Gå til innhold

Har de ansatte i barnehagen rett til å klage på skitne klær?


 5 over natten!

Anbefalte innlegg

Eg og far til min 2 år gamle sønn var nettopp i møte med barnehagebestyreren og ei ansatt. De startet med å lese opp mye positivt om vår sønn. Han var en aktiv, trygg, glad og nysgjerrig liten gutt.

 

Men så sa hun som er ansatt med ei litt alvorlig stemme at han i en periode hadde kommet ofte med skitne klær om morgenen, og at de var redd han kom til å bli ertet av de andre ungene om dette fortsatte. Hun sa også at han av og til luktet vondt og var skitten i ansiktet. siden eg dusjer han hver eller annenhver dag, tar på han rene klær om morgenen, pusser tennene han hver kveld, og klipper neglene en gang i uken, synes eg dette var rart.

 

Far hans leverer han i bhg annenhver dag, og er nok ikke fult så nøye når det kommer til slike ting, men innenfor normalen vil eg absolutt si. Det har skjedd at han kanskje har fått en flekk eller to på klærne på veien, siden vi har lang vei å kjøre og han ofte spiser, eller har flaske i bilen, men etter min mening er det absolutt ikke nevneverdig i det hele. Faren tok ikke kommentaren så tungt, men vi blei begge litt overrasket..

 

Eg vet det er mye hysteri ute å går, og fikk en følelse av at de var bekymret for han pga dette. Barnehageansatte blir betalt for å ivareta barnas interesse, og bør selvfølgelig - slik som alle andre, reagere om de mistenker at et barn blir forsømt. Men så lenge det det lyser lang vei at barnet har det bra, synes eg det er unødvendig å lage ubehageligheter mellom de ansatte og foreldrene for småting. Dessuten var det så kraftig overdrevet at det gikk i retning 'usant'

 

Nå lurer eg på om andre har fått slike beskjeder, og hvilken rettighet de ansatte har til å komme med slike uttalelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber selv i bhg. Vi skiller mellom ny skit og gammel skit for å si det sånn. Enkelte av ungene spiser frokost på vei til bhg og da er det lett for at det blir en skitten flekk eller to på genseren eller buksen. Noen unger har også en tendens til å spise med hele ansiktet ;) Er ikke alltid foreldrene har husket å ta med en klut, spesielt ikke fedre. kremt kremt ;). Sånne ting reagerer ikke vi på.

 

 

Gammel skit reagerer vi på. Inngrodde uvaskede flekker på klær, klær som lukter at de ikke har blitt vasket på ukesvis, når ungene kommer en mandag, med de samme flekkene i ansiktet og på kroppen som de forlot barnehagen med fredagen. De samme klærne som de forlot barnehagen med fredagen og som allerede da var full i grøtflekker, syltetøyflekker, jord osv. Når dette skjer ofte, ja DA reagerer vi.

 

Vi som jobber i bhg har rett og plikt til å uttale oss om diverse bekymringer. Men, har selv jobbet med ulike ped ledere opp gjennom årene og det er forskjell på dem for å si det sånn. Enkelte av dem er eksperter på å hause opp for hver minste lille bagatell. Noen har en "vent å se" holdning til tross for alvorlige bekymringer. Men stort sett er heldigvis de fleste pedledere flinke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar. Veldig kjekt å få en uttalelse av en person som jobber i en bhg. Ut i fra det du skrev, har de ingen rett til å bemerke ufliddhet av gutten vår. At han en gang eller to har endt opp med den samme bodyen som han hadde dagen før har nok skjedd et par travle morgener. Men dette er et unntak som eg tror de fleste foreldre har innimellom. I disse sjeldne par tilfellene tror eg ikke vi rakk å skifte bleie heller, og har da gitt beskjed om det. Normalt sett har ren bleie, og nyvasket klær vert en selvfølge.

 

Skjønner godt at dere reagerer om det gjentatte ganger skjer at et barn kommer med de samme klærna eller flekkene etter ei hel helg - det hørtes litt drygt ut.

