Gå til innhold

velling hjelp ønskes


EierIkkeFantasi

Anbefalte innlegg

har kjøpt hipp sin grøt fra 4 mnd ( han er strax 4mnd) ville gi det som velling på flaske,mn den skal blandes med vann,hvordan blir det ? skal jeg bruke masse vann og bare litt grøtpulver da.eller lager man kun dette med melk ? for jeg har ikke pumpe og vil ikke introdusere både mme og grøt på likt ? :s håper noen kan svare meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg gav velling til min lille blandet jeg grøten i MME. Blandet MME etter oppskriften, så brukte jeg samme måleskjeen til grøtpulveret og tok en skje mindre med grøten enn med MME pulveret. Fikk tips om å gjøre det på den måten av andre her inne... Funket veldig fint. Men går ut ifra at du kan blande det i MM også hvis du bare ammer, men da må du jo pumpe.. Velling som bare blandes med vann finnes fra Nestle men den er fra 15 mnd og oppover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var det jeg var skeptisk til og blande med mme, som han aldri har fått. og brystpumpe har jeg ikke :s går det ann og lage grøten til velling med bare vann som den skal blandes med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle grøtene jeg har sett fra 4 mnd skal blandes med vann.. Er fortsatt på jakt etter en som kan blandes med melk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vanlige grøter du får kjøpt på dagligvarebutikker i Norge skal blandes med vann og er tilsatt MME. Holle som fås på helsekost inneholder ikke MME, og kan blandes med vann, morsmelk eller MME.

 

For å lage velling er det enklest å lage grøt av pulver og vann slik det står på pakken, og så spe med ferdig MME (altså at du har blanda MME og pulver iflg pakken, eller ferdigblanda) til den er passe tykk. Om du bruker Holle kan du gjøre det omvendt: lag MME, ha i grøtpulver til den er passe tykk.

 

Grunnen til at grøtpulver med MME bør tilberedes etter oppskrifta på pakken (med vann) i stedet for å has oppi flaska med MME er at det ellers kan bli for mye MME-pulver i forhold til væskemengden, dette kan bla. gi magevondt. Holle er ikke tilsatt MME så der kan du ha det rett i flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da lurer jeg på om det er ok å blande grøypulver i morsmelk og lage grøt eller velling av det? Selv om det er tilsatt mme i grøten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var det jeg var skeptisk til og blande med mme, som han aldri har fått. og brystpumpe har jeg ikke :s går det ann og lage grøten til velling med bare vann som den skal blandes med ?

Blir vel en slags velling det- tynn grøt! Må nesten bare prøve deg frem ifht tykkelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på om det er ok å blande grøypulver i morsmelk og lage grøt eller velling av det? Selv om det er tilsatt mme i grøten?

 

Morsmelk er iallfall mye mer lettfordøyelig enn MME, så det er lettere for magen. I velling er det ikke mye grøtpulver (vi brukte 1 ts Holle-pulver pr 30 ml melk), så det burde nok gå helt fint.

 

Merk at det er enzymer i morsmelka som vil gjøre vellingen tynn etter en stund (10-20 min), så ha oppi grøtpulveret rett før servering, og ikke bland oppi mer grøtpulver undervegs fordi du synes den er blitt for tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner du med grøt så får ungen automatisk i seg MME, iom at det er blandet inn i pulveret til grøten. Så det introduserer man på en måte på likt uansett. Om du ikke, som de over skriver bruker en melkefri grøt som Holle sin. Vi har alltid laget velling ved å putte grøtpulveret i MME, blandet til passe tykkelse. Det fikk vi beskjed om på helsestasjonen at var greit:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...