Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Noen som vet ? Samboer fikk for flere år siden bot for og ha kjørt for fort, har han da plettfri vandel?

• Logg inn for å svare
4 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 057 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 18:26

Eller er det registrert noen anmerkninger på han? Boten ble betalt og saken avsluttet rener jeg med!

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 valkyrien

valkyrien

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 304 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 18:31

Traffikale bøter skal ikke havne på vandelen nei.

For at noe skal havne på rullebladet så må det foreligge en dom.

#3 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 18:32

Dersom han godtok boten og betalte den, har han plettfri vandel. Det er kun en forseelse å kjøre for fort, ikke en forbrytelse.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 057 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 18:33

Ok gjelder dette også dersom man er bøtelagt for mindre kriminelle forhold? Vet f.eks min bror fikk bot for og ha utført tyveri i en garasje da han var 19 år, det ble ingen dom, men han ble pålagt og betale bot på 6000 kroner eller fengsel i 14 dager mener jeg det var!

#5 TobiasFeb08+JulieOkt12

TobiasFeb08+JulieOkt12

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 071 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 19:07

Forskjellen ligger i om det er et forenklet forelegg eller om det er et forelegg. Forenklet forelegg er det man får av polititjenestemannen f eks for å kjøre for fort. Dersom man mister førerkortet, vil man ikke kunne få forenklet, men vil da få et ordinært forelegg eller dom i retten. Et forelegg for tyveri er siste katagori. Disse foreleggene er det påtalemyndigheten som utferdiger, og et vedtatt forelegg ligger inne i systemene på samme måte som en annen dom. Kort sagt, fartsbot står ikke i straffesaksregisteret, bot for tyveri gjør det...