Eller er det registrert noen anmerkninger på han? Boten ble betalt og saken avsluttet rener jeg med!
Noen som vet ? Samboer fikk for flere år siden bot for og ha kjørt for fort, har han da plettfri vandel?
Opprettet av
Anonym bruker
, aug. 18 2012 18:26
4 svar til dette emnet
Skrevet 18 august 2012 - 18:26
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 18 august 2012 - 18:31
Traffikale bøter skal ikke havne på vandelen nei.
For at noe skal havne på rullebladet så må det foreligge en dom.
For at noe skal havne på rullebladet så må det foreligge en dom.
Skrevet 18 august 2012 - 18:32
Dersom han godtok boten og betalte den, har han plettfri vandel. Det er kun en forseelse å kjøre for fort, ikke en forbrytelse.
Skrevet 18 august 2012 - 18:33
Ok gjelder dette også dersom man er bøtelagt for mindre kriminelle forhold? Vet f.eks min bror fikk bot for og ha utført tyveri i en garasje da han var 19 år, det ble ingen dom, men han ble pålagt og betale bot på 6000 kroner eller fengsel i 14 dager mener jeg det var!
Skrevet 18 august 2012 - 19:07
Forskjellen ligger i om det er et forenklet forelegg eller om det er et forelegg. Forenklet forelegg er det man får av polititjenestemannen f eks for å kjøre for fort. Dersom man mister førerkortet, vil man ikke kunne få forenklet, men vil da få et ordinært forelegg eller dom i retten. Et forelegg for tyveri er siste katagori. Disse foreleggene er det påtalemyndigheten som utferdiger, og et vedtatt forelegg ligger inne i systemene på samme måte som en annen dom. Kort sagt, fartsbot står ikke i straffesaksregisteret, bot for tyveri gjør det...