Jeg har vært litt sløv og lagd posesuppe med fersk blomkål og bacon oppi, men har så lyst til å lage ordentlig hjemmelagd blomkålsuppe.
Har noen lyst til å dele sin oppskrift med meg?
Noen som kan hjelpe meg med en god oppskrift til hjemmelagd blomkålsuppe?
Opprettet av
Kira bjeffer!
, aug. 10 2012 20:30
5 svar til dette emnet
Skrevet 10 august 2012 - 20:30
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
#2 Gjest_peacock_*
Skrevet 10 august 2012 - 20:56
Samboeren min lager suppe av en oppbaking (heter det det på norsk?) av smør og mel, deretter melk og til slutt blomkålsvann (som blomkålen kokte i). Kok suppen en stund. Krydrer med maggi suppepulver og evt salt og pepper. Blomkålen brytes i passe biter og kommes i suppen.
Vi pleier å ha (hjemme)kokt skinke i suppen ved servering og hvitløksbrød til. Ikke krydre for mye, det er enkelt å ha på ekstra salt og pepper i tallerkenen :-)
Vi pleier å ha (hjemme)kokt skinke i suppen ved servering og hvitløksbrød til. Ikke krydre for mye, det er enkelt å ha på ekstra salt og pepper i tallerkenen :-)
Skrevet 10 august 2012 - 22:13
Jeg koker blomkål og tar vare på vannet, lager deretter en slags melkebase som beskrevet av peacock, med litt av blomkålvannet. Evt med fløte om du virkelig vil meske deg i smak
Du kan ha litt bujong feks grønnsaks buljong oppi om du synes suppa smaker tynt. Ha blomkålen over i suppa så klart
Du kan ha litt bujong feks grønnsaks buljong oppi om du synes suppa smaker tynt. Ha blomkålen over i suppa så klart
#4 Gjest_peacock_*
Skrevet 10 august 2012 - 22:23
Tror faktisk den der maggi boksen er buljon i pulverform.... Samboeren min skryter så fælt av den :-) Men suppen er super god, det skal han ha :-)
Skrevet 10 august 2012 - 22:47
Jeg koker opp blomkålen med grønsaksbuljong, og bruker vannet til basen på suppa. Smelter smør, har i litt mel og sper litt og litt med vannet som blomkålen har kokt i. Har deretter i litt salt og pepper, og sper videre med litt melk/fløte om ønskelig. Når suppa har fått den konsistensen jeg vil ha legger jeg blomkålen oppi og varmer det opp. Tar ca 15 min
hvitløksbrød eller urtebaguetter er utrulig godt attåt
Skrevet 11 august 2012 - 00:04
Jeg koker blomkål, vann og buljong sammen til blomkålen er mør. Har i litt pepper evt. salt.
Bruker stavnikseren i kjelen, tilsetter fløte og har i en del blomkål i små buketter. Koker til de er møre og voila
Bruker stavnikseren i kjelen, tilsetter fløte og har i en del blomkål i små buketter. Koker til de er møre og voila