Har akkurat vært på ultralyd og fikk beskjed om ar morkaken lå langt fremme og nede. Skal ha ny ultralyd i uke 32 for ny sjekk. Hva er faren med dette og evt komplikasjoner???
Morkake...
Opprettet av
ingjo79
, aug. 18 2012 19:47
8 svar til dette emnet
Skrevet 18 august 2012 - 19:47
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 18 august 2012 - 19:53
Om morkaken ligger foran mormunnåpningen kan ikke babyen komme ut. Om du går i fødsel med en morkake som ligger foran åpningen, vil morkaka løsne, og det er livsfarlig for barnet og deg.... Da blir det i såfall keisersnitt om morkaka ikke har trukket seg tilbake (som den ofte gjør).
Skrevet 18 august 2012 - 19:56
flytter ikke morkaka seg så må du ta keisersnitt. det kan oppstå blødninger å da må du kontakte lege med en gang. jeg fikk besjed om legge meg ned å ringe 113. så skal en bli henta med ambulanse. syns dette var dårlig forklaring hos gyn.pol ved mitt syk. men legen forklarte dette for meg.
du fikk kansje et slik blått ark ved ultralyden der de har kryssa ut på placenta. hva har de krysset ut hos deg?
du fikk kansje et slik blått ark ved ultralyden der de har kryssa ut på placenta. hva har de krysset ut hos deg?
Skrevet 18 august 2012 - 20:41
Jeg fikk beskjed om å ta det med ro, ikke løfte tungt, ingen samleie, ingen orgasme. Har placenta previa marginale, det vil si at den ikke dekker hele mormunnen, men er i kontakt med.
To novemberspirer i magen <3
Skrevet 18 august 2012 - 21:46
Ver@ skrev 18 august 2012 - 20:41:
Jeg fikk beskjed om å ta det med ro, ikke løfte tungt, ingen samleie, ingen orgasme. Har placenta previa marginale, det vil si at den ikke dekker hele mormunnen, men er i kontakt med.
Skrevet 18 august 2012 - 22:05
Det er ikke sikker at den dekker åpningen, men de så den lå nærme. Derfor setter de opp en kontrolltime. Jeg fikk samme beskjed på ultralyd. Morkaken lå foran og langt nede. På kontroll i uke 32 lå den fortsatt på samme stedet, så da var alt normalt. Den lå ikke i veien for babyen.
Høres ut som dette gjelder hos deg også. Hadde ligget i veien (husker ikke navnet, livmorhalsen? Hjelp hehe) ville du fått klare restriksjoner som noen over her sier
Høres ut som dette gjelder hos deg også. Hadde ligget i veien (husker ikke navnet, livmorhalsen? Hjelp hehe) ville du fått klare restriksjoner som noen over her sier
Skrevet 19 august 2012 - 02:34
Har ikke hatt blødninger nei! Jordmoren min syns det var rart at jeg fikk så strenge restriksjoner, men har googlet det og funnet ut at det er vanlig å bli frarådet sex da man får sterke sammentrekninger av orgasme. Dette kan føre til at en flik av morkaken løsner, med påfølgende blødning. Det de er redd for er jo at store deler eller i værstefall hele morkaka løsner:p Så da tar jeg ingen sjanser. Men synes det er rart at det er så forskjellig praksis rundt om!
To novemberspirer i magen <3
Skrevet 19 august 2012 - 05:48
Jeg hadde placenta previa ved forrige svangerskap. FIkk ingen restriksjoner annet enn å kontakte sykehuset med en gang om jeg fikk blødning. Rundt uke 25 fikk jeg blødning og ble innlagt på sykehuset et par dager. Etter episoden med blødninger fikk jeg sex og orgasmeforbud, ikke løfte tungt osv.
På kontroll ul i uke 32 så hadde morkaken flyttet seg akkurat slik at jeg kunne føde vaginalt:)
På kontroll ul i uke 32 så hadde morkaken flyttet seg akkurat slik at jeg kunne føde vaginalt:)
Skrevet 19 august 2012 - 12:52
Takk for mange gode svar. Fikk beskjed om at det ikke var noe fare nå,men at de ville følgmed. Morkaken dekket ikke mormunnen men var langt nede og fremme. Fikk ingen restriksjoner....
Blir jo litt engstelig, men får tett oppfølging.
Blir jo litt engstelig, men får tett oppfølging.