Gå til innhold

Primær hyperparathyroidisme


Jamzie

Anbefalte innlegg

Jeg har for noen måneder siden fått diagnosen primær hyperparathyroidisme. Jeg skal opereres om ca 3 uker og gruer meg veldig, men ser samtidig veldig fram til å bli frisk ettersom jeg har sterke plager.

 

Jeg er konstant sliten og trøtt, har smerter i armer og ben, og uregelmessig hjerterytme, muskelsvakhet. Bare det å gå i postkassen er slitsomt.

 

Er det noen her som har gjennomgått samme operasjon, altså fjerning av svulst i biskjoldkjertelen? Tar det lang tid før man merker bedring?

 

Er takknemlig for svar siden jeg gruer meg så fælt :)

 

Hvis noen lurer på hva dette er, eller om de kan ha samme sykdommen kan man gå inn på http://www.facebook.com/#!/pages/Prim%C3%A6r-hyperparathyroidisme/438237066219129 for informasjon. Husk å klikke på linken "om" for å få beskrivelse av sykdommen og symptomer.

 

Det var ren tilfeldighet at dette ble oppdaget hos meg og jeg har sannsynligvis hatt sykdommen i bortimot 10 år. Siden det er en alvorlig sykdom hvis den ikke blir oppdaget er jeg kjempetakknemlig for at jeg har fått diagnosen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. :)

 

For meg er det absolutt relevant siden jeg skal fjerne skjoldbruskkjertlene samtidig som biskjoldkjertelen blir fjernet. Jeg har heldigvis normalt stoffskifte, men på gunn av disse to tilstandene (struma og hyperparathyroidisme) føler jeg meg elendig. For å si det litt dramatisk har det føltes som å visne sakte bort.

 

Hvordan har du det nå, etter at du har fått fjernet skjoldbruskkjertelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ja, skjønner at du ikke har det noe særlig. Mitt stoffskifte hopper fremdeles opp og ned, men jeg er hundre ganger bedre i dag enn jeg var før operasjonen.

Selve operasjonen gikk også veldig, veldig greit. Jeg gruet meg som en hund frem til dagen, og gråt som besatt da de trillet meg inn.

Men jeg hadde aldri reagert slik om jeg visste hvor enkelt og greit det egentlig var. Våknet noen timer etter operasjonen, var ikke engang hes (Noe som ofte skjedde før, har jeg hørt)

Jeg måtte trappe ned på hjertemedisiner så var innlagt lengre enn hva som er vanlig, ei som ble operert samme dag som meg hoppet og spratt og var ute dagen etterpå.

Jeg følte meg ikke særlig bra rett etterpå pga hjertemedisinene, men når jeg var utskrevet så tok det ikke lange tiden før jeg kjente stor bedring. Jeg har Graves, en autoimmun sykdom som påvirker øynene spesielt, og har merket stor bedring etter operasjonen.

Hadde også struma, som presset på luftrøret. Lettelsen var stor da jeg våknet og ikke lenger hadde dette.

 

Om du vil kan jeg godt sende deg en privat melding, om du vil snakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Godt å høre at operasjonen gikk så greit. I stedet for å grue meg bør jeg vel glede meg til operasjonen er overstått og jeg kan føle meg bedre.

 

Jeg har aldri hørt om Graves før. Har det noe å gjøre med det du har vært igjennom (problemene med skjoldbruskkjertlene)?

 

Jeg fikk diagnosen føflekk kreft for et par dager siden, og ulike krefttyper kan jo dessverre være et resultat av at man har gått med hyperparathyroidisme lenge. Heldigvis er det en mild form og jeg regner med at det skal gå bra.

 

Ser ut som vi har (hadde i ditt tilfelle) en del av de samme plagene. Hos meg er luftrøret også presset sammen noe og er skjøvet helt over på høyre siden av halsen.

 

Det er betryggende å vite at du har blitt så bra etterpå, og du kan gjerne sende privat melding, setter pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Hei jeg er operert for dette. Deme tok bort den 1 av de fire BI skjoldkjertlene, og jeg hadde akkurat samme problemer som deg. Hos meg ble det oppdaget pga ei nyutdannet lege som akkurat hadde lest om dette og satte mine plager i sammenheng med dette og tok en blodprøve som ga fullt utslag på overprodukjson av kalsium i blodet. Jeg gruet meg jeg også innfor operasjon men vettu det gikk kjempegreit. Allerede 2 dagen etter operasjonen var kalsiumnivået i blodet mitt nede på det normale:) Så kom livet mitt tilbake og det kom fort. Energinivået bare økte og økte og det var som å våkne fra koma trur jeg. Lykke lykke til og bare send meg PM hvis du ønsker det, så Skal jeg gjerne støtte deg igjennom dette . Stor klem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at dette er en gammel link og at du nå er operert. Håper du fått tilbak livet ditt slik som jeg fikk. KLEM!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...