Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvordan få baby til å spise brød?

• Logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 116 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 09:43

Hun er 8 mnd, og jeg skjærer brødet i bittesmå biter og smører smør og prim på. Hun er interessert, men av ti biter går bare en i munnen! Hun sitter bare og griser og knar brødet i hendene.. Hva gjør dere, mater dere med en og en bit?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Lille- MO

Lille- MO

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 248 Innlegg:
  • StedAkershus

Skrevet 11 august 2012 - 09:55

begynte med å få sutte/gnage på en brødskalk her.. så fikk han etterhvert bittesmå biter med brød og leverpostei, ikke som jeg skar i terninger men brøt av minibiter med fingrene.. :) det fungerte veldig bra her. han ville egentlig ikke ha annet enn pupp så gikk forsiktig frem med alt av tilvenning ;)
Det er bedre å tenne et lys, enn å forbanne mørket.

#3 Musemorbr /

Musemorbr /

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 840 Innlegg:
  • StedNord i nordland

Skrevet 11 august 2012 - 10:02

Kanskje du må prøve andre ting enn prim? En ide er å bruke fruktmos som du vet er en favoritt. Leverpostei pleier også være noe av interresse for de små. Min ville gjerne holde en brødskalk selv, samtidig som jeg lurte i han biter.
Man kommer ganske langt med sunn fornuft, en positiv innstilling, og kanskje litt sjokolade nå og da. :D

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 116 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 10:14

Har også hørt at å bløtlegge brødbitene litt kan hjelpe i en tilvenningsfase.

#5 magpie

magpie

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 475 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 11:39

eller så lar du henne bare grise og styre med brødskivene :) Hun er jo bare 8 mnd, er ikke krise at hun ikke spiser så mye brød enda. Jeg har stor tro på at barn spiser når dem selv er klare til det :) Har derimot ingen tro på det å skulle lure mat inn i ungene :)

#6 Gulltopp&Lillebjørn

Gulltopp&Lillebjørn

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 629 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 12:58

La henne grise, herje og rote litt med maten. Slik blir den mindre skremmende, og mer lett å få i seg :)

Min spiste ikke skiver eller brød før han var 1,5 år. Det var han rett og slett ikke interessert i. Etter å ha blitt kjent med det på egen hånd, fikk han det fint til :)
Ikke stress med det ;)

#7 Fire småtroll

Fire småtroll

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 672 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 14:06

Eldste sønn her i huset nektet å spise brød før han var 1,5 år, men han spiste knekkebrød ;)

Yngste spiste brød fra hun var 7-8 mnd, da i veldig små biter som jeg dyppet i en liten skål morsmelk før hun fikk de i munnen.

Prim har faktisk ingen av mine fire barn vært noe glad i, enda det er vel et veldig barnevennlig pålegg. Her brukte vi mye frukt til å begynne med, de små fruktbegerne fra barnemathyllen er fine som syltetøy, eller f.eks most banan. Leverpostei har også vært populært her.

#8 *Miss Flua*

*Miss Flua*

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 067 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 15:35

Min lille er også 8 mnd. Han ble mye mer interessert i å spise når han fikk spise selv! Da skjærer jeg brødet i strimler, så får han holde i den ene enden og spiser den delen som stikker opp fra hånda hans ;) kan komme ganske store biter av da, men det klarer han helt fint :)

#9 høstbaby2011

høstbaby2011

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 120 Innlegg:

Skrevet 11 august 2012 - 15:43

Her gir vi hn en og en bit. Enten putter jeg den i munnen på hn sel, eller så legger jeg den forran hn, da går den rett i munnen. Har gjort det sidn hn var ca 7 mndr og er storfornøyd med å spise brødskive.

Av pålegg er egentlig alt populært. Leverpostei, fruktmos, av og til kjøper jeg disse ellas kichen smoothies og smører på, blåbær er en hit.