Gå til innhold

Jeg kvir meg sånn til bhg start! Skal jeg ha henne hjemme?


M-M-M-mamma

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg har fått en baby til som nå er 7 uker og jeg er derfor selvfølgelig hjemme. Min første på 16 mnd begynner i bhg 20. aug og jeg kvir meg sååå!!! Skal jeg ha henne hjemme til januar? Eller er det bra for hun å få leke med andre barn og få begynne nå når de andre begynner? Jeg er så usikker! Hun er veldig flau og sjenert av seg rundt nye og griner bare noen tar på henne! Derfor vet jeg at dette blir forferdelig for Mammahjertet! Jeg er vanligvis VELDIG følsom, men nå er jeg i tillegg hormonell! Hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo prøve å ha henne i bhg nå og se, kanskje blir du overrasket? ;) Orker du å ha en nyfødt og en liten småttis hjemme, på samme tid? Jeg bøyer meg i hvert fall i støvet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Jeg ville i hvert fall prøvd. Nå har hun plass og da virker det litt bortkastet å ikke forsøke engang. Tenk om hun elsker det? :)

Jeg var kjempeengstelig før bhg start, men det gikk over all forventning, og junior elsket bhg fra dag en.

 

Kan ikke pappaen ta seg av innkjøring, så slipper du å være redd for hormoner og overaktivt mammahjerte? :)

Endret av Mentha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den mening at barn har det best hjemme med mamma til de er to. Så jeg hadde hatt henne hjemme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med EnBlå&ToRosa i at en ett-åring har det best hjemme med pappa eller mamma (eller en kjær bestemor) til de er to år, men det kommer an på forholdene rundt. Om hverdagene da blir mest innendørs uten stimuli fra andre barn fordi mamma har ny baby som krever mye stell og amming og er sliten av nattevåk, så mener jeg personlig at 4-6 timer daglig i bhg er bedre. Da får barnet utfoldet seg både fysisk og psykisk, de får frisk luft og lærer seg å sosialisere med andre barn og voksne.

 

Min ett-åring går på veggene om han må være innendørs med bare meg i mer enn et par timers tid, men han er en supersosial propellgutt som løp rundt fra han var 10 mnd gammel da. Om jeg hadde fått en enkel sovebaby nå som dro til med 16-20 t søvn per døgn og tolererte vogn/bilsete, hadde jeg nok klart begge, men om neste blir like urolig og søvnløs som nr 1 så hadde jeg ikke hatt sjans i havet :P

 

Som en god venninne av meg sier; alt går om du er innstilt på det! Og om begge barna dine er såpass rolige og greie å hanskes med at du klarer å gi begge to det de trenger, så høres det rett og slett perfekt ut å kunne ha begge hjemme! Det å betale for ubrukt bhg-plass og miste kontantstøtte helt til januar er jo surt, men kvalitetstid med barna kan man jo ikke sette en prislapp på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror det vil gå fint å ha begge hjemme, så hadde jeg absolutt valgt å ha henne hjemme en stund til. Et barn på 16 mnd har etter min mening ikke behov for bhg, som kanskje en 2 åring har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send henne i bhg så ser du. Du kan jo velge å ha korte dager for henne. Jeg tror barn har godt av å være sammen med andre barn og ha litt rutine osv. Hun er jo 16 måneder så nesten halvannet år. Og det var på den tiden min datter virkelig begynte å trives i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte min i barnehage da han var 13 mnd. Det gikk helt storveis! Er litt imot dere som sier at barna har det best hjemme med mor.. Det er slettes ikke sikkert barna har vondt av å omgås andre småttiser, min begynte f eks å gå 2 uker etter bhg start. Han storkoser seg der, har ikke hatt noen problemer med levering og sånt.

 

Ikke for at de ikke skal ha masse samvær med mamman og pappan sin, for det er superviktig, men det er bare det at det kan jo være veldig sunt for dem å lære om å dele, leke med andre på eget nivå.. osv :)

 

