Gå til innhold

pumping


kamik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg opplever nå å amme uten noen som helst problemer, i motsetning til forrige gang da jeg slet med sår, betennelser og tette melkeganger. Det gikk knapt en uke uten nye kuler og harde områder. Pumpet selvfølgelig masse, med en knirkete manuell avent-pumpe.

 

Denne gangen kjøpte jeg meg en medela elektrisk pumpe, for jeg regnet med de samme vanskene. Men nei, ingen problemer, og baby er nå 7 uker. Hurra! Men jeg kunne godt tenkt meg et lite melkelager i frysern, og dessuten kunne det vært kjekt å se om småen tar flaske. Samtidig er jeg redd for å klusse til noe, jeg har tydeligvis veldig grei produksjon, ettersom baby legger på seg helt som han skal og vel så det, og jeg ikke har spreng.

 

Noen tips ifht når, og hvor mye, det er lurt å pumpe? (ellers så ender jeg vel opp med å selge pumpa ubrukt:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville droppe å pumpe med mindre du har spreng. Jeg opplever det samme som deg, og jeg er overbevist om at det er fordi jeg har droppet ambisjonen om lager. Bruker det jo ikke uansett! De få gangene han har fått av flaske, har det vært ferdig blandet NAN ;-) Enkelt for alle! Babyen er nå 5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er jeg enig med Underveis - ikke noen grunn til å stresse med lager om du ikke må. Om du vil at babyen kun skal få morsmelk, kan det være greit å ha melk til noen flasker i fryseren, det kan jo brukes til grøt om du ender med å ikke gi flaske.

 

I såfall er det som regel lurt å pumpe om morgenen, og da etter amming. Gjerne sånn at det vanligvis er en stund (ideelt sett et par timer) til babyen pleier be om mer mat, men siden du ikke klarer pumpe helt tomt og brystet starter ny produksjon straks du begynner å amme/pumpe så vil det alltid være mat der.

 

Selv har jeg noen ganger pumpet den ene siden samtidig som jeg ammer på den andre (elektrisk enkelpumpe) om morgenen når jeg har kjent det har sprengt litt, og det fungerte greit for oss.

 

Melka kan fryses etterhvert, så om det bare blir litt melk så kan du samle opp nok til ei flaske over flere dager. Avkjøl i kjøleskapet og frys så fort som mulig for best holdbarhet, altså hell den kalde melka over den frosne i tett beger/flaske/glass. Ideelt sett skal det være mer frossen enn kald melk, men om du fryser småskvetter hver gang går det fint å helle over litt mer enn det du alt har lell. (Grunnen til at det bør være mest frossen er at dette gjør at den tiner mindre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to! Mange fine tips lillenims, godt å ha i bakhodet den dagen jeg evt tar frem pumpa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...