Jeg spiser MYE godteri hver eneste dag, mye feil mat, uregelmessige måltider og beveger meg ikke (trening).
Nå skal det snu! Laget meg et kostopplegg med magert kjøtt, fisk, grovt brød, frukt og grønnsaker. Skal trene med en nabo 3-4 ganger pr uke. Skal ha regelmessige måltider, spise variert med ca 4 timer mellom hvert måltid.
Så til saken. For at jeg ikke skal sprekke, miste motet etc, gjør det noe for "opplegget" at jeg unner meg en lite sjokolade eller en is på lørdagen? Jeg skal ned ca 25-30 kg og føler jeg må ha en liten "gulrot" å se opp tol lørdag kveld.
Gleder meg virkelig til denne livstilsendringen.
Jeg er veldig overvektig....vil jeg ødelegge vektnedgangen hvis jeg gjør dette?
Opprettet av
Anonym bruker
, aug. 11 2012 19:44
10 svar til dette emnet
Skrevet 11 august 2012 - 19:44
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 11 august 2012 - 19:47
Ved å redusere inntaket mye og bevege deg mer er det lite sannsynlig at du ikke vil gå ned i vekt selv om du unner deg en liten sjokolade el på lørdagen. Det viktigste er at du finner en måte å legge om livsstilen din på som du klarer å holde over tid. Det som er problemet er å begrense det til en liten sjokolade. Pass på at du ikke har mer enn en liten sjokolade, så kan du ikke spise mer heller. Pass også på at ikke alle anledninger blir gode nok til at du da også kan unne deg en liten sjokolade, kakebit el, for det er lett å finne anledningene hvis man ønsker det 
Lykke til!
Lykke til!
Skrevet 11 august 2012 - 19:49
Et tips: Registrer deg på vektklubb/grete roede eller tilsvarende! Har hjulpet meg, litt enklere å holde oversikten over hva jeg faktisk gjør, og litt enklere å huske at jeg faktisk er flink 
Iallefall på grete roede sine sider er det en egen "kvote" for små utskeielser, som is og sjokolade
Tenker at hvis vi skal klare å holde på med dette her, kan vi ikke gå helt totalt bananas, det skal jo holde resten av livet - og da må vi ha noe godt innimellom 
Dette klarer du, høres ut som du har en flott plan!
Iallefall på grete roede sine sider er det en egen "kvote" for små utskeielser, som is og sjokolade
Dette klarer du, høres ut som du har en flott plan!
Skrevet 11 august 2012 - 19:50
Med denne endringen kan du trygt unne deg det du har lyst på èn dag i uken.
Jeg var ikke mer enn ca 10 kg overvektig og gikk ned 700 gram per uke ved å gjøre som du, men spiste alt jeg ville på lørdagen. Da ble det rundstykker med smør og hvitost, god middag og masse godteri.
Jeg var ikke mer enn ca 10 kg overvektig og gikk ned 700 gram per uke ved å gjøre som du, men spiste alt jeg ville på lørdagen. Da ble det rundstykker med smør og hvitost, god middag og masse godteri.
Skrevet 11 august 2012 - 19:51
Finnes flere ispinner som inneholder i underkant av 100 kcal, så en i uka bør gå bra. Eventuelt et par ruter mørk sjokolade. Det viktigste blir vel uansett å ikke kjøpe inn noe usunt, for da har du ikke noe å sprekke med 
Begrens fruktinntaket, spis heller bær eller grønnsaker. Og protein!!!!!!! Om du skal brødmat, ta ei skive med masse proteinhold pålegg i stedet for flere skiver med bittelitt pålegg. Lurt med styrketrening to ganger i uka for å opprettholde muskelmassen og øke forbrenning, men la det gå et par dager mellom hver styrketrening.
Nå svarte jeg kanskje på mer enn du spurte om, hehe, men driver og går ned sjøl, serru!
Begrens fruktinntaket, spis heller bær eller grønnsaker. Og protein!!!!!!! Om du skal brødmat, ta ei skive med masse proteinhold pålegg i stedet for flere skiver med bittelitt pålegg. Lurt med styrketrening to ganger i uka for å opprettholde muskelmassen og øke forbrenning, men la det gå et par dager mellom hver styrketrening.
Nå svarte jeg kanskje på mer enn du spurte om, hehe, men driver og går ned sjøl, serru!
Skrevet 11 august 2012 - 19:51
Ja, det glemte jeg å si. Har blitt medlem i vg's vektklubb.
HI
HI
Skrevet 11 august 2012 - 19:53
Anonym bruker skrev 11 august 2012 - 19:50:
Med denne endringen kan du trygt unne deg det du har lyst på èn dag i uken. Jeg var ikke mer enn ca 10 kg overvektig og gikk ned 700 gram per uke ved å gjøre som du, men spiste alt jeg ville på lørdagen. Da ble det rundstykker med smør og hvitost, god middag og masse godteri.
