Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Syns så synd på mannen min, men vet ikke hvordan jeg skal løse situasjonen!! :-(

• Logg inn for å svare
36 svar til dette emnet

#21 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 17:49

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 august 2012 - 17:31:

Bare vær glad du har han her du. Skjønner ikke hvordan dere har fått det til, høres ut som snusk. Min amerikanske ektemann får ikke innpass i Norge. Utrolig provoserende med tanke på alt annet pakk som får fritt innpass.

Så fordi du ikke får manne din til landet (hvorfor ikke det, forresten?), så skal denne mannen ta til takke med dårlige arbeidsvilkår? Du aner faktisk like lite som oss andre på hvilken måte denne mannen er kommet til landet, og alt du viser oss med innlegget ditt er at du er en lite sympatisk person.

Godt gjort på et par setninger.....

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 17:56

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 august 2012 - 17:49:

Bare vær glad du har han her du. Skjønner ikke hvordan dere har fått det til, høres ut som snusk. Min amerikanske ektemann får ikke innpass i Norge. Utrolig provoserende med tanke på alt annet pakk som får fritt innpass.
Så fordi du ikke får manne din til landet (hvorfor ikke det, forresten?), så skal denne mannen ta til takke med dårlige arbeidsvilkår? Du aner faktisk like lite som oss andre på hvilken måte denne mannen er kommet til landet, og alt du viser oss med innlegget ditt er at du er en lite sympatisk person. Godt gjort på et par setninger.....

det er ikke så veldig mange måter å komme lovlig til norge på. Så når HI ikke kan forsørge mannen og han ikke har gyldig arbeidskontrakt så lukter det snusk lang vei....... ganske tydelig at han jobber svart utfra det HI skriver.....

#23 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 18:06

Så fordi du ikke får manne din til landet (hvorfor ikke det, forresten?), så skal denne mannen ta til takke med dårlige arbeidsvilkår? Du aner faktisk like lite som oss andre på hvilken måte denne mannen er kommet til landet, og alt du viser oss med innlegget ditt er at du er en lite sympatisk person. Godt gjort på et par setninger.....

Jaha? Jeg er ikke usympatisk, men jeg er lei av å måtte kjempe for mannen min. Han får ikke komme fordi jeg er ufør, og dermed ikke innfrir kravet om forsørgelse (Som forøvrig er på 216 000 NOK i året) Sa ikke at han skal ta til takke med det, men at hun bør være fornøyd med å ha han her, om han er her lovlig, noe som høres usannsynlig ut, som den over meg sier.
Jeg kunne spist 4 kroners bønner hver dag om jeg fikk ha mannen min hos meg...

#24 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 18:28

Jeg snakket en gang med en innvandrer som mente at han tjente ganske gode penger på å levere aviser nattestid. Men husker ikke hvor mye han sa at han tjente.

Jeg ville søkt andre jobber og meldt meg på kurs hos nav. Når han har fått seg en "ordentlig" jobb med kontrakt så kan han melde dette snusket stedet til arbeidstilsynet.

#25 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 18:28

Jeg snakket en gang med en innvandrer som mente at han tjente ganske gode penger på å levere aviser nattestid. Men husker ikke hvor mye han sa at han tjente.

Jeg ville søkt andre jobber og meldt meg på kurs hos nav. Når han har fått seg en "ordentlig" jobb med kontrakt så kan han melde dette snusket stedet til arbeidstilsynet.

#26 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 19:21

Det er faktisk ganske godt betalt å kjøre f.eks Aftenposten, men da må han jo ha førerkort og bil da.

Skikkelige vaskejobber er det også mulig å få, om han snakket godt engelsk er det også mulig å få jobb som bartender e.l. på utestedene i byen.

Ville også ringt alle de seriøse vaskebyråene, de bruker gjerne innvandrere som arbeidskraft siden du ikke trenger snakke norsk for å vaske kontorer. Men finn et firma som følger norsk lov og gir han en kontrakt og skikkelig lønn.

#27 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 19:42

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 august 2012 - 12:28:

Situasjonen er vel uholdbar, som du selv skriver. Stakkars mann. Her ville jeg uten tvil droppet den jobben han tjener minst på, og prioritert norskkurs. Med det i boks, vil han raskere kunne finne seg bedre jobber, og så burde du kanskje ta kontakt med de han jobber fra i dag og kreve kontrakt og ordnede arbeidsforhold for han som det skal være for alle andre. Prat bare norsk hjemme, heng post it lapper overalt i huset rett på ting og fokuser på språket. Det er etter min mening det viktigste for å kunne integrere seg i et nytt land. Kanskje har han noen rettigheter ift NAV? Kanskje de evt kan hjelpe å finne arbeid under ordnede forhold? NAV er faktisk en serviceinstans som er til for å hjelpe arbeidssøkende, ikke kun for å lage problemer :) Eksemproblemene hans bør vel en lege se på? Evt investere i noen hansker e.l. som kan beskytte huden bedre?

