Anonym bruker skrev 11 august 2012 - 17:31:
Bare vær glad du har han her du. Skjønner ikke hvordan dere har fått det til, høres ut som snusk. Min amerikanske ektemann får ikke innpass i Norge. Utrolig provoserende med tanke på alt annet pakk som får fritt innpass.
Bare vær glad jeg har han her???? Hvorfor kan du snakke om ting du ikke vet noe om?? Selvsagt er jeg utrolig glad for at han er her! Fjoråret var ikke like lett. I hele 2011 så jeg han tilsammen i 8 uker!!!
Hvordan skjønner du ikke det?? Du som tydeligvis har vært gjennom en prosess med udi burde kunne regelverket. Hvis ikke kan du spørre meg hvilket som helst spørsmål angående regelverket til udi i forhold til familiegjenforening, og sannsynligvis kan jeg svare på det.
Men for å forklare deg detaljert hvordan vi fikk det til......
-Vi ble kjærester da han studerte i et europeisk land.
-Vi traff hverandre jevnlig et års tid før vi giftet oss.
-Vi giftet oss først i kirken i det landet han bodde med blant annet noen fra min familie tilstede.
-Så reiste vi til hans hjemland og giftet oss i tingretten der slik at hans familie også fikk være med å feire bryllup.
-Så reiste jeg hjem igjen for å starte i ny jobb. Dette var kun et vikariat, så vi måtte vente med å søke om familiegjenforening.
-Jeg søkte som bare det på faste stillinger, og så i november fikk jeg endelig tilbud om fast stilling som jeg tok (selv om lønnen var lav).
-Da sendte jeg nedover alle papirer til han i hjemlandet og han la de sammen med alle sine papirer (både mine og hans papirer var selvfølgelig verifisert i alle nødvendige instanser) og gikk på konsulatet og leverte søknad.
-Siden jeg var student halve 2011 fikk vi fritak for halve kravet til tidligere inntekt. Det jeg jobbet resten av året, lagt sammen med studielån og overgangsstønad ble langt over halve inntektskravet.
- Noe av det jeg la med søknaden var:
- bekreftelse på at jeg ikke har mottatt sosialstønad
- beskrivelse av forholdet og maaange bilder av oss
- vigselsattest og også bekreftelse fra folkeregisteret om at vi var registrert gift i Norge (siden vi giftet oss i et europeisk land, fikk vi apostillestempel på vigselsattesten og kunne registrere den direkte hos folkeregisteret uten å vente på at udi skulle verifisere dokumentet)
- arbeidskontrakt som bekreftet at jeg oppfylte kravet til fremtidig inntekt på over kr 232 400,-.
-Så var det bare å vente og så i januar fikk vi positivt svar på søknaden fra udi, og han kunne komme hit.
Så når man oppfyller alle kravene er det ikke så vanskelig!!
Ikke min feil at ikke du oppfyller kravene vel! Jeg skjønner at det er leit for deg, men syns ikke du trenger å være bitter på meg for det. Det er ikke jeg som lager reglene! Hadde du oppfylt kravene til udi hadde også din mann fått være her!
HI