Gå til innhold

Kranglet nettopp med butikkdama om mitt barns skostr.


stearin

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor hun orket å motargumentere meg når jeg sier min datter må ha str. 26 i vinterskoene når hun nå bruker sko i str 24 som hun vokser ifra veldig snart. For 2-3 mnd siden var jenta mi 12,5 cm lang i foten, skoen var 17 cm. Min datters fotstr tilsvarte i følge henne en skostr 21-22. Den str har hun aldri nådd å bruke.

 

Jeg kjøpte skoene JEG mente passet min datter (som ikke var med), men stusset over butikkdamas fremtreden mot meg og det jeg vet om min datter. Aldri opplevd noe slikt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

? Høy på deg selv much?

 

Er da ikke vanlig å kjøpe 2 størrelser større enn barnet bruker nå....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... 12,5 cm fot bør ikke ha mer enn maks 2 cm lengre skosåle! Du må alltid måle jenta di sin fot (fra hæl til stortå) OG skosålen (ikke skoens ytterside) hver gang du skal kjøpe sko.

Skostørrelsene varierer veldig mellom de ulike skomerkene og modellene, så det er nok ingen her som kan si om du eller butikkdama tar feil.

 

MEN, kjøper du Ecco-sko til vinteren kan du nesten helt sikkert gå opp 2 størrelser hvis hun nesten har vokst fra 24 nå. Ecco-sko har smal passform og er veldig lette og gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker, skal det være ca 1-1,5 cm å gå på foran på skoen. Hvorfor ikke se på det i stedet for selve størrelsen? Sko varierer jo også mtp om de er store eller små i str.

 

Mange barnesko har en såle inni med en strek som viser hvor tåa skal være osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morn du

Hvorfor var hun ikke med da du skulle kjøpe sko? Skostr varierer veldig. Ikke veit du hvor mye foten hennes vokser i løpet av nærmeste fremtid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg skrev, for ca. To mnd siden var jenta 12,5 lang i foten, og skoene jeg så på i dag blir ikke brukt før november kanskje. Derfor større sko, for hun vokser jo. Kan regne meg til en halv cm pr mnd, en cm for to mnd. Juni august - 13,5. August september - 15,5. Dersom min beregning skulle vise seg for å være feil, får jeg bare leve med "skammen" over å ha tatt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spiller vel i bunn og grunn ingen rolle hvem som har rett eller galt her. Eller "skammen" du evt måtte leve med, men at det lite barn skal ha sko tilpasset SIN fot og str!?!

 

Jeg personlig syns fottøy til små barn er veldig viktig, og dette med str vet jeg en del foreldre bommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintersko skal jo også ha plass til ullsokker (og fortsatt skal det ikke være trangt...), så de blir jo i større størrelse enn sommerskoene. Jeg gidder ikke krangle med damene i skobutikken, det viser seg jo at de vet fint lite om sko uansett når man stiller spørsmål (for rettferdighetens skyld kan jeg vel føye på at dette gjelder damene i vår skobutikk) - og når det gjelder hva som er fint på barna mine er det ikke de ansattes meninger jeg tar utgangspunkt i når jeg handler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For store sko er akkurat like skadelig for foten som for små sko. Skoene til et barn skal måle max 1,5cm mer på sålen der foten stopper. Skobutikkene har "måleutstyr" til barnas føtter, så det burde ikke være noe problem å få målt riktig størrelse.

 

Om en ikke har barnet med seg i butikken, så er det lurt å få barnet til å stå på et papir som en da tegner rundt og tar dette med til butikken.

 

Å kjøpe sko "frem i tid" kan gå godt det, men litt risky er det alltid...

 

Men hva mener du med at din datters fot målte 12,5cm og skoene målte 17cm? Hvor på skoen målte du 17cm. Utvendig eller innvendig såle? Hvor gammel er hun?

 

Lillebror i huset er 19mnd og bruker str.22, mens storebror fyller 5 om noen dager og bruker mellom 28/29.

Storebror er forøvrig født med dobbeltsidig klumpfot og jeg kan ikke si annet enn at riktig sko er viktig, så ta barnet med og mål både føtter og såler.

Endret av mamma.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barns føtter vokser mest i sommermånedene fra mai til august, og vokser ofte ingenting iløpet av høsten og vinteren. Just as you know... Jeg regner med at du har kjøpt viterskoene på salg siden du handlet de nå, så kanskje er det verdt å ta sjansen. Jeg ville ikke gjort det. Sannsynligheten er større for at de ikke passer enn at de passer. Jeg ville heller aldri kjøpt sko uten å ha barnet mitt med av samme grunner som alle over her nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneføtter vokser i rykk og napp, mest på sommeren.

