Gå til innhold

NY 7-8 mnd August (gammel 6-7 mnd)


*KlaraKu*

Anbefalte innlegg

Tydelig at jeg må bli myye strengere på når hun skal sove om dagen. Om hun får en liiiten blund på øyet rundt kl 5 er hun LYSVåKEN fra kl 5 på morran.. Neitakk.. Så nå er det 2 dupper pr dag, siste dupp må nok være ferdig innen 3-4 tiden..

 

I dag reiste hun seg opp og stod og holdt seg i bordet alene for første gang. Ble helt paff, jeg. Ikke datt hun heller, og så tok hun i tillegg fatt i gulpekluten og stod og vingla litt og holdt seg med bare en hånd. Skummelt for ho mor, men tydeligvis gøy for lille tulla mi :)

 

Hun vokser alt for fort opp. Og nå har hun lært seg å sitte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart å se hvor stor forskjell det er på de små:) Her ble prinsen 7 mnd i går, og har nå lært seg å dra seg fremover. Går litt tregt, og har det ikke helt på plass, men tror ikke det er lenge før han er overalt..:)

 

Sendte samboeren ut for å handle mat i går, og han kjøpte middag og grøt til 8mnd. Han tenkte at siden han nå er 7 mnd, skulle det gå fint. Er det greit, eller litt tidlig tror dere? hadde nok selv kjøpt for 6 mnd en stund til, men så er jeg kanskje litt forsiktig av meg..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å lese om deres små. Her er gutten snart 8 mnd. Han er litt lat av seg, ikke tegn til å ville krabbe eller åle seg, snur seg bare rundt noen dager, men ligger mye på siden og hopper seg nedover gulvet på en måte. Var veldig glad i puppen en periode om natten, så nå har vi nattavvent. Herlig!

 

Vår dagsrutine:

Våkner i seks, halv syv tiden, får da pupp. Så er det stelling og mamma spiser frokost. Gutten vår får frokost ca kl 8, grøt, så er det en halvtimes blund i ni tiden, og halv tolv, tolv er det fruktmos eller banan. Har prøvd med små skivebiter, men da brekker han seg og kniper deretter igjen munnen.

 

TIps til hvordan vi kan få han til å spise skive???

 

Deretter er det pupp igjen. Så er det soving, altfra 1-3 timer. Kl tre er det et halvt middagsglass og litt pupp, og kl seks er det grøt igjen. Så kveldsstell og pupp på vårt rom før gutten legges på eget rom ca kl syv. Har prøvd med hjemmelaget middag for en stund siden, men det ville han ikke ha, men tenkte eg skulle prøve med vår middag snart.

 

Må jeg kjøre det med mikser, eller holder det å mose med gaffel? Kan jeg gå rett på fisk/kjøtt, eller må jeg begynne med grønnsaker/poteter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det meste ned. Hun spiser stort sett det samme som oss, men uten salt og moset. Fisk og poteter er favoritten:) Hun er også glad i å sitte å sutte på brokkoli og spise brødskive med leverpostei alene.

Hvor mye sover knøttene deres på dagtid nå? Mi er 7 mnd og sover ca 3 timer fordelt på 2 økter på dagtid. Sover deres hele natta? Mi er våken alt fra 1 til 15 ganger i løpet av natta. I natt 15 så jeg er i tåkeland i dag;)

 

Stakkars deg! Du har all min sympati.. Vi har det også slik, så jeg vet godt hvilket land du befinner deg i.

 

