Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvordan forstå en illsint katt til å forstå at vi bare er snille?

• Logg inn for å svare
10 svar til dette emnet

#1 Løvemusen

Løvemusen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 894 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 15:59

Vi skal passe en katt for en bekjent en uke, det gikk helt fint når den var på besøk her med eierne. Da møtte den til og med kattene våre. Nå har den vært her et døgn, men vi har holdt kattene våre litt unna, tenke han skulle få bli husvarm før han møtte de. Men han lukter de garantert.

Og han er sååååå sint! Freser og knurrer hvis vi prater til han, og prøver vi å nærme oss katten så angriper han oss. Aldri sett på makan! Han sitter i trappa hele tiden.

Er det noen som har noen tips eller råd for hvordan vi kan få denne ugangskråken til å forstå at vi ikke vil han noe vondt?

Prøvd med gobiter, det bryr han seg ikke om. Satte frem litt våtfor til han, da kom ned fra trappa og spiste opp. Prøvd med catnipsspray, ingen effekt på han. Knurrer og freser sekundet vi beveger oss.

Det var litt komisk da vi skulle ut i stad, da begynte han å mjaue og løp etter oss og klorte på glassvinduet ut mot gangen. "ikke gå fra meg" liksom. Men da vi tok et skritt mot glassdøra freste han igjen. What?!
Graviiiid :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 057 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 16:04

Savner nok eierene sine tenker jeg, dere har forhørt dere med de, om det er noe bestemt katten dems liker/ikke liker? Kanskje prøve å finne en rolig plass i huset den kan få som "sin plass", så dere har fritt frem i trappa, la de andre kattene få hilse på og omgåes katten, de kan faktisk gi positiv virkning på katten. Når katten lukter andre katter, men ikke kan se de, så holder de forsvarsmoduset oppe, enda om de ikke føler seg truet.
Ellers er det nok bare å la katten være i fred, ikke prøv så iherdig å få den til å godta dere, katter er og blir litt sære, de velger deg, ikke omvendt ;)

#3 Løvemusen

Løvemusen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 894 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 16:14

Takk for svar og råd.

Han kom i går, så han har fått vært masse i fred for å si det sånn.
Mannen sier at vi får bare overse han og la han bruke tiden han trenger. Slapp løs kattene våre nå, de bare tittet på han og gikk videre når de ble frest til. Huff, kattene mine kunne jo ikke gitt mere blaffen :P Er det mulig...

Men får håpe det kan være løsningen. Han er så nydelig og jeg håååper virkelig jeg kan få til å klappe og kose han før han må dra igjen.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 057 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 16:16

Kattene dine avviser holdningen hans ;) Du skal nok se, noen timer nå, så har de "fått han over" til sin sinnstemning

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 057 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 17:17

Pass på at du myser med små øyne hver eneste gang du ser på katten - aldri (!!) se på den katten med store øyne.
Det naturlige for oss mennesker når vi ønsker å være ekstra vennlig er å sperre opp øynene litt - på kattespråket betyr store og "stirrende" øyne "jeg er ikke vennlig - ligg unna, ikke prøv deg!"...... og det er jo det motsatte du ønsker å fortelle denne katten :)

Du kan evt sette deg på gulvet, langt nok unna til at han ikke føler seg truet eller freser mot deg. Ikke så nært at han blir stresset, det er viktig. Ha siden din mot katten. Snu hodet mot katten ofte og mys med små, små øyne før du snur hodet bort fra ham igjen. Snakk da gjerne til ham og bruk navnet hans. Fortsett med å kikke med små øyne og snu deg bort til du får en reaksjon. Ikke sikkert den kommer bort, men om han flytter seg bort fra trappen er det et stort steg fremover! :)
Hvis katten f.eks. kommer bort til deg, må du fortsette å myse når du ser på den. Vår respons vil da naturlig være å si noe fint og åpne øynene litt ekstra for å ønske ham velkommen bort.... men det tar han altså som et tegn på at du IKKE vil ha noe med ham å gjøre... ;)

Jeg har testet dette utallige ganger på veldig ulike katter, alt fra katter som liker alle, til halvville katter, og det fungerer! :)

Jeg tror katten egentlig er litt redd og usikker og lurer på hvorfor den er der den er, så vær tålmodig så skal du se at du blir venn med den. :)

Lykke til! :)

#6 Yzma

Yzma

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 955 Innlegg:
  • StedFlyttefot?

Skrevet 18 august 2012 - 17:22

Trenger ikke myse, bare ikke nistirr. Når du myser og nesten lukker øynene, så "smiler" du til katten. Ene katta her kommer alltid inn til meg på kjøkkenet, setter seg og smiler til meg når jeg lager mat, eller når jeg sitter i sofaen og hun vil ha kos ;)

HI;
Bare "overse" katten. Han finner seg til rette. La ham betrakte dere på avstand, bli kjent med dere, lyder, bevegelser, lukter osv. Her har så å si alle kattene vært litt usikre i begynnelsen (1-2-3 første dagene), men vi har alltid endt opp med skikkelige kosekatter :))
I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 057 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 18:30

Stakkars pusen. Han er ingen ugangnskråke. Han bare ikke skjønner hvorfor i alle dager han er tatt ut av sitt trygge hjem med sine egne lukter, kroker, favorittsteder og sine eiere(eller.... de som HAN eier ;) ).

Han vet ikke at dette er snakk om bare en uke hjemmefra. Han tror kanskje at han ikke får komme hjem igjen. Føler seg nok fanget. La pus være i fred og bare gi den mat og godbiter. La den gjerne ha et eget teppe eller noe slikt som ikke deres katter har "forpesta" av lukten sin. Hehe....

Hvis du skal prøve å ta kontakt med den så sett deg ned på gulvet uten å stirre rett på han. Hvis du ser på han titter du med litt mysende blikk. Snakk litt med han med nusselig babystemme som at han er den minste søteste ulldott som finnes.

Og det kan godt være dere ikke får han husvarm på en uke. Jeg tviler veldig på det egentlig. Kos heller med katten når den er tilbake hos sine eiere blid og fornøyd :)

hilsen kattehviskeren ;)

#8 Løvemusen

Løvemusen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 894 Innlegg:

Skrevet 20 august 2012 - 11:26

Tusen takk for flotte tips!

Det er fortsatt ingen tegn til bedring, og han skal hjem om 6 dager. Syns dette er veldig sårt, men han er jo nødt til å bestemme selv når han kommer. Han ligger stort sett øverst i trappa og beskuer oss og de andre kattene. Spiser og vasker seg heldigvis godt, det er jeg så glad for... så han er nok bare litt trassig :)

Skal prøve dette med mysing osv.
Han har med seg flere pledd hjemme ifra som lukter hans eiere, leker han er kjent med osv.

Jeg krysser fingre for at han slutter å knurre og frese til oss i det minste, får så utrolig vondt av han, han får jo ikke vært ute i bånd eller noen ting når vi ikke får tatt på han.

Takk takk :)

#9 Løvemusen

Løvemusen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 894 Innlegg:

Skrevet 21 august 2012 - 07:06

Plutselig, så snudde det. Nå er han kosegal!!
Jippi.... <3 <3 <3

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 057 Innlegg:

Skrevet 21 august 2012 - 07:31

Se der ja :) Han trengte bare litt tid til å finne ut av dere ;)
(#2)

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 057 Innlegg:

Skrevet 21 august 2012 - 08:14

Hør på mannen din og gi katten tid, det er kun det den trenger.

Driver med kattehold, både huskatt og villkatter, så snakker av erfaring:)