Gå til innhold

Ripsbusker og andre buskvekster


Prinsesse Brødhue

Anbefalte innlegg

Jeg har tilegnet meg ( heter det det når man regelrett rapper noe??) en ripsbusk og en annen bærbusk. Disse har jeg delt opp i flere, ettersom de "kom" med flere røtter. Jeg har gravd flotte hull i hagen, har god jord og har helt på masse ny jord. Har bra med mark i jorden, jeg vanner og synger for buskene mine.

Men de ser likevel ikke ut til å trives veldig godt. De står slik at de har sol mye av dagen men skygge på kvelden.

Har noen tips for å redde de nye fine buskene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville vurdert den synginga. Har hørt at de liker Elvis bedre enn mye annet. Og det gjelder alle planter, spesielt de én har tilegnet seg på underfundig vis. Prøvd å sette kasettspilleren på full guff og spilt Jailhouse rock?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke tenkt på.. At ripsen liker Elvis bedre enn dagens populærmusikk. Hva med Bjørn Afzelius?

Noen andre tips? Gjødsel? Kaffegrut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør visstnok ikke plantes om mens de bærer frukt, og de må uansett klippes og beskjæres, i følge min grønnfingrede gemal. Dette er nok ikke den beste sesongen å rappe bærbusker, dessverre, så du bør nok komme med annet enn bare kaffegrut og Bjørn Afzelius skal du få noe futt på tjuvgodset ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gi dem tid. Det tar et par år før de setter seg. Mine "bar frukt" for første gang i år - hvis en ser bort fra ett og annet bær, og de ble plantet for fire år siden, da hadde jeg et raid og stappa i jorda diverse avleggere av hvite og røde rips + solbær. Solbæra er fremdeles pjask. Mine står der jeg vil de skal stå, jeg har ikke gjødsla og foreløpig ikke beskåret dem heller, siden de fremdeles er stutte og pjaske.

 

Nå skal det sies at de blei planta for at ungene skulle ha noe å gjøre på, det er mulig at dette er første året de ikke rakk å renske dem for knyttinger, siden vi var vekke heile sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...