Vår tulle spiser "smuler" av brød, elsker å plukke opp fra bordet, og det gir oss maange gode frokostminutter. Hun krabber, reiser seg opp, slipper taket mens hun denger lekene sammen. Hun klapper, sier "lys", gråter når jeg går, ødelegger når storebror bygger lego, hører etter ved "nei", og jeg må si hun rett og slett er en liten stjerne. En strevende, tidlig, fantastisk hjerteknuser som så altfor sjeldent sover om natten. Gjesp. Også er hun sint. Og like blid som en vakker sommerdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det meste ned. Hun spiser stort sett det samme som oss, men uten salt og moset. Fisk og poteter er favoritten:) Hun er også glad i å sitte å sutte på brokkoli og spise brødskive med leverpostei alene. Hvor mye sover knøttene deres på dagtid nå? Mi er 7 mnd og sover ca 3 timer fordelt på 2 økter på dagtid. Sover deres hele natta? Mi er våken alt fra 1 til 15 ganger i løpet av natta. I natt 15 så jeg er i tåkeland i dag;)
Stakkars deg! Du har all min sympati.. Vi har det også slik, så jeg vet godt hvilket land du befinner deg i. Vår tulle spiser "smuler" av brød, elsker å plukke opp fra bordet, og det gir oss maange gode frokostminutter. Hun krabber, reiser seg opp, slipper taket mens hun denger lekene sammen. Hun klapper, sier "lys", gråter når jeg går, ødelegger når storebror bygger lego, hører etter ved "nei", og jeg må si hun rett og slett er en liten stjerne. En strevende, tidlig, fantastisk hjerteknuser som så altfor sjeldent sover om natten. Gjesp. Også er hun sint. Og like blid som en vakker sommerdag.
Høres ut som om de er nokså like hjerteknuserene våre. Plukker i vei fra bordet, gråter når jeg går, krabber og henger i. Strevsom, sint og superblid om hverandre. Sove kan en gjøre når en blir gammel:) En må være våken skal en lære seg alt som skal læres:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å lese om deres små!

 

Her er det stort sett bare 2 lurer for dag. Den siste er litt kritisk - for hun bør da sove til ca. 15. Ofte våkner hun før. Det går overraskende greit å holde henne våken til legging, men da legges hun 1830 allerede. Noe som gjerne betyr at dagen starter før 6. Jaja.

 

Hun er oppe 2-3 ganger om natta. Av og til litt oftere. Og så er hun veldig aktiv på dagen. Reiser seg opp og vil bare stå hele tiden. Hun setter seg opp selv nå, og har begynt å få skikkelig fart når hun krabber.

 

Ang mat så er brødskive med leverpostei absolutt NYDELIG, men ikke så mye hun får i seg da. Omtrent ei lita halv skive. Middag går det trådt med. På en god dag klarer jeg lure i henne noe sånn som 1/3 av et middagsglass. Han begynt å stikke til henne smakeprøver av vår mat. Det løsner vel snart...

 

Noen som har nattavvent? Hvordan gikk dere frem? Ble det mye skriking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er rart å se at det er litt forskjell, men sånn er det vel når de er så små ;) De utvikles i forskjellig tempo alle sammen :) Og godt er det, da vet man at det meste er normalt ;)

 

Når det kommer til 8 mnd middagsglass er det vel strengt tatt bare konsistensen som har noe å si. Det er litt grovere biter i 8mnd glassene enn i 6 mnd glassene, men det er jo flere smaker også. Og det er vel mer av kjøtt og fisk i disse 8 mnd glassene enn i 6 mnd glassene.

 

Hvordan få et barn til å spise skive?

Prøv forskjellige typer brød

Prøv forskjellige typer pålegg

Bland det i en slags smoothie (med fruktpurè eller lignende)

La barnet holde bitene selv eller legg bitene foran barnet så h*n kan prøve å få tak i de selv og føre de til munnen

Prøv mindre biter

Prøv større biter

 

Jeg ser flere har litt problemer med å gi hjemmelaget mat til barna, ingen tips og råd å komme med. Sliter med samme greia. Funker å gi avokado og bananmos og mye forskjellig frukt og grønnsaker i baby feeder, det får holde foreløpig. Hun får forskjellige typer middagsglass, fruktbeger ++ utenom så jeg føler hun får i seg det hun skal.

 

Mat i løpet av en dag;

frokost; ca 2,5 dl grøt

lunsj; 1 skive med prim (liker ikke leverpostei :S ) eller moset banan og avokado

middag; 1 frukt/grønnsak i nett mens middagen lages + 1 middagsglass + 1 beger fruktpurè

kveldsmat; ca 3 dl grøt + fruktbeger

+ tilsammen ca 200 ml mme (aldri vært noe glad i melk) i løpet av en dag

 

Mat som er "myk" kan vel bare moses med gaffel, og om det er litt hardere er det vel lettere å mose med mikser. Noen blander også mos av grønnsaker, kjøtt, fisk o.l. med litt olje for at det skal være lettere å fordøye maten for de små magene.

 

Er litt irriterende å nesten bli sett ned på fordi jeg ikke lager egen hjemmelaget mat til barnet mitt, men når hun nekter og bare spytter det ut igjen.. hva er vitsen?

