Gutten min på to år har startet i barnehagen nå. Nå lurer jeg på hvor stor vinterdress han trenger. Vi bor i Bergen og her blir det sjelden mer enn ti minusgrader. Trenger han da ulldress under vinterdressen? Prøvde dressen på med bukse, tynn genser og t-skjorte. Da satt den bra, men jeg ville ikke hatt så mye mindre å gå på. Har kjøpt størrelse 98 av Kaxs sin dress.
Hvor mye klær er det vanlig å ha under vinterdressen?
Opprettet av
Vicky 83
, aug. 10 2012 15:26
10 svar til dette emnet
Skrevet 10 august 2012 - 15:26
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 10 august 2012 - 15:36
Ullundertøy, fleecegenser og bukse (eller ullgenser, bukse) bruker vi under vinterdress på vinter. Bor på østlandet. Gutten min brukte str. 104 på vinterdressen i fjor da han var 2 år, han er litt lang for alderen.
Skrevet 10 august 2012 - 16:18
Ein så liten kar treng nok fleece eller ulldress over ullundertøy til vinteren, ja. Vår brukte ulldressen mykje i fjor, og me bur og i Bergen.
Skrevet 10 august 2012 - 19:04
Ullundertøy og evt en tykkere ulldress. Unngå bukse. Den varmer ikke, opptar bare unødig plass og varmer ikke. Stivt blir det også.
Skrevet 10 august 2012 - 19:12
Jeg har kjøpt en hel ullfrotte dress til å ha under vinterdressen på de kaldeste dagene, men stort sett blir det bare ullundertøy under dressen.
Anbefaler å bruke bare ull jeg og heller to tynne lag, enn et tykt.
Anbefaler å bruke bare ull jeg og heller to tynne lag, enn et tykt.
Skrevet 10 august 2012 - 19:13
I fjor hadde jeg Reimatec btw. I år vet jeg ikke riktig enda. Men tror vi skal prøve Legotec da de er på tilbud på www.familiebutikken.no
og jeg har lest mye bra om den.
og jeg har lest mye bra om den.
Skrevet 11 august 2012 - 11:38
Takk for svar. Jeg tenkte han skulle ha tynn ullgenser og ullstømpebukse innerst. Er mer usikker på hva jeg har utenpå der. Bare vinterdress? En tynn ulldress/ tynn ullgenser og ullbukse eller tykk ulldress. Hvis han må bruke tykk ulldress trengs det jo endel ekstra plass inni vinterdressen. Tenker jeg skal ta han med meg til butikken på mandag og prøve størrelse 104.
Skrevet 11 august 2012 - 18:32
Det spørs jo helt hvor kaldt det er og HVA slags vinterdress du har. Reima f.eks er ikke tykke i det hele tatt, der ville jeg tatt et tynt lag og et tykt lag ull under. Vi hat ticket to heaven dress, den er veldig godt foret, men på de kaldeste dagene har mone barn ullundertøy og hjemmestrikket ullgenser-/bukse under.
Det finnes ikke fasit, men hvis barnet ditt sksl i bhg så utsyr barnet ditt med litt av hvert: tynt ull, tykk ull, fleeze og ullundertøy.
Er det mellom -5 til-10 utr må de ha to lag under, gjerne et tunt og et tykt lag. Igjen, alt avhenger av type dress du velger. Hør med barnehagen, de har masse erfaring.
Men unngå vanlige bukser etc
Det finnes ikke fasit, men hvis barnet ditt sksl i bhg så utsyr barnet ditt med litt av hvert: tynt ull, tykk ull, fleeze og ullundertøy.
Er det mellom -5 til-10 utr må de ha to lag under, gjerne et tunt og et tykt lag. Igjen, alt avhenger av type dress du velger. Hør med barnehagen, de har masse erfaring.
Men unngå vanlige bukser etc
Skrevet 11 august 2012 - 21:25
Sånn ca frem til 5 minus har jeg bare ullundertøy under dressen. Reimatec er jo vindtett og vanntett så man trenger ikke så fryktelig mye fôr så lenge barnet ikke sitter stille rett på bakken. Når jeg hadde en ettåring i bhg brukte vi tykk ulldress under.
Men hvis man skal begynne med tykk ull ved 5-6 minus, hva skal man da kle på barna i 10 minus?
Også er det jo også det at barn er forskjellige. Noen fryser lett, mens andre er varme. Her tror jeg bare du må prøve deg frem.
Du får nok noen vink fra bhg etterhvert om han har vært varm eller kald eller trenger mer/mindre klær.
Enig med Willy Wonka. Unngå vanlige bukser. Og da særlig dongeribukser. Blir bare stivt og ubehagelig.
Men hvis man skal begynne med tykk ull ved 5-6 minus, hva skal man da kle på barna i 10 minus?
Også er det jo også det at barn er forskjellige. Noen fryser lett, mens andre er varme. Her tror jeg bare du må prøve deg frem.
Du får nok noen vink fra bhg etterhvert om han har vært varm eller kald eller trenger mer/mindre klær.
Enig med Willy Wonka. Unngå vanlige bukser. Og da særlig dongeribukser. Blir bare stivt og ubehagelig.
Skrevet 12 august 2012 - 20:13
Vi bruker tynt ull mot kroppen og fleece utenpå under dressen. Når det er skikkelig kaldt byttes fleecen med hjemmestrikket ullklær eller tykkere ull el ullfleece fra butikk
Skrevet 13 august 2012 - 15:19
Mine bruker alltid to lag under vinterdress. Ullundertøy innerst, og ull eller fleece som mellomlag.