Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvordan håndtere en toåring sm går til og fra bordet under måltider?

• Logg inn for å svare
10 svar til dette emnet

#1 Vicky 83

Vicky 83

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 319 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 11:56

Gutten vår spiser litt før han tar en pause for å leke. Og sånn fortsetter måltidet frem til han ikke vil spise mer. Jeg har tenkt på å bare ta vekk maten og ikke la han få mer når han forlater bordet. Skal selvfølgelig forklare det for han først. Jeg vet det kan bli vanskelig siden han da sikkert vil tigge etter den andre maten på bordet og til slutt legge seg ned for å hyle. Er det noen andre som har hatt den samme utfordringen? Hordan løste dere det?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 bitthen

bitthen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 849 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 12:02

Har samme utfordringen ja. I tillegg har han pga sykdom spist lite, så da har han fått lov over tid. Nå mener vi hsn er så stor - 26 mnd at vi må prøve plukke av hsn dette. Vi harbegynt å fjernw maten når han skal ned fra stolen, og han får ikke mer før han sitter i stolen igjen. Blir en del grining ja, men det får man tåle. Han begynner skjønne tegninga etter hvert.

#3 Kira bjeffer!

Kira bjeffer!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 774 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 19:44

Vår forsøkte seg på det en periode, og da fikk hun beskjed om at hvis hun forlot bordet var det ikke mer mat å få før neste måltid. Hun gjorde det et par ganger etter dette, men vi var konsekvente selv om hun sutret. Og det tok ikke mange dagene før hun forstod tegningen.

#4 Vicky 83

Vicky 83

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 319 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 20:16

Ja, begynnte på dette i dag, og det ser ut til å fungere ganske greit.

#5 Turbojenta og lillesøster

Turbojenta og lillesøster

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 117 Innlegg:

Skrevet 24 august 2012 - 18:25

Må bare være konsekvent, selv om de da kanskje ikke spiser så mye. Vi har hatt det sånn spesielt i forhold til middag, og da har hun spist mer kveldsmat etterpå. Tok ikke lange tiden før hun skjønte tegninga, og sier hun at hun er ferdig og går fra bordet nå må hun takke for maten og den blir ryddet bort. De prøver ut alt av grenser i denne alderen, tøft for oss foreldre men må jo bare få de til å lære :)

#6 trollemor86

trollemor86

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 113 Innlegg:

Skrevet 04 september 2012 - 19:53

Vi har samme regel hos oss, går du fra bordet er det ikke mer mat å hente før neste måltid. Regner med at det kan bli noen få dager med hyling, men de skjønner det fort!

#7 stearin

stearin

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 496 Innlegg:

Skrevet 03 november 2012 - 09:50

Hva med å be gutten selv rydde bort fat? Da skjønner han kanskje  avloret bedre og har ikke like "god grunn" til å hyle?

Vi har det på samme måte, har tenkt å be min jente rydde bort tallerken selv etter at hun er ferdig.
The problem is not the problem. The problem is your
attitude about the problem. Do you understand?

#8 milla_mamma

milla_mamma

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Skrevet 12 november 2012 - 19:33

Sånn er vår 2 åring til omtrent alle måltid! Det er en skikkelig kamp..I tillegg er han mye plaget med sykdom, så vi har sikkert stresset mye med maten. Han må sitte på stolen når han spiser, för var det hyl og skrik, men nå har han begynt å sitte litt for å ta noen biter, og sier "ferdig" og går fra for å leke.

Vi er ikke helt fornöyd med mengde mat han spiser, men er enige om å ikke dulle for mye rundt det, sånn at han blir sær i matveien. Vi vet at han liker maten, han tåler maten- så da får han bare vente til neste måltid om han ikke vil ha. Tilslutt må han vel gi seg... :P

#9 stearin

stearin

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 496 Innlegg:

Skrevet 13 november 2012 - 20:03

MillaMamma, jeg har også en kresen unge. Hun tåler maten, men vil ikke ha. Har helt sluttet å spørre om hun er sulten fordi jeg vet hun sier nei, enda jeg kan høre magen rumle.

Men tenker det samme som deg, tilslutt må hun vel gi seg :) Og det hender jo, at hun blir så sulten at hun smaker på nye ting. Fungerer bra her i heimen, men passer på å lage mat hun er glad i et par dager i uka, og matpakken får hun selvfølgelig velge selv hva hun ønsker på brødskiva.

#10 milla_mamma

milla_mamma

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Skrevet 13 november 2012 - 20:53

Vis innleggstearin skrev 13 november 2012 - 20:03:

MillaMamma, jeg har også en kresen unge. Hun tåler maten, men vil ikke ha. Har helt sluttet å spørre om hun er sulten fordi jeg vet hun sier nei, enda jeg kan høre magen rumle.

Men tenker det samme som deg, tilslutt må hun vel gi seg :) Og det hender jo, at hun blir så sulten at hun smaker på nye ting. Fungerer bra her i heimen, men passer på å lage mat hun er glad i et par dager i uka, og matpakken får hun selvfølgelig velge selv hva hun ønsker på brødskiva.

Godt å höre at det er flere som har det sånn! Man kan til tider bli litt små gal ...(!)

#11 stearin

stearin

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 496 Innlegg:

Skrevet 13 november 2012 - 21:33

Ja, hehe :) Tålmodigheten har fått store prøvelser mange ganger, og enda er min datter bare to år.