 

Nå bader eller dusjer vi han hver kveld, kaster klær med en liten flekk som ikke går vekk, og gir han leketøy i bilen i stedet for mat eller flaske - uten unntak! Og våtserviettene ligger fremdeles der de alltid har ligget - i bilen.

 

Både vi og de ansatte har en høflig tone ovenfor hverandre, men eg føler nå at de følger gutten vår med argons blikk, og synes hele greia bare er blitt hysterisk og ubehagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi akkurat samme beskjed, enda jeg vet at ungen aldri har dratt i bhg med skitne klær! Heller at han blir skitten iløpet av dagen, noe alle smågutter blir..

 

Tror mye av greia handler om hvilken bhg barna går i og hvem som "ser" dem. Har hatt 2 forskjellige bhg hvorpå den ene var ute i allslags vær, og ingen reagerte på om noen ble skitne iløpet av dagen. Mens den andre bhg ikke gikk ut når det regnet, fikk "tilsnakk" en travel morgen poden hadde kledd på sokker selv med forskjellig farge..

Skal også sies at ped. leder som tok opp dette med skitne klær etc er tidenes homo (sorry altså) som sikkert står opp kl 4 om morgenen å begynner pynterutinen sin!

 

Er veldig gla gutten vår er ferdig der, da det føltes som om vi nesten var nødt å kle på han finstasen før han dro i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si til HI t det er veeeldig spesielt av dere å levere gutten med samme bleie som han sov i om natten!! Selv om det ikke skjer ofte, kunne det aldri falle meg inn å gjøre dette selv. men til sakens kjerne: det er kun som hun andre over sier her at om det er inngrodd skitt -da gir en beskjed.Vanlige flekker er ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi akkurat samme beskjed, enda jeg vet at ungen aldri har dratt i bhg med skitne klær! Heller at han blir skitten iløpet av dagen, noe alle smågutter blir.. Tror mye av greia handler om hvilken bhg barna går i og hvem som "ser" dem. Har hatt 2 forskjellige bhg hvorpå den ene var ute i allslags vær, og ingen reagerte på om noen ble skitne iløpet av dagen. Mens den andre bhg ikke gikk ut når det regnet, fikk "tilsnakk" en travel morgen poden hadde kledd på sokker selv med forskjellig farge.. Skal også sies at ped. leder som tok opp dette med skitne klær etc er tidenes homo (sorry altså) som sikkert står opp kl 4 om morgenen å begynner pynterutinen sin! Er veldig gla gutten vår er ferdig der, da det føltes som om vi nesten var nødt å kle på han finstasen før han dro i bhg.

 

Hei, og takk for svar. Eg skjønner ut i fra det du skrev at det kan bli verre. Dette med sokkene var jo å 'ta litt av' i en kritisk retning! Far til min sønn har også levert i ulike sokker, uten at eg har sagt noe - fordi eg vet at han er en veldig god og omsorgsfull pappa. Må også si at eg har lagt merke til at homofile menn oftest er mer pirkete enn damen. Og spør en meg som mor, så er eg glad for å hente en skitten gutt i bhg - fordi eg da tenker at han har kost seg mens eg har vært på jobb :)

 

Godt å høre at du har fått flyttet bhg - vi vurderer det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare si til HI t det er veeeldig spesielt av dere å levere gutten med samme bleie som han sov i om natten!! Selv om det ikke skjer ofte, kunne det aldri falle meg inn å gjøre dette selv. men til sakens kjerne: det er kun som hun andre over sier her at om det er inngrodd skitt -da gir en beskjed.Vanlige flekker er ok

 

Takker for svar! Godt å høre at du var enig i det med 'nye' og 'gamle' flekker. Eg synes heller ikke det er bra å levere barnet med bleie fra kvelden før, men eg vet at far til min sønn har gjort det en gang (toppen to) fordi han har forsovet seg etter en våken natt med småen, og som nestsjef i et firma, kan det fort få større konsekvenser å komme for sent, og så har vi også hatt fire andre barn å ta oss av i tillegg. Eg ser på oss som gode foreldre, men innimellom så kan det gå litt fort i svingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageansatte har vel rett til å si mye, men om det er rett alt de sier er kanskje noe annet :) Når jeg leser dette føler jeg meg priviligert over å få jobbet med barn i mange land, sett at god omsorg er så mye mer enn rene klær. Tenker på barna jeg møtte på fjellet i Boliva - så mange barn som hadde det godt selvom de hadde jordgulv og hverken strøm eller vann inne....