Jøss, hedig du er! Om jeg spiser feil en dag så går jeg iallefall ikke ned :/
Lykke til til trådstarter, høres ut som du er motivert nok til å få gjort mye
Skrevet 11 august 2012 - 19:54
Synes så absolutt du skal unne deg noe godt for å holde ut! Ville ha lagt inn dessert en gang i uken i tillegg til lørdagen for å ha enda ei gulrot! Det er lurt å unne seg litt søtt en gang i blant for å ikke sprekke. Er selv på slankern, men har unnet meg et stykke sjokoladekake idag. Resultatet er at jeg faktisk ikke har lyst på noe søtt nå, noe som er VELDIG uvanlig for meg. Tidligere hadde nok en stor pose lørdagsgodt blitt fortært. Jeg skal ned 12 kilo. Gjerne 15, men tror ikke jeg lykkes med det... Lykke til flinke du!
Skrevet 11 august 2012 - 19:54
Neida, du kan fint unne deg noe godt på lørdagskvelden.
Du skal droppe å tenke slankekur, du skal tenke livsstilendring, og da skal du leve slik du ønsker å leve resten av ditt liv. Da vil kroppen din sakte men sikkert finne sin trivselsvekt tilpasset matinntak og mosjon.
De fleste av oss koser oss med noe godt en dag i uken og er likevel slanke, det kan du også være!
Bare pass på mengden, det er ikke nødvendig å kjøpe 200g stratos, kjøp den lille isteden osv. Anbefaler også å registrere deg hos Grethe Roede, det gratis og du får fin oversikt over trening og mat. Legg deg på 1400 til 1600 kalorier om dagen og unn deg litt kos på lørdag, da vil du bli så fin atte. Lykke til!
http://www.greteroede.no/roedeklubben/
Du skal droppe å tenke slankekur, du skal tenke livsstilendring, og da skal du leve slik du ønsker å leve resten av ditt liv. Da vil kroppen din sakte men sikkert finne sin trivselsvekt tilpasset matinntak og mosjon.
De fleste av oss koser oss med noe godt en dag i uken og er likevel slanke, det kan du også være!
Bare pass på mengden, det er ikke nødvendig å kjøpe 200g stratos, kjøp den lille isteden osv. Anbefaler også å registrere deg hos Grethe Roede, det gratis og du får fin oversikt over trening og mat. Legg deg på 1400 til 1600 kalorier om dagen og unn deg litt kos på lørdag, da vil du bli så fin atte. Lykke til!
http://www.greteroede.no/roedeklubben/
Skrevet 11 august 2012 - 20:14
Anonym bruker skrev 11 august 2012 - 19:54:
Neida, du kan fint unne deg noe godt på lørdagskvelden. Du skal droppe å tenke slankekur, du skal tenke livsstilendring, og da skal du leve slik du ønsker å leve resten av ditt liv. Da vil kroppen din sakte men sikkert finne sin trivselsvekt tilpasset matinntak og mosjon. De fleste av oss koser oss med noe godt en dag i uken og er likevel slanke, det kan du også være! Bare pass på mengden, det er ikke nødvendig å kjøpe 200g stratos, kjøp den lille isteden osv. Anbefaler også å registrere deg hos Grethe Roede, det gratis og du får fin oversikt over trening og mat. Legg deg på 1400 til 1600 kalorier om dagen og unn deg litt kos på lørdag, da vil du bli så fin atte. Lykke til! http://www.greteroede.no/roedeklubben/
1400-1600 kalorier om dagen er litt lite hvis kroppen er vant med å få f.eks nærmere 3000 (en melkesjokolade plate på 200 g er over 1000 kcal itillegg til vanlig kosthold er fort over 3000 kcal)
Grunnen til jeg sier er det at kroppen går i et totalt sparemodus! Derfor er det bedre å redusere kalorier til "normal" inntak på 2000 kcal en periode for så nedjustere til ønsket nivå.
Husk å ha 100-200 kcal mer de dagene du trener, og det er viktig med noe lite og karb innholdsrikt før trening og en ordentlig middag etter trening.
For du ønsker å bygge muskler, ikke bare opprettholde. Fordi! Her kommer det geniale!
Men tilbake til hva TS spør om;
Unn deg! Det er ikke kosematen som er en gang i uka du legger på deg av, det er når kosematen blir hele uka.
~ ¤ ~ Duften av en lilje, er som duften av et håp! ~ ¤ ~
¤ ~ Venter vår første prinsesse 3. juli 2013 ~ ¤ ~ http://liljeduft.blogg.no/ ~ ¤
¤ ~ Venter vår første prinsesse 3. juli 2013 ~ ¤ ~ http://liljeduft.blogg.no/ ~ ¤
Skrevet 11 august 2012 - 20:17
Mange slår veldig hardt ut. Ikke gjør det. De fleste bare lurer seg selv, så mitt tips. SELVSAGT skal du ha is på lørdagen. Cola. Ostepop. Det du ville måtte ha. Du er kjempeflink og motivert! Kutter man ut ALT, så har du feilet. For da når du en gang begynner å spise is og godteri, så er ikke kroppen vant til det og du legger på deg. Kos deg på lørdagen. Og nei, det kommer ikke til å ødlegge noen ting ift vektnedgang. LYKKE til
You gotta go there to come back