Prøv først, så går det heller an å gjøre endringer underveis :) Den minste kan jo også ha godt av litt alenetid med mamman sin ? og mamman kan ha godt av litt avslapning også?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Jeg har enda ikke bestemt meg, men må nesten finne ut av det snart. Jeg er i grunn enig med alle dere, det er det som er problemet. Jeg vil det beste for henne og familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en superfin mulighet til å gi henne korte dager, det hadde jeg gjort. Ti til to, da bruker hun et par timer på soving og spising og et par timer på leking. Ideelt spør du meg. :-) Du sier hun er en sjenert type - kanskje det er greit å bli kjent med andre? På en gradvis og tilpasset måte, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ringe barnehagen i morgen :) Heller mot å ha henne hjemme frem til nyttår, må bare høre om hun får perm og hva de syns om det :) Jeg får ikke denne muligheten igjen..vil ha mest mulig tid med begge jentene mine ;) Nekter å jobbe mer enn 80% når jeg er ferdig med denne permisjonen! Orker nesten ikke tanken på å se dem så lite og overlate dem til andre :( Hadde vi hatt økonomisk mulighet skulle jeg vært hjemme! :) men det var litt avsporing :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det avgjort og innvilget :) Jeg skal ha henne hjemme ut året :) Fikk perm fra bhg så alt har ordnet seg :) Mor er superfornøyd med beslutningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da min tredje ble født var hun mellomste 16mnd og jeg også kviet meg for å sende henne i Bhg siden jeg skulle gå hjemme. Jeg er såååå glad for at jeg valgte barnehage for hun stortrives og jeg kan konsentrere meg om babyen på dagtid. Da kan jeg også hvile litt når hun minste sover. Jeg ville sendt henne i Bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Enig med deg Askepott. Jeg ville også sendt i barnehagen for om det bare var for korte dager... Barna har kjempe godt av det. Få leke med andre barn og utviklet seg på en helt annen måte.

Jeg har sagt at når vi får nr. 2 vil jeg ha full barnehageplass til guttungen, men han må jo ikke gå hver bidige dag fordeom :)

Min gutt begynte i barnehagen når han var rett over 10 mnd. Han lærte utrolig mye på kort tid og storkoste seg i barnehagen sammen med andre barn..

 

Nå når vi har ferie kjeder han seg mye og bare går å suttrer og vil ut. Så jeg holder en knapp på å ha de i barnehagen.. det er mye lettere å venne de til å være i barnehagen jo yngre de er :)

Guttungen min har nesten ikke grått noen ting når vi har levert. Eneste har vært rett etter han har vært syk og vært hjemme ei stund, men jeg hører når jeg går at gråtinga slutter så fort jeg er ute av syne. Dette vet jeg også gjelder for mange barn da jeg jobber i barnehage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har sikkert ikke vondt av å gå i bhg, men de har det også godt hjemme hos mor eller far :) Jeg får aldri denne sjansen igjen og den skal jeg ikke gå glipp av :) Vi treffer andre barn nesten hver dag så akkurat det bekymrer jeg meg ikke over. Babyen får mamma for seg selv om noen mnd, det går nok veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var hjemme med nyfødt og ei på 2 år. Synes i ettertid det var en veldig fin tid, og så da og nå, flere fordeler enn ulemper med det... Man slepper mye av sjalusi-problemet, barna får veldig god kontakt helt fra starten av, og du får nyte begge på en gang...Nå sover jo sikkert største jenta di på dagen enda, så da har du jo anledning til å hvile. Ja, det er slitsomt til tider, og hektisk... Men det er bare nå de er små, og vi må ikke la sjansen gå forbi oss til å oppleve dem....

Så få deg en god søskenvogn og kos deg med dine små :)

 

Mvh meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke orket å ha barnet hjemme når jeg hadde et spedbarn itilegg.De krever en god del , og noen trenger ro for å få sove også.

Et spedbarn krever en de.Men nå hadde nr 2 kolikk da , så hadde størsten vært hjemme i tilegg hadde jeg blitt helt på feglen.Man vet ikke hva slags baby man får.

 

Men jeg skjønner godt at du vil ha begge hjemme også , og det kan jo hende at det går kjempefint:)Og at du får en baby som er kjempegrei.

Uansett , så gjør det som føles mest riktig for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du valgte sånn, ble glad av å lese dette! Det er absolutt det beste for dere alle. de vokser så fort, så klart man ønsker tid med det kjæreste man har. Jeg har hatt begge hjemme til de var to år, da begynte de begge med 60%, for så å øke til 80% etter ett halvt å med nr.2. Vi planlegger en tredje, da har jeg tenkte å ha mellomste som da er fire år (hvis jeg blir gravid raskt som forrige gang) 50-60% i barnehagen (eldste går på skole), mer trengs ikke når mamma er hjemme. Ønsker dere masse lykke til, kos dere masse og nyt tilværelsen:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...