klarer rett og slett ikke å snakke sammen.

Dette er veldig vanskelig fordi han er sjefen min, kan jo ikke unngå han... I begynnelsen forsøkte jeg så godt jeg kunne å få til en god kjemi, men måtte til slutt innse at det ikke funket. Da han begynte å være direkte jævlig mot meg, gikk jeg til hans sjef og forklarte utfordringene, men fikk beskjed om at om han og jeg ikke klarte å jobbe sammen var det jeg som måtte gå.

Nå er jeg gravid og har vært sykemeldt hele svangerskapet, fordi han ikke vil tilrettelegge for meg. Har forsøkt å unngå så langt jeg kan å snakke med han i løpet av denne perioden, gir i tilfelle bare korte beskjeder per sms/mail. Nå håper jeg bare at han har skiftet jobb når jeg er tilbake fra permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sjefen din så er det jo trasig, spesielt siden hans sjef igjen tok den holdningen som h*n gjorde (noe som forøvrig var veldig uproff måte å gjøre det på).

 

Hvis jeg ikke fikk signaler på at sjefen har tenkt å få seg annen jobb, så ville jeg brukt permisjonstiden til å finne meg en ny jobb. Hadde ikke orket å jobbe med en slik sjef.

 

Er sjefen direkte jævlig med deg, så kan evt fagforening e.l. kobles inn, men den som varsler blir dessverre nesten alltid syndebukk selv om det er andre som er problemet. Da er det bedre å skåne seg selv for slike folk og opplevelser og heller søke seg til mer positive jobber selv.

 

Lykke til - både med jobb og baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en sjef som jeg absolutt har null kjemi med. Han misforstår alt jeg sier og vi forstår ikke hverandres humor og ironi. Og det viktigste av alt, vi klarer rett og slett ikke å snakke sammen. Dette er veldig vanskelig fordi han er sjefen min, kan jo ikke unngå han... I begynnelsen forsøkte jeg så godt jeg kunne å få til en god kjemi, men måtte til slutt innse at det ikke funket. Da han begynte å være direkte jævlig mot meg, gikk jeg til hans sjef og forklarte utfordringene, men fikk beskjed om at om han og jeg ikke klarte å jobbe sammen var det jeg som måtte gå. Nå er jeg gravid og har vært sykemeldt hele svangerskapet, fordi han ikke vil tilrettelegge for meg. Har forsøkt å unngå så langt jeg kan å snakke med han i løpet av denne perioden, gir i tilfelle bare korte beskjeder per sms/mail. Nå håper jeg bare at han har skiftet jobb når jeg er tilbake fra permisjon.

 

Da er jeg likevel vennlig, profesjonell og fokuserer på det vi skal løse/ gjøre sammen, og prøver så langt det er mulig å heve meg over den andres nivå og å unngå at jobbresultatet blir skadelidende.

 

Til deg over: Samarbeidsproblemer er tidvis helt naturlig og noe helt annet enn å oppleve å bli behandlet "jævlig" som du sier. Da høres det ut som om det er negativ forskjellsbehandling, mobbing eller trakassering du har opplevd, og da har du i så fall hatt en øverste leder som dessverre er inkompetent på dette området og ikke forstår forskjellen. I så fall hadde arbeidstilsynet, fagforening eller en arbeidsrettsadvokat kunne bistått deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...