 

Nattessøvn; hmm.. hun våkner 1-2 ganger på natta for smokk, mat, vann, kos, trøst eller bare fordi hun våkner.. Begynner å bli lei, men vet ikke hvor klar jeg er for kampen med å nattavvenne henne enda.. uff.. men hadde vært godt å få en full natts søvn snart.

 

Dagtidsøvn; prøver å holde det til 2 økter per dag.. Men så er det noe som dukker opp, så blir det 3 lurer. Første lur er på 2-3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere:) Følger med selv om jeg ikke har skrevet i det siste!

Vi blir 7 mnd i neste uke. Og den siste mnd har det skjedd mye!!

 

Hun åler og ruller. Skjønner ikke helt krabbing ennå, heldigvis:) Storebror begynner å få en konkurrent til lekene sine. Hans leker er nemlig mye kjekkere enn sine egne...

 

Tre tenner, fjerde er neeeesten gjennom.

 

62,5 cm og 6,8 kg. Ikke verdens største, men det er ok:) Hun følger sin kurve bra.

 

Mat: 1dl grøt morgen og kveld. Halv skive eller kavring til lunsj. Litt middagsglass til middag, men er ikke superbegeistret. Ser at noen av dere også "sliter" litt med middagen.

 

Sover stort sett tre dupper, men har begynt å få litt dårlig tid til den siste... Må se litt hva vi gjør med den.

 

Nattavvente seg selv(!) for noen uker siden, sover til 05.30-06.00 om morgenen. Legger seg 19-19.30. Våkner noen ganger for smokk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud ellynn - jeg er så sjaluuuuu!!!

 

Hun har et par kvelder våknet kl. 2030 og ville hatt pupp allerede da. Har prøvd å holde tilbake, men hun bare hyler og hyler. Så nå har hun lært at - JA, det nytter å hyle i to timer, for da gir mamma til slutt opp!

 

Hun er jo KLAR for det matmessig, men kanksje ikke mentalt? JEG er i allefall klar for det - fysisk og psykisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brillefint, jeg føler med deg!! Beklager at jeg "skryter"!!

 

Tør nesten ikke si det høyt, men i går la jeg henne ned i senga etter flaske på sengekanten. Så pludra hun, surva bittelitt og sovna etter en halv time!! Og i dag tok det 20 min uten en lyd! Dra meg baklengs inn i fuglekassa, jeg er SÅ overraska.

 

Tenk, jeg har byssa på henne i snart 7mnd. Opp i mot en halv time-hver kveld. Hva skjer?!

 

Jeg vet at jeg er svinheldig! Håper det vedvarer. For ikke mer enn to mnd siden var det opp 4-5 ganger per natt.

 

Men, Brillefint, hun sover ikke i et strekk da. Trøst deg med at jeg hører henne omtrent hver halvtime etter 2-3 på natta. Samt 2-3 smokkinnstappinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at du skryter! Jeg kommer til å gjøre det samme:)

 

Oida. Det hørtes slitsomt ut at hun sover så urolig. Noe skal det være.

 

Har jo skjønt at broren var en drøm. Han ble nattavvent på 2-3 netter - helt uten skriking. Han gikk fra å våkne hver time - til å sove natta rundt uten en lyd.

 

Har også skjønt - etter å ha lest her inne + snakket med venninner - at da var jeg heldig. Mange fortsetter visstnok å sove litt dårlig etter nattavvenning. Så derfor er jeg ikke helt motivert. Hva om det tar veldig mange dager? Og hva om hun fortsetter å våkne? Da vet jeg ikke om det er verdt det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen erfaring. Storebror slutta også med nattmat sånn plutselig.

 

Vet bare at det er helt utrolig hvor mye mindre sta, utholden og standhaftig jeg er nattestid... Uff, jeg driter liksom i alle prinsipper bare jeg får sove:)

 

Lykkelykke til!! Fortell hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ten oppdatering fra oss.

 

Snuppa blir 8 mnd om en uke :)

 

Ho sover godt om natten. Legger seg 18.30 og sover til mellom 07.00 og 09.00.

 

Ho er for tiden over alt. Ho krabber og reiser seg opp så ingenting får stå i fred lenger. Utrolig hvor fort tiden går, syntