kvaksina skrev 22 august 2012 - 09:47:
Helsekonsekvenser for barn, Ostepop - det er jeg også opptatt av. Selv om du mener du kan mye om medisinsk forskning, har heldigvis alle lov til å uttale seg på et diskusjonsforum. Det er en av de tingene jeg setter størst pris på med internett. Mer åpenhet og større sjanse for individet til å finne sine svar selv. Så ikke bildet blir skjevt (noe jeg ser du også er opptatt av). Likevel kommer ofte folks dårlige og uhøflige sider fram når man kan forkle seg. Litt slitsomt og synd, for jeg mener ikke det skaper grobunn for en god dialog og diskusjon. Jeg er nesten helt sikker på at du er en hyggelig person om jeg hadde truffet deg på butikken en dag.
Så klart har alle lov til å uttale seg, men det betyr da virkelig ikke at alle BøR uttale seg. Jeg har da heller ikke tenkt å anmelde deg, men jeg har tenkt å imøtegå det du kaster rundt deg av udokumenterte påstander. Forøvrig kan jeg som nevnt også uttale meg om astronomi, men jeg forventer ikke at noen tar meg seriøst om jeg gjør det, fordi det bare ville vært vas. Du har uttalt deg i ganske bestemte ordelag om noe du åpenbart ikke kan noe om - da blir jeg ganske skarp i kantene. Hvorvidt du synes jeg er hyggelig eller ei, er virkelig ikke interessant i denne sammenhengen. Du viser imidlertid strålende evne til å snakke deg ut av å måtte dokumentere egne påstander eller vedkjenne deg at du har uttalt deg på feil grunnlag - og samtidig antyde at jeg polariserer, og, ikke minst, mene at dem som vaksinerer ikke "tenker selv". Jeg vet ikke jeg? At du sier det i en hyggelig tone gjør det hverken særlig trivelig eller mer troverdig.
kvaksina skrev 22 august 2012 - 09:47:
Vaksineproblematikken er nøyansert hvor sterke økonomiske interesser, media og politikk gjør det uhyre vankelig å skille hva som faktisk er til folks beste. Uansett er det godt å se at "hver side" har sine forkjempere her inne på forumet. Så får de som jobber med medisinsk forskning bruke all sin eksperttid her inne for å tale "pro vaksine"-sidens sak, i tilfelle noen av de 1000 som leser innleggene her inne skulle begynne å tenke selv. Enjoy!
Problemet er, ser du, at for barnevaksinasjonsprogrammet, så er det ikke vanskelig i det hele tatt. Selvsagt skal men stille spørsmål ved nye vaksiner, ved dokumentasjon og ved kost-nytte, og ja, ved bivirkninger. Men barnevaksinsasjonsprogrammet er så gjennomtesta at det er meg en gåte hvordan dere kan mene at det i det hele tatt foreligger en kontrovers. Du må selvsagt fortsette å hevde det, og hoppe over det vitenskapelige grunnlaget du ikke liker selvom du ikke evner å sette deg inn i det, men jeg kommer til å fortsette å argumentere mot deg, enten du liker det eller ei.
I mellomtiden kan du forsøke å svare på noen av spørsmålene jeg har stilt deg tidligere:
1. Du skrev: "Det finnes da flere studier enn denne som peker på at uvaksinerte barn generelt er friskere enn vaksinerte". Hvilke tenker du på?
2. Hvordan mener du å undersøke selvrapportert helsetilstand av barn hvor bare 10% er vaksinerte, og bare 10% bruker tradisjonell medisin, skal gi et riktig bilde av virkeligheten, når spørsmålet er å sammenligne vaksinerte med uvaksinerte barn? Og når "studien" er laget av én mann som ber folk rapportere vaksineskader, uten at det foreligger noen form for kvalitetskontroll?