Gå til innhold

Alle barn må vel hentes på sfo?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Faren til jenta mi bor 100 meter unna skolen og spør om hun ikke kan gå hjem selv?? Jeg mener man bør hente de slik som i barnehagene.

Hun er begynt i 1 klasse nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min begynte i fjor, jeg hentet i begynnelsen, etter hvert begynte jeg å enten ringe eller avtale på forhånd når hun skulle komme hjem. Bor rett ved siden av, og trengte da bare å hente i barnehagen og synes det fungerte supert. Det synes datteren min også :) Samtidig føler jeg at for å ha litt oversikt over at hun har ting hun trenger og følges opp slik hun har behov for må jeg hente et par ganger i uka for å få snakket med personalet og sjekket plassen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke min 1 klassing gå alene hjem. Sfo tillater det heller ikke, her må vi hente de når de er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det veldig mange som går hjem selv.

 

Noen har fast avtale om klokkeslett, f.eks at Christian går hjem selv klokken halv fire hver dag.

Andre henter noen dager og ringer eller sender mld til sfo om at barnet kan gå selv den dagen.

 

Mine barn har blitt hentet og gått selv omtrent like mange dager i uken fra etter jul i 1.klasse. Altså gått selv et par dager i uken også har jeg hentet et par dager i uken for å sjekke at plassen er ryddig, skiftetøyet er i orden osv.

 

Vi bor rett ved skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 100meter(!!!!) mellom hjem og skole. Klart barnet kan gå hjem alene!! Hvorfor Må de hentes hver dag?

 

Er det selve veien du er redd for (altså at hun ikke kan gå alene) eller det at man bør hente for å snakke med de voksne? Hvis det er sistnevnte så kan jeg til en viss grad forstå det (selv om jeg føler det er begrenset hvor mye info man kan få ut av de SFO-ansatte)

 

Har en som begynte i første klasse i dag. Hun har allerede gått til og fra SFO alene flere dager. Vi bor vel rundt 700 meter unna skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor over 2 km fra skolen. Her blir alle barn anbefalt å hå til og fra skolen da det er det beste for dem. Da får de litt mosjon, frisk luft og man slipper farlige situasjoner pga stressede foreldre som skal kjøre barna til skolen før de skal rekke jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes. Klart hun kan gå de 100 meterne.

 

Her har min eldste gått til og fra skolen/sfo siden 1 klasse. De er tre stk som går sammen, og det er vel ca 1 km å gå hver vei.

 

SFO sender de bare hjem til et avtalt tidspunkt, og passer på at de får med seg sekk og klær.

 

Fungerer helt utmerket, og det er på en SFO med over 100 elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Jeg gikk 3 km hver vei fra 1.klasse jeg. Og jo, jeg var 6 år når jeg begynte. Dattra mi går hjem selv, er bare snakk om 400 meter. De dør ikke av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart 12åringer ikke får være alene over natta engang :P (beklager, kunne ikke la være!)

 

Seriøst? 100 meter? Vi syklet til skolen fra 1. klasse, oftest alene. Det var 1,8km. Gi ungen en sjanse til å prøve i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lage avtale med SFO om at ungen går hjem selv til et visst klokkeslett. Den kan være fast, eller avtales pr telefon, lapp eller SMS hver gang. Det bør avtales, for da vet man når barnet er på vei hjem. Men det skal være nok, selv for hønemødre.

 

Hvorfor mener du at barnet ikke klarer de 100 meterne alene? Det er faktisk ikke lenger barnehagen. Når tenker du at barnet skal utvikle en selvstendig tanke, og selv føle litt ansvar, da?

 

Jeg var kun 6 år da jeg begynte på skolen, og kan ikke huske en eneste dag jeg fikk følge av foreldrene mine til eller fra skolen, annet enn kanskje første skoledagen i første klasse. Og jeg er vokst opp i sentrum av vår lille by. Jeg gikk alle gater og overganger med mest trafikk her hver dag i alle år, to ganger om dagen.

 

Det er faktisk sånn at dersom skoleveien er over 1 km, så skal førsteklassinger i dag ha gratis buss til og fra skolen. Men 100 meter...? Hva tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min som var 1. klassing i fjor fikk gå hjem selv etter ca 2 mnd. Vi har også veldig kort og enkel vei. SFO prøvde seg med at vi måtte hente slik at det ikke ble "uretferdig", men det kom de ingen vei med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa kommer nok ikke til å gå hjem alene fra skolen med det første, ikke helt klar for det. (nettopp begynt i 1.kl) Usikker på hvor langt det er, men jeg bruker 10min hvis jeg har litt rask gange.. Langs bilveien er det 2 km fra huset vårt helt opp til hovedveien, men skoleveien er bilfri og litt kortere da skolen ikke ligger så langt oppe.

 

Sønnen til en venninne av meg hadde hvertfall 200m til barnehagen, og siste året, om ikke det var før, så fikk han gå til og fra barnehagen alene. I begynnelsen ringte moren barnehagen og sa han var påvei, og da så de etter han.. men på slutten var ikke det nødvendig..

 

Så barn er forskjellig. Noen er tidligere klar enn andre. Snuppa er veldig moden ellers, men usikker på noen områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde latt barnet gå hjem selv. Ringt til sfo de første gangene og sett etter barnet og deretter gitt det mer frihet.

Barna lærer av utfordringer og det er ofte foreldrene som har mer betenkeligheter med å slippe litt løs på taket når det gjelder akkurat slike ting. Men det er rart hva de klarer om man bare har litt tiltro til dem også :)

 

1.klassingen vår tok bussen til skolen og hjem hver dag i fjor. Ofte fulgte vi henne over halvvegs (det er samme vei til bhg når jeg skulle med lillebror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår førsteklassing tar buss til og fra skolen, både de dagene han skal på SFO og de dagene han skal rett hjem. Ingen problem. Går til og fra busstoppet selv:-)

 

SFO vet hvilken buss han skal ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke latt mitt barn gå hjem alene, men det er forskjell på barn! Er jenta trygg, er det lite biler, kan hu veien godt, kan hun slå følge med andre, er kanskje ikke 100 meter særlig langt!!!

Mi jente roter seg fort bort, blir veldig distrahert av dyr, andre osv osv, kommer nok ikke gå hjem selv før hun er i 3 klasse minst! Men vi bor ca 8-900 meter fra skolen, og hun må krysse en hovedvei da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor vel ca 1 km fra skolen. Her må de gå forbi et vann og på en gangbro over en sterkt trafikkert motorvei. De første gangene byttet vi på å følge og hente de (vi gikk i møte med dem). Etter en stund gikk de til og fra selv.

Her anbefaler skolen og SFO at ungene går til og fra selv (og helst flere sammen). De som utgjør den største faren langs skoleveien her er faktisk foreldre som absolutt skal kjøre ungene helt frem til skoleporten.........

 

Skal ærlig innrømme at jeg ikke var særlig høy i hatten de første ukene de gikk alene. Var livredd for at han skulle finne på å gå ned til vannet, klatre på broen, lokkemenn osv, hadde massevis av skrekkscenarier i hodet. Tenker litt sånn innimellom nå også.

Men av og til må man bare slippe taket litt og stole på at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...