Gå til innhold

Hvordan ordner dere andre med 8-4 jobb ettermiddagen for barna?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Virker som om alle andre har en eller annen form for redusert arbeidstid (vel det har jeg også), eller skiftarbeid.

 

Men vi henter i SFO/barnehage mellom fire og halv fem, og da tar det jo litt tid å komme hjemme, så skal maten lages, og fortæres, og klokka blir vel egentlig både fem og halv seks, og gjerne lenger.

 

Man rekker egentlig ikke å være med på fritidsaktiviteter, vel våre er med på et tilbud, og man rekker jo egentlig ikke noe særlig med vanlig lek i nabolaget heller. Lekser skal gjøres, og barn legges, samt også ha litt tid med oss?

 

Virker som det er så mange som har redusert SFO nå, eller ikke SFO i det hele tatt. Synest nabo ungene står på døra før vi har fått i oss maten. Det forstyrrer, og ungene blir urolige med bordet, tripper etter å få gå ut å leke, og når sengetiden kommer, er de utsultet på foreldre kontakt.

 

Kunne de ikke bare hatt gratis SFO, slik at alle ungene gikk der, og fikk lekt der, så slapp vi alle disse greiene på ettermiddagen?

 

Vet ikke hvordan jeg skal få ting ti å gå i hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er alene med to skolebarn og får det til å gå, selv om det ikke er allverdens vi gjør på ettermiddagene. Er hjemme i fire, halv fem tiden, lager middag og her er ofte unger både når jeg kommer hjem (siden eldste ikke har sfo) og unger som kommer på døren så snart vi er der. Har jeg nok mat får ungene som er på besøk også, om ikke å de vente på rommet eller utenfor om bra vær.

 

Så er det fotball to til tre ganger i uken, ellers lek og de styrer seg selv til leggetid halv åtte, åtte.

 

Prøv å senk skuldrene og flyt med dagene selv om de kan virke kaotiske. Om de er utsultet på foreldrekontakt tar du de inn (sender venner hjem) minst en halvtime før sengetid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenke meg å ha tiden fra 18:30 til 20:00 til lekser, prat, kos og kveldstell. Slik at ungene av og til bare kan være hjemme i huset og holde på med tingene sine litt også. Bare rett og slett ha litt ro, føler de trenger det, å visne litt foran TV, eller holde på med sitt, ikke å ha noen å forholde seg til.

 

Men om man da ikke er ferdig å spise før seks, så er det ikke mye tid igjen til lek. Tror ikke noen gidder å leke med dem bare i en halv times tid. Blir vel de sosiale utskuddene. Føler døgnet ikke har nok timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om alle andre har en eller annen form for redusert arbeidstid (vel det har jeg også), eller skiftarbeid. Men vi henter i SFO/barnehage mellom fire og halv fem, og da tar det jo litt tid å komme hjemme, så skal maten lages, og fortæres, og klokka blir vel egentlig både fem og halv seks, og gjerne lenger. Man rekker egentlig ikke å være med på fritidsaktiviteter, vel våre er med på et tilbud, og man rekker jo egentlig ikke noe særlig med vanlig lek i nabolaget heller. Lekser skal gjøres, og barn legges, samt også ha litt tid med oss? Virker som det er så mange som har redusert SFO nå, eller ikke SFO i det hele tatt. Synest nabo ungene står på døra før vi har fått i oss maten. Det forstyrrer, og ungene blir urolige med bordet, tripper etter å få gå ut å leke, og når sengetiden kommer, er de utsultet på foreldre kontakt. Kunne de ikke bare hatt gratis SFO, slik at alle ungene gikk der, og fikk lekt der, så slapp vi alle disse greiene på ettermiddagen? Vet ikke hvordan jeg skal få ting ti å gå i hop.
Barna våre re med på faste aktiviteter to dager i uka hver (5 og 7 år). Den ene aktiviteten begynner så tidlig at vi drar rett fra SFO. Vi samarbeider med en annen familie slik at vi kjører hver annen uke. Da er de hjemme før 17.30.

De andre aktivitetene begynner ca 18.00 og er innen 10 minutter gangavstand. Det er ganske greit. Den ene aktiviteten er begge barna med på samtidig. Da leverer jeg dem og trener selv mens de trener. Mannen lager middag og vi spiser etter trening. Leksene går fort foreløpig og er greie å ta før eller etter en aktivitet.

Hverdagen organiseres slik at jeg starter på jobb 07.15. Da er jeg hjemme ca 16.00 (jobber i tillegg litt kveld og helg hjemmefra. Mannen starter senere og kommer hjen ca 18.00 til 19.00. Mannen tar morgenstell og følger, foreløpig, ungene til skolen. Jeg henter eller de går selv hjem 16.00. Ofte er det andre barn med hjem. Da blir de gjerne til etter middag eller til mine skal på trening. Jeg lager middag de fleste dagene. Leksene går fort foreløpig og er greie å ta før eller etter en aktivitet. Om kvelden leser vi for hvert vårt barn. Yngste er i seng ca 19.30 og eldste ca 20.00.

 

Vi er ikke så voldsomt imponert over SFO. Vi kommer derfor til å la ungene gå ned til 3 dager i uka snart. Da blir det mer tid til å leke med venner hjemme ol, men det fungerer fordi vi får mulighet til å ha hjemmekontor fast en gang i uka hver. Da er vi i nærheten selv om vi jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 1 klassing og en 3 klassing.

 

1 klassingen har SFO alle dager

3 klassingen går hjem en dag i uken, ellers full SFO

 

Vi voksne er hjemme mellom 1630 og 1700. Barna får noe enkelt da, middag spises ca kl1800

 

Pga aktiviteter og fulle jobber, blir dagene slik

 

Det funker det. Jeg studerer i tillegg om kveldene, både mannen og jeg har leder jobb + stort nok hus på 350 kvm som skal holdes i stand + hytte med vedlikehold. Ungene er på aktiviteter onsdag kveld. Vi er gode på planlegging og forberedelser og rolige som personligheter.

 

Planlegging og rutine er løsningen for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...