Jeg blir bekymret for at de skykder på at gutten kan bli mobbet.... Da har de vel en sosialutfordring i barnahagen de må ta tak i.... for det er enkelte barn som ikke søler seg ned noen gang, men det er ikke mange... Så jeg hadde bedt om en samtale til og sagt at når du har tenkt litt over hva de sa, er du bekymret for miljøet i denne barnehagen - hvis barn mobber hverandre for flekker på klærne... og spurt om hvilke metoder barnehagen har tenkt å benytte for å avlære/endre dette :)

Ellers hadde jeg vært mer bekymret hvis far ikke hadde vist at bleia var fra i går....

Så moro dere må ha det med mange barn i hus. Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Mange takk for svar. Veldig kjekt å få en uttalelse av en person som jobber i en bhg. Ut i fra det du skrev, har de ingen rett til å bemerke ufliddhet av gutten vår. At han en gang eller to har endt opp med den samme bodyen som han hadde dagen før har nok skjedd et par travle morgener. Men dette er et unntak som eg tror de fleste foreldre har innimellom. I disse sjeldne par tilfellene tror eg ikke vi rakk å skifte bleie heller, og har da gitt beskjed om det. Normalt sett har ren bleie, og nyvasket klær vert en selvfølge.

 

Skjønner godt at dere reagerer om det gjentatte ganger skjer at et barn kommer med de samme klærna eller flekkene etter ei hel helg - det hørtes litt drygt ut.

 

Nå bader eller dusjer vi han hver kveld, kaster klær med en liten flekk som ikke går vekk, og gir han leketøy i bilen i stedet for mat eller flaske - uten unntak! Og våtserviettene ligger fremdeles der de alltid har ligget - i bilen.

 

Både vi og de ansatte har en høflig tone ovenfor hverandre, men eg føler nå at de følger gutten vår med argons blikk, og synes hele greia bare er blitt hysterisk og ubehagelig...

 

Ikke rekker å skifte bleie??? Det har ALDRI skjedd med vårt barn, morgenstell er en selvfølge. Barnehagen har selvfølgelig "rett" til å ta opp problemstillinger med dere, selv de ubehagelige. Det er bra de gjør det. Så kan jo dere gå i dere selv og vurdere om det er noe i det barnehagen sier? Det høres ut som du er trygg på at barnet får godt nok stell og da kan du se på om din standard muligens er for dårlig eller om barnehagen har tatt litt av i dette tilfellet. Men skift nattebleia på ungen din når dere står opp da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke rekke Å skifte bleie blir for drøyt!

Da mÅ dere bare rett og slett stÅ opp litt tidligere og prioritere litt bedre.

Skifte bleie hadde vært første prioritert her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jobber selv i bhg og reagere ikke på enkle nye flekker barna har fått på tøyet og som man ser er bltt tørket over med en klut, det viktigste er at de riktig kledd med tanke på at de er varme og kan bevege seg fritt, evt kommer på do lett osv. Noen ganger så kommer de med det samme ulltøyet flere dager på rad og det er helt greit så lenge det ikke lukter vondt eller er griset ned. Kommer barnet med mat i annsiktet, ugredd hår, seige fingre og bæsj i bleien da reagere jeg og kommenterer det med en gang på en eller annen måte og om de i tillegg har skittne og illeluktende klær som jeg har sendt hjem for vask x-antall ganger og dette ¨gjentar seg gang etter gang da må man ha en samtale. Barna skal sendes inn i barnehagen med en viss hygiene og evt så får man ta en liten tur med ungen sin på badet når man kommer i bhg og skifte den bleien og vaske over ansikt og hender, det forventer ihvertfall jeg av foreldrene, det er ikke min oppgave å ta morgenstellet, selvfølgelig gjør jeg det om jeg må og da på en positivt ladet og hyggelig måte slik at barnet har det bra uansett, men foreldrene får høre om det. Det er selvfølgelig noe med måten det blir sagt på og at man er helt konkret med tanke på hvilke ganger man snakker om. Jeg følger også opp foreldrene med tanke¨på barna og synes det er kjempe viktig at man har en god og ærlig dialog, men dette med å være konkret er kjempe viktig. Du bør si til dem om du føler at dette er overdrevet at i fremtiden så ønsker du tilbakemelding med en gang og at de gir dere konkrete eksempler. Det blir dumt når de i ettertid skal uttale seg om en periode barnet har hatt med et eller annet som dere ikke har hørt noe om før, det gjelder alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Er ikke gale å komme i barnehagen med samme body om den ikke er skitten. Jeg bruker ull omigjen, for det har han ikke så mye av, eller hva jeg skal si... må samle opp litt til vask liksom. Og har ofte en bomullsgenser over som da blir grisete og veskes ;)