Jeg har sagt til han at han må be sjefen om å få kontrakt, men hun er for tiden på ferie.... Men så snart hun kommer hjem skal han be om det.
Jeg har også kontaktet NAV, så vi får se hva som skjer der.

Han har vært hos legen angående eksemet og fikk en krem der, uten at det har hjulpet noe. Og hansker bruker han, men pga det også blir litt klamt inni hanskene, blir det like mye eksem allikevel. I går hadde han papir inni hanskene, men fikk allikevel ikke sove i natt pga eksemet allikevel ble verre.
Så jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre, men kanskje jeg får få han til legen igjen....

HI

#28 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 19:43

Vis innlegg*Yuna* skrev 11 august 2012 - 12:29:

100 kr timer er under minstelønn, hvorfor får han så lite?

Nei, det kan du si.. Det er det de betaler der, og alle de som jobber i oppvasken får dette.
Hva ligger egentlig minstelønnen på?

HI

#29 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 19:46

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 august 2012 - 13:09:

Renholdsbransjen er tariffregulert (allmenngjort tariffavtale), så han har krav på minstelønn. Pauser har han selvfølgelig også krav på. og kontrakt! Dere har stilt dere i en utrolig dårlig situasjon ved at han kommer til Norge uten gyldig arbeid (manglende kontakt) og uten at du kan forsørge han. Hvordan fikk dere i det hele tatt familiegjenforening på det grunnlaget? eller hvordan fikk han arbeidstillatelse? Hvordan klarte du å levere og hente sønnen din før denne mannen kom inn i bildet? Og i forhold til bolig; så lenge dere ikke klarer dere på en inntekt nå, så bør dere absolutt flytte inn på noe mindre eller flytte til et billigere sted!

Hvordan vi fikk familiegjenforening? Ved at vi oppfyller alle krav selvsagt!!! Kravet til lønn er kr 232 400 i året, og jeg har mer enn dette.......

Frem til sommeren var det ikke noe problem med henting og levering, for da bodde vi et annet sted som var nærmere jobben min. I tillegg hadde jeg iallfall tre naboer i samme blokk som også var mine gode venninner og kunne ta med seg sønnen min om det var krise...

HI

#30 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 19:50

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 august 2012 - 16:30:

Denne mannen har tydeligvis ikke kommet lovlig til Norge! For opphold må han enten ha gyldig arbeidstillatelse (og da må han ha en arbeidskontrakt å vise til) eller dere må ha fått familiegjenforening (og da må du ha nok inntekt til å forsørge han). Når han får 100 kr timen, ingen kontrakt og ingen pauser så er dette tydeligvis svart arbeid....... Hvordan hadde du tenkt å organisere henting/levering av barnet ditt dersom mannen ikke var her?

Ehhhhhh... Hvordan i all verden kan du si dette? Vet du i det hele tatt hva som trengs for å få familiegjenforening?
Inntektskravet er på kr 232 400, og jeg har lønn som ligger over dette....

Nei, det er ikke svart arbeid! Hadde det vært det, hadde jo ikke timelønnen vært så ille!! Det som gjør den så ille er jo at han etter å ha skattet 36 % av den har han utbetalt 64 kroner timen!!

Dersom ikke mannen min var her, måtte jeg jo selvsagt funnet en annen løsning. Men det har jo ikke vært situasjonen, så jeg har jo ikke trengt å forsøke å løse den.
HI

#31 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 19:50

Det er mange firmaer som utnytter dette at de ikke kan prate norsk og derfor har vanskelig for å få annen jobb. Og at de må ha jobb for å få papirene til å bli.
Det er veldig få yrker som har en faktisk minstelønn i Norge og det er kun lovpålagt i byggebransjen.

Min ex mann som var fra et eu land slet også med dette da han hadde vanskelig for å lære språket.
Men selv om den jobben han fikk betalte noe slikt som 90 kr timen så fikk han opphold på denne jobben.
Men selvsagt alle papirer må fylles inn og kontrakt skal foreligge for at man får papirer på dette.

Hi, se til at han får kontrakt på jobbene sine, og at alt foregår riktig, ikke svart jobbing, papirer er ordnet hos politiet/ud også videre.
Så dere slipper problemer senere og så er det sånn at ved 8 timers arbeidsdag så har han rett på pause.
Og jeg lurer litt på hvor lovlig en jobb er om han ikke får betalt for mer en halvparten av arbeidstiden sin.
Skjønner at det allikevel utgjør en del trengte penger men det lønner seg ikke i lengden om han møter veggen pga arbeidsmengden.
Høres ut som livet hans er blitt kun jobb og litt soving.
Ikke noe av det som faktisk skal utgjøre å leve.

