Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Foreldre penger

• Logg inn for å svare
5 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 908 Innlegg:

Skrevet 07 august 2012 - 23:31

Da er tiden inne for å søke om foreldre penger for meg og min mann.

Men dette er første gangen, og forstår ikke så mye. Derfor ! Kjempe fint om noen kommer med tips:))

Lurer spes på, Arbeidsgiver skal fylle ut inntekt og skatteopplysninger, som jeg forstår. Er dette noe jeg må be dem om å gjøre? Evnt ta med skjema til dem???

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 908 Innlegg:

Skrevet 07 august 2012 - 23:37

Jeg leverte min søknad om foreldrepenger i dag hos NAV. Troppet opp personlig, noe som var lurt fordi jeg hadde glemt å ha med førstesiden på søknaden... Har vedlagt følgende: Lønnslipp, bekreftelse på termin fra lege og helsekort. Har sendt mail til arbeidsgiver om at de må fylle ut et skjema som ligger på NAV sine sider. Vet at noen arbeidsgiver er sløve med å fylle ut dette, og NAV må ha dette for at søknaden skal komme igjennom. Derfor lurt å «henge» på arbeidsgiver slik at denne blir sendt.
Ellers fyller mannen min ut sitt eget skjema, men er visstnok ikke hastverk med det ennå da han ikke skal ta ut sin del før på slutten av perioden.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 908 Innlegg:

Skrevet 07 august 2012 - 23:47

Vis innleggAnonym bruker skrev 07 august 2012 - 23:37:

Jeg leverte min søknad om foreldrepenger i dag hos NAV. Troppet opp personlig, noe som var lurt fordi jeg hadde glemt å ha med førstesiden på søknaden... Har vedlagt følgende: Lønnslipp, bekreftelse på termin fra lege og helsekort. Har sendt mail til arbeidsgiver om at de må fylle ut et skjema som ligger på NAV sine sider. Vet at noen arbeidsgiver er sløve med å fylle ut dette, og NAV må ha dette for at søknaden skal komme igjennom. Derfor lurt å «henge» på arbeidsgiver slik at denne blir sendt.
Ellers fyller mannen min ut sitt eget skjema, men er visstnok ikke hastverk med det ennå da han ikke skal ta ut sin del før på slutten av perioden.

Takk for bra svar:D

Men helsekort hva mener du med det?

Oki, så jeg skal ikke gi min arb giver noe?, men purre litt på dem bare til å fylle ut papirer te nav hehe, ikke dumt, for som du sier, avogtil treng dem det:P  

Ja synes jeg leste nå i sta att barnet må være født før far kan søke, det er jo fint. Ettersom dette kjennes ut som mer en nok jobb i første omgang:P

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 908 Innlegg:

Skrevet 08 august 2012 - 00:28

dytt

#5 BabyAbel

BabyAbel

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 139 Innlegg:
  • StedUtlandet

Skrevet 08 august 2012 - 05:13

Jeg lastet ned skjemaet som arbeidsgiver skal fylle ut og sendte dette direkte til HR-avd. Mottok dette når det var utfylt og sendte alt samlet. Følgende ble da sendt:

1.utfylt skjema for søknad om foreldrepenger (skjema heter
"Søknad om foreldrepenger eller fedrekvote ved adopsjon" - NAV 14-05.06

2. Utfylt skjema fra arbeidsgiver (skjema heter "Inntektsopplysninger” – NAV 08-30.01 og finnes på NAV sine siden)

3. Bekreftelse på termindato fra jordmor/lege skrevet etter uke 26.

Som nevnt i innlegget over her så må du huske å skrive ut førstesiden fra NAV sine sider når du begynner å fylle ut skjema.
Jeg synes det var greit å skrive ut søknadsskjemaet først og kladde det for å være sikker på at jeg hadde all info før jeg sendte inn.

Litt etter at du har sendt inn får du et brev fra NAV med info om at søknaden er kommet innomhus og forventet behandlingstid. Du får også et brev hvis noe mangler på søknaden din, da må dette ettersendes.

Håper dette hjelper deg litt!
Lykke til med søknaden!
Tidligere BabyNo1
Stolt mamma til gullegutten, født september 12.

#6 vaffeljernet <3

vaffeljernet <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 246 Innlegg:

Skrevet 08 august 2012 - 05:35

Vis innleggBabyNo1 skrev 08 august 2012 - 05:13:

Jeg lastet ned skjemaet som arbeidsgiver skal fylle ut og sendte dette direkte til HR-avd. Mottok dette når det var utfylt og sendte alt samlet. Følgende ble da sendt:

1.utfylt skjema for søknad om foreldrepenger (skjema heter
"Søknad om foreldrepenger eller fedrekvote ved adopsjon" - NAV 14-05.06

2. Utfylt skjema fra arbeidsgiver (skjema heter "Inntektsopplysninger” – NAV 08-30.01 og finnes på NAV sine siden)

3. Bekreftelse på termindato fra jordmor/lege skrevet etter uke 26.

Som nevnt i innlegget over her så må du huske å skrive ut førstesiden fra NAV sine sider når du begynner å fylle ut skjema.
Jeg synes det var greit å skrive ut søknadsskjemaet først og kladde det for å være sikker på at jeg hadde all info før jeg sendte inn.

Litt etter at du har sendt inn får du et brev fra NAV med info om at søknaden er kommet innomhus og forventet behandlingstid. Du får også et brev hvis noe mangler på søknaden din, da må dette ettersendes.

Håper dette hjelper deg litt!
Lykke til med søknaden!

Ser ut til at du har gjort alt riktig :-) det er bra :-) det er nemlig mye kortere saksbehandlingstid på komplette søknader. Vi bruker mye tid på å tilskrive etter dokumentasjon som for eks inntektsopplysninger.

Lønnsslipper er det ikke noen vits i å sende inn. Det er bare i spesielle tilfeller vi har bruk for de og da spør vi etter det. Det er arbeidsgiver som skal bekrefte din inntekt.

Jeg kan også nevne at inntektsopplysningsskjemaet er veldig viktig fordi det også har til hensikt og bekrefte perioden du har permisjon. Det er ikke mulig å motta både lønn og foreldrepenger i samme periode, derfor er det viktig at arbeidsgiver bekrefter når du har permisjon.

Inntektsopplysningsskjemaet angir også om din arbeidsgiver søker refusjon eller om Nav skal utbetale foreldrepenger direkte.

Det skjemat er derfor veldig viktig og det er helt umulig å behandle en sak uten disse opplysningene.

Når det gjelder far så er det ikke noen vits for han og søke så tidlig. Far må også dokumentere at han har vært i arbeid de siste seks månedene før mors siste permisjonsdag, så fars rettigheter til fedrekvoten kan tidligest vurderes fire mnd før mor sin permisjon er ferdig. Hvis far søker ca en mnd før siste dag i mors periode er det mer enn nok.

Skal far ta ut fedrekvoten inne i mors periode, tidlig etter fødsel eller at mor og far skal gradere perioden, må han selvfølgelig søke før. En fin hovedregel for far er å søke ca en mnd før han skal ta ut fedrekvotedager.

Kan ikke komme på om det
Var noe mer jeg hadde og si akkurat nå, men bare spørre hvis det er noe du lurer på.