 

Når det gjelder å skifte bleie om morgenen, er det ikke noe som heter at du ikke har tid... å det er vel i tilfelle det som har gjort at personalet har oppservert barnet ekstra vil jeg tro! Dere kommer vel ikke i pysj i barnehagen, så da er det vel ikke noe problem å ta bleia i samme rennet som du kler på barnet vel?

 

Å barnehageansatte ser hvem som leverer, og ser også litt gjennom fingrene på om det faktisk er pappan, som ofte er litt blinde for det ene å det andre... De SER liksom ikke det samme som oss..?? Eller vil ikke se? Jeg vet ikke... kontrollerer litt mannen hjemme før han drar, å sir han må jo se om genseren er skitten å ikke ta på han den da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tørker som regel av med en fuktig klut hvis det er snakk om noen små flekker her og der etter en dags bruk, men det har hendt at jeg ikke har giddet hvis det f.eks bare er en liten flekk på låret og sendt han i det, men vil likevel ikke kalle de skittent uansett. Har egentlig lett for å kaste tøy til vask enn å tørke av.

 

Det med bleie har jeg gjort en gang. Da var jeg så trøtt og vi hadde forsovet oss - på vei dit i bilen kom jeg på at jeg hadde glemt å skifte bleien, men ga beskjed da vi kom om det. Vi bor bare 500 meter fra BHG, men når vi endelig var i bilen og på vei så orket jeg ikke å snu - tid hadde vi ikke for mye av heller.

 

Dette vet jeg at de loggførte så det står på meg at jeg har levert han i gammel bleie, men hadde synes det hadde vært unødvendig å nevne på en foreldre samtale da det ikke er ett problem, men når de sier at barnet kommer i skitne klær som og lukter til tider så må det jo ligge noe bak og ikke at det har skjedd 1-2 ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare påpeke at dersom personalet i bhg har en bekymring for noe, som eksempelvis gjentakende levering med skitne klær så har de ikke bare rett til å ta det opp med foreldre, de har plikt til å ta det opp med foreldre!

 

Her kan det gå to veier, at det er travelt hjemme og ting kan gå litt i hurten og sturten, eller det kan gi mistanke om omsorgssvikt. Og da er personalet pålagt å ta det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

 

Jeg må bare si til HI t det er veeeldig spesielt av dere å levere gutten med samme bleie som han sov i om natten!! Selv om det ikke skjer ofte, kunne det aldri falle meg inn å gjøre dette selv. men til sakens kjerne: det er kun som hun andre over sier her at om det er inngrodd skitt -da gir en beskjed.Vanlige flekker er ok

Takker for svar! Godt å høre at du var enig i det med 'nye' og 'gamle' flekker. Eg synes heller ikke det er bra å levere barnet med bleie fra kvelden før, men eg vet at far til min sønn har gjort det en gang (toppen to) fordi han har forsovet seg etter en våken natt med småen, og som nestsjef i et firma, kan det fort få større konsekvenser å komme for sent, og så har vi også hatt fire andre barn å ta oss av i tillegg. Eg ser på oss som gode foreldre, men innimellom så kan det gå litt fort i svingene :)

 

Jeg driter i om barnefar er nestsjef i Akta! Man prioriterer ungene man selv har valgt å få fremfor jobben!

Endret av kjærlighetpåpinne85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...