Til deg som er sur fordi hi sin mann er her og ikke din.
Vel om Hi sin mann er fra et eu land så er ikke reglene det samme som din mann som er fra usa.
Og det kan jo hende HI tjener nok til at mannen er her på familiegjenforening.

Ellers så er det faktisk slik at selv om reglene sier man skal søke om dette fra hjemlandet så lønner det seg å reise til Norge og deretter søke.
Da må han ikke reise ut i vente på vedtaket og det er større sjanse for at han får det gjennom selv om ektefellen ikke helt utfyller kravene til inntekt. I tillegg så kortes ofte ventetiden på avgjørelsen veldig ned siden de sakene kommer før de hvor personen ikke befinner seg i Norge.

#32 M+M+baby2012

M+M+baby2012

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 204 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 19:55

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 august 2012 - 16:34:

Vis innleggM+M+baby2012 skrev 11 august 2012 - 16:30:

Hvilket firma jobber han i, mannen min trenger jobb og vil hva som helst men faar ikke fordi han ikke snakker godt norsk, han snakker greit og er kjempe sosial mann Hvilket firma er dette?? kanskje han kan jobbe der
Bare å sette seg med gule sider og ringe alle vaskefirmaene det, er mange av dem og de fleste ansetter utenlandske arbeidere. Flyplassen på Gardermoen f.eks, den blir vasket om natten, veldig godt betalt og nesten bare mørkhudede som jobber der. Kjøpesentere, blir vasket før åpningstid kl 9 eller 10, veldig mange innvandrere som jobber med dette. Men man må selvfølgelig ha arbeidstillatelse, kontrakt og skikkelig lønn!

Er ikke bare det, skal man jobbe paa gardermoen maa man ha vandelsattest fra 5 ar tilbake

#33 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 19:55

Bor du i OSLO?

Du kan jo kanskje bo et annet sted hvor det ikke er så dyrt å bo?

#34 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 20:05

Bare vær glad jeg har han her???? Hvorfor kan du snakke om ting du ikke vet noe om?? Selvsagt er jeg utrolig glad for at han er her! Fjoråret var ikke like lett. I hele 2011 så jeg han tilsammen i 8 uker!!!

Hvordan skjønner du ikke det?? Du som tydeligvis har vært gjennom en prosess med udi burde kunne regelverket. Hvis ikke kan du spørre meg hvilket som helst spørsmål angående regelverket til udi i forhold til familiegjenforening, og sannsynligvis kan jeg svare på det.
Men for å forklare deg detaljert hvordan vi fikk det til......

-Vi ble kjærester da han studerte i et europeisk land.
-Vi traff hverandre jevnlig et års tid før vi giftet oss.
-Vi giftet oss først i kirken i det landet han bodde med blant annet noen fra min familie tilstede.
-Så reiste vi til hans hjemland og giftet oss i tingretten der slik at hans familie også fikk være med å feire bryllup.
-Så reiste jeg hjem igjen for å starte i ny jobb. Dette var kun et vikariat, så vi måtte vente med å søke om familiegjenforening.
-Jeg søkte som bare det på faste stillinger, og så i november fikk jeg endelig tilbud om fast stilling som jeg tok (selv om lønnen var lav).
-Da sendte jeg nedover alle papirer til han i hjemlandet og han la de sammen med alle sine papirer (både mine og hans papirer var selvfølgelig verifisert i alle nødvendige instanser) og gikk på konsulatet og leverte søknad.
-Siden jeg var student halve 2011 fikk vi fritak for halve kravet til tidligere inntekt. Det jeg jobbet resten av året, lagt sammen med studielån og overgangsstønad ble langt over halve inntektskravet.
- Noe av det jeg la med søknaden var:
       - bekreftelse på at jeg ikke har mottatt sosialstønad
       - beskrivelse av forholdet og maaange bilder av oss
       - vigselsattest og også bekreftelse fra folkeregisteret om at vi var registrert gift i Norge (siden vi giftet oss i et europeisk land, fikk vi apostillestempel på vigselsattesten og kunne registrere den direkte hos folkeregisteret uten å vente på at udi skulle verifisere dokumentet)
       - arbeidskontrakt som bekreftet at jeg oppfylte kravet til fremtidig inntekt på over kr 232 400,-.
-Så var det bare å vente og så i januar fikk vi positivt svar på søknaden fra udi, og han kunne komme hit.