 

Har opplevd at ungen har brukt samme str i over et år for så å vokse to størrelser det neste f.eks, Man vet aldri hvor mye foten vokser de neste månedene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg skrev, for ca. To mnd siden var jenta 12,5 lang i foten, og skoene jeg så på i dag blir ikke brukt før november kanskje. Derfor større sko, for hun vokser jo. Kan regne meg til en halv cm pr mnd, en cm for to mnd. Juni august - 13,5. August september - 15,5. Dersom min beregning skulle vise seg for å være feil, får jeg bare leve med "skammen" over å ha tatt feil.

Barna vokser i "rykk og napp" . Lite trolig at foten vokser 6 cm på et år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo det jeg skrev, for ca. To mnd siden var jenta 12,5 lang i foten, og skoene jeg så på i dag blir ikke brukt før november kanskje. Derfor større sko, for hun vokser jo. Kan regne meg til en halv cm pr mnd, en cm for to mnd. Juni august - 13,5. August september - 15,5. Dersom min beregning skulle vise seg for å være feil, får jeg bare leve med "skammen" over å ha tatt feil.
Barna vokser i "rykk og napp" . Lite trolig at foten vokser 6 cm på et år....

 

Jo, barnets fot vokser i rykk og napp, derfor kjøper jeg alltid sko som passer akkurat og sjekker ca annenhver måned om de fremdeles passer. Har opplevd å måtte kjøpe nye sko midt i sesongen fordi jeg kjøpte for bare noen måneder siden har blitt for små, men har også opplevd at de jeg kjøpte i fjor passer neste sesong. Så det går i rykk og napp og de vokser ikke like fort hele tiden.

 

Derfor tar jeg aldri sjansen på å kjøpe sko på salg til neste sesong, jeg venter til barnet faktisk trenger sko og tar de med på butikken for å prøve skikkelig.

 

Riktig størrelse på skoene er viktig, så får en heller spare inn på andre ting som det ikke er så farlig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg skrev, for ca. To mnd siden var jenta 12,5 lang i foten, og skoene jeg så på i dag blir ikke brukt før november kanskje. Derfor større sko, for hun vokser jo. Kan regne meg til en halv cm pr mnd, en cm for to mnd. Juni august - 13,5. August september - 15,5. Dersom min beregning skulle vise seg for å være feil, får jeg bare leve med "skammen" over å ha tatt feil.
Barna vokser i "rykk og napp" . Lite trolig at foten vokser 6 cm på et år....
Jo, barnets fot vokser i rykk og napp, derfor kjøper jeg alltid sko som passer akkurat og sjekker ca annenhver måned om de fremdeles passer. Har opplevd å måtte kjøpe nye sko midt i sesongen fordi jeg kjøpte for bare noen måneder siden har blitt for små, men har også opplevd at de jeg kjøpte i fjor passer neste sesong. Så det går i rykk og napp og de vokser ikke like fort hele tiden. Derfor tar jeg aldri sjansen på å kjøpe sko på salg til neste sesong, jeg venter til barnet faktisk trenger sko og tar de med på butikken for å prøve skikkelig. Riktig størrelse på skoene er viktig, så får en heller spare inn på andre ting som det ikke er så farlig med.

 

Vi har arvet alt i klær + fått med sko, men bruker ikke skoene. Ofrer ikke mitt barns helse/fysiske utvikling for å spare inn litt kroner. Sko er dyrt, og har ikke all verdens av penger, men dette er viktigre enn det meste annet jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta har nå fått prøve skoene, og de er selvfølgelig store nå. Kun prøvd med strømpebuksa på.

 

Inni skoene skal det være plass til tykke ullsokker, og av erfaring, kjøpte jeg skoene nå fordi jeg vet hennes str. sannsynligvis er utsolgt når hun trenger de. Det fordi de er så billige. Dermed vil det ikke være problem å få de solgt videre heller dersom det skulle vise seg at skoene ikke passer i tide.

 

Men hovedgreia er liksom at butikkdama diskuterte med meg om størrelser på sko og barnets føtter. Fortalte hvor lang foten til mitt barn er, og hun så på den målegreia, som viste at foten skal passe i en sko str. 21-22, noe jeg VET ikke går an. Prøvde å si det til henne, men hun ignorerte det og svarte bastant at det er min datters størrelse.

 

Ikke det at jeg ble sint eller noe, men veldig rart å stole såå mye på fot-måle tingen som har veiledende størrelser. Trodde skobutikkansatte fikk opplæring i den slags når de begynner å jobbe, slik jeg gjorde da jeg jobbet i skobutikk for en del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...