Hvordan er kuers sosiale liv? Hva styrer at alle plutselig begynner å sige fra ene enden av jordet til andre? Er bjellekua mer enn ei ku med bling? Hvordan unngår oksen å få insektstikk på megaballa? Hva sier egentlig kuer når de sier muuuuuuuuuuuuu? Er de så utålmodige og smågretne som de høres ut? Har kuer venner? Kan man bli ei utstøtt ku og ikke få spise sammen med de andre?
Kjenner at jeg muligens roper på fjøstøsa her - dette er ikke allmennkunnskap...
Ku-adferd og okseballer
Opprettet av
sug lut
, aug. 13 2012 18:32
8 svar til dette emnet
Skrevet 13 august 2012 - 18:32
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 13 august 2012 - 18:58
Kuene på jordet bak Krigsskolen på Linderud ser ut til å ikke inneha etisk moral og hva vi omtaler som folkeskikk.
Gikk tur i løypa, da jeg får se en svær ku som løfter halen og ut renner selveste Niagra falls. Og dette rett ved siden av en annen sovende ku.
Ellers har jeg sett eksempler som kan gi bevis på at en ku har egne kuantenner hva det anngår empati. De lå og kosa litt på hverandre. Koselig.
Gikk tur i løypa, da jeg får se en svær ku som løfter halen og ut renner selveste Niagra falls. Og dette rett ved siden av en annen sovende ku.
Ellers har jeg sett eksempler som kan gi bevis på at en ku har egne kuantenner hva det anngår empati. De lå og kosa litt på hverandre. Koselig.
Det finnes en gråsone..
Skrevet 13 august 2012 - 19:31
Kult!
Det er JEG som er skjøga.
Skrevet 13 august 2012 - 19:47
Nei, det med ku-skikk skiller seg litt fra ønsket folkeskikk, ja. De virker ellers sosiale men sinnsyke, humørsvingende og demonbesatte, en interessant kombinasjon.
Skrevet 13 august 2012 - 21:41
Som den pakistaneren jeg er så er det nesten så det er del av genet å ha en manglende forståelse for kuer.
Uansett, vil kalle det sinsykt å skulle sleppe fossen ved en intetanende stakkar.
Uansett, vil kalle det sinsykt å skulle sleppe fossen ved en intetanende stakkar.
Det finnes en gråsone..
Skrevet 13 august 2012 - 22:13
Mine ku-erfaringer er ikke så veldig positive.
- kuer er lumske og utspekulerte.
- de er sosiale, kommer aldri alene.
- muuuuuuuu kan bety alt fra flytt deg til angrip.
- bjellekuer er de mest utspekulerte, ingenting er "kulere" enn bjellekua som drar bjella over panseret på den nye bilen.
- de er kranglete og kan jage hverandre, alltid en som er litt hakkekylling.
- om oksehalen kan krølle seg så den vifter vekk mygg fra ballene er uvisst.
- kuer er nyttige dyr men om de er smarte tja, i hvertfall utspekulerte.
Er ingen stor kufan, men prøv å vaske to golden retrivere som har "badet" i kumøkk. Da er hytte uten innlagt vann og strøm tingen.
- kuer er lumske og utspekulerte.
- de er sosiale, kommer aldri alene.
- muuuuuuuu kan bety alt fra flytt deg til angrip.
- bjellekuer er de mest utspekulerte, ingenting er "kulere" enn bjellekua som drar bjella over panseret på den nye bilen.
- de er kranglete og kan jage hverandre, alltid en som er litt hakkekylling.
- om oksehalen kan krølle seg så den vifter vekk mygg fra ballene er uvisst.
- kuer er nyttige dyr men om de er smarte tja, i hvertfall utspekulerte.
Er ingen stor kufan, men prøv å vaske to golden retrivere som har "badet" i kumøkk. Da er hytte uten innlagt vann og strøm tingen.
Want to be cruel? Make someone think!
Skrevet 15 august 2012 - 21:56
Hvem var det jeg leste om som hadde et vanvittig møte med en skokk kyr??? Morsom historie..! :-)
#9 Gjest_Mentha_*
Skrevet 17 august 2012 - 22:51
Tror mitt sterkeste bilde er en stakkars kalv som fikk puddingen fra mora rett i topplokket da den intetanende sto og diet. Den var brun i luggen i lang tid etterpå.
Ellers er vel kuer som folk flest, fornøyde så lenge de får gjøre som de vil og ingen bryr seg med deres saker, og med sterke hint av pms i ny og ne. Tror forresten jeg hadde blitt grinat innimellom jeg også dersom jeg for det første skulle hatt min egen unge (en ny et hvert år vel og merke) hengende i puppen i bortimot et år, om ikke naboungene også skulle kommet løpende for å låne den ledige puppen flere ganger om dagen. Dersom man da også legger til en overkåt mann som skal hoppe på bakfra så fort situasjonen byr seg, uten å bry seg om at naboer og unger ser på (for så å hoppe videre på nabokjerringa etterpå), så han man vel kuas hverdag i et nøtteskall. Her deler man på godene!
Og ja, bjellekua er SJEF. Ingen går foran bjellekua. Blingen er den ypperste autoritet.
Ellers er vel kuer som folk flest, fornøyde så lenge de får gjøre som de vil og ingen bryr seg med deres saker, og med sterke hint av pms i ny og ne. Tror forresten jeg hadde blitt grinat innimellom jeg også dersom jeg for det første skulle hatt min egen unge (en ny et hvert år vel og merke) hengende i puppen i bortimot et år, om ikke naboungene også skulle kommet løpende for å låne den ledige puppen flere ganger om dagen. Dersom man da også legger til en overkåt mann som skal hoppe på bakfra så fort situasjonen byr seg, uten å bry seg om at naboer og unger ser på (for så å hoppe videre på nabokjerringa etterpå), så han man vel kuas hverdag i et nøtteskall. Her deler man på godene!
Og ja, bjellekua er SJEF. Ingen går foran bjellekua. Blingen er den ypperste autoritet.