Så når man oppfyller alle kravene er det ikke så vanskelig!!
Ikke min feil at ikke du oppfyller kravene vel! Jeg skjønner at det er leit for deg, men syns ikke du trenger å være bitter på meg for det. Det er ikke jeg som lager reglene! Hadde du oppfylt kravene til udi hadde også din mann fått være her!

HI

#35 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 20:11

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 august 2012 - 18:06:

Jaha? Jeg er ikke usympatisk, men jeg er lei av å måtte kjempe for mannen min. Han får ikke komme fordi jeg er ufør, og dermed ikke innfrir kravet om forsørgelse (Som forøvrig er på 216 000 NOK i året) Sa ikke at han skal ta til takke med det, men at hun bør være fornøyd med å ha han her, om han er her lovlig, noe som høres usannsynlig ut, som den over meg sier. Jeg kunne spist 4 kroners bønner hver dag om jeg fikk ha mannen min hos meg...

Kravet er ikke på 216 000, men 232 400,-...
Jeg har da ikke sagt noe om at jeg ikke er fornøyd med å ha han her! Det er da ikke det dette handler om!!
Han er her lovlig. Det er jo nettopp det som er grunnen til at han fikk innvilget søknaden til udi kun 1 måned og 4 dager etter at ambassaden mottok søknaden. Det at vi har gjort absolutt alt riktig og oppfylt alle krav! Jeg aner ikke hvor mange timer jeg tilbragte i telefonkø hos udi før vi søkte for å være sikre på at vi oppfylte alle krav og fikk sendt med alt de trengte.
Og som sagt.... 8 uker tilsammen tilbragte jeg med han i 2011! Jeg kunne selvsagt ikke vært mer lykkelig enn den dagen udi sa at vi fikk bo sammen.
Så når man har problemer, er vel den beste måten å løse de å ta ett om gangen! Nå har vi ikke lengre problemet med å ikke få være sammen, så da er det mannen min og jobb som er neste problem å løse!
Du har ikke kommet lengre enn til det første problemet, så da skjønner jeg at det overskygger alt annet, men slik er det heldigvis ikke for oss lengre.
Så jeg håper du også får til å dekke kravet til forsørgelse etterhvert!

HI

#36 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 557 760 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 20:14

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 august 2012 - 19:55:

Bor du i OSLO? Du kan jo kanskje bo et annet sted hvor det ikke er så dyrt å bo?

Nei, vi bor ikke i Oslo. Jeg vet at jeg kunne flyttet langt utenfor byen og kanskje fått noe billigere. Men da må jeg ut på jobbmarkedet igjen. I tilllegg må både jeg og sønnen vår flytte bort fra nettverket vårt og sønnen vår skifte skole.
Dette er vel å regne som siste utvei hvis vi abolutt ikke klarer oss. Men vi er ikke der riktig ennå............

HI

#37 Villemo_81

Villemo_81

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 453 Innlegg:

Skrevet 12 august 2012 - 07:36

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 august 2012 - 19:42:

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 august 2012 - 12:28:

Situasjonen er vel uholdbar, som du selv skriver. Stakkars mann. Her ville jeg uten tvil droppet den jobben han tjener minst på, og prioritert norskkurs. Med det i boks, vil han raskere kunne finne seg bedre jobber, og så burde du kanskje ta kontakt med de han jobber fra i dag og kreve kontrakt og ordnede arbeidsforhold for han som det skal være for alle andre. Prat bare norsk hjemme, heng post it lapper overalt i huset rett på ting og fokuser på språket. Det er etter min mening det viktigste for å kunne integrere seg i et nytt land. Kanskje har han noen rettigheter ift NAV? Kanskje de evt kan hjelpe å finne arbeid under ordnede forhold? NAV er faktisk en serviceinstans som er til for å hjelpe arbeidssøkende, ikke kun for å lage problemer :) Eksemproblemene hans bør vel en lege se på? Evt investere i noen hansker e.l. som kan beskytte huden bedre?

Jeg har sagt til han at han må be sjefen om å få kontrakt, men hun er for tiden på ferie.... Men så snart hun kommer hjem skal han be om det.
Jeg har også kontaktet NAV, så vi får se hva som skjer der.

Han har vært hos legen angående eksemet og fikk en krem der, uten at det har hjulpet noe. Og hansker bruker han, men pga det også blir litt klamt inni hanskene, blir det like mye eksem allikevel. I går hadde han papir inni hanskene, men fikk allikevel ikke sove i natt pga eksemet allikevel ble verre.
Så jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre, men kanskje jeg får få han til legen igjen....

HI

Når man bruker gummihansker over lengre tid,så lønner det seg å bruke tynne bomullsvanter inni. Det bruker alle de jeg kjenner som jobber i renholdsbransjen. Ingen hud tåler være våt over lengre tid. Du får kjøpt slik hansker på apoteket.