Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Dere 3-barnsforeldre, se hit :)

• Logg inn for å svare
3 svar til dette emnet

#1 FødtMedEnPilleiPanna

FødtMedEnPilleiPanna

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 153 Innlegg:

Skrevet 08 august 2012 - 11:33

Vi har en gutt på 5 og ei jente på 1 måned. Siden det er et så stort hopp mellom storebror og lillesøster, er det ikke slitsomt å være tobarnsmor i det hele tatt. Til nå, hehe.. Men vi vurderer ihvertfall to tette nå.

Om 3.mann blir ei jente ser jeg for meg at det kan bli to gode venninner (skjønner at de KAN bli kranglefanter også, men det tar vi evt. da). Det blir enklere å følge opp når de prøver seg på ballett, turn eller hva det måtte være, fordi de blir i samme aldersgruppe. Blir 3. mann en gutt derimot, vil jo interessene bli enda mer forskjellig enn to av samme kjønn.

Hvordan er det å følge opp 3 barn, mest med tanke på når de begynner på idretter o.l? Med 2 følger man jo opp en hver, men 3??

Vil gjerne høre litt erfaringer.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Gjest_Filifjonka_*

Gjest_Filifjonka_*
  • Gjest

Skrevet 08 august 2012 - 11:46

Vi har tre barn med forholdsvis stor aldersforskjell. Vi har aldri hatt problemer med å følge opp barna, hverken med hensyn til skole og lekser eller fritidsaktiviteter.

Våre barn har hittil ikke gått på det samme av fritidsaktiviteter, men vi har vært heldige slik at det ikke har kollidert. Noen av aktivitetene er det flere i nabolaget som er med på, da har vi avtalt samkjøring med andre foreldre. Noen aktiviteter er rett etter skolen, slik at de kan ta bussen dit og vi bare henter. Noe må vi både og kjøre og hente til.

Det er klart at du får en del logistikkmessige utfordringer, men det gjelder å være kreativ. Ett av våre barn hadde en fritidsaktivitet som kræsjet med jobbene til både meg og min mann. Ingen av oss rakk hjem slik at vi kunne kjøre. Heldigvis gikk nabobarnet på det samme, så vi avtalte med de foreldrene at de kjørte dit og vi hentet - hver uke. For dem passet det fint.

Jeg opplever ikke at det er så mye å "følge opp" utenom kjøring. Det er klart at vi stiller opp på kamper og konserter, men til trening er det bare snakk om å kjøre og hente. Vi har heller ikke delt ungene mellom oss - eller aktivitetene. Den som er hjemme, kjører. Så sant vi har anledning, stiller begge på kamper og konserter. Innimellom går ikke det, da kommer den av oss det passer for.

#3 Fire småtroll

Fire småtroll

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 671 Innlegg:

Skrevet 08 august 2012 - 12:15

Har fire barn vi da, men det går helt fint.

Det hender jo det er litt kræsj i når aktivitetene er men det løser seg alltid. Ungene har venner de kan sitte på med også kan heller vi hente f.eks og etterhvert kan de sykle. Eldste her begynner nå i 6.klasse og sykler til trening helt til snøen kommer.

Er noen aktiviteter som er på samme dag, men når de blir skolebarn og dette virkelig blir et tema er de store nok til å bli levert 10 min for tidlig og vente til treningen starter alene mens en søster eller bror blir kjørt til sin trening.

Skulle det bli helt krise en gang eller to i året har vi besteforeldre som gjerne kjører til en fotballtrening e.l. om vi spør, men det er ikke mange gangene vi har trengt spørre om det altså.

Yngre søsken synes også det er gøy å være med, skal du f.eks følge en 8-åring på håndballtrening synes garantert en 3-åring det er gøy å løpe på sidelinjen med sin egen ball mens storebror trener. Det går fint :)

#4 Alva♡♡♡♡

Alva♡♡♡♡

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 744 Innlegg:

Skrevet 08 august 2012 - 18:57

Vi gjør det akkurat som Småtrollene beskriver. Når barna blir eldre er det også enklere ved at de kan vente litt, kanskje sykle/gå selv osv. Så lenge det er lyst på kvelden så sykler 7,5 åringen til trening selv (er på skolen han går på). Her går eldstegutten og minstegutten på samme idrett også (Taekwondo), men ulike partier da, så det løser seg jo fint. Ellers har vi to biler og besteforeldre som kan stille opp om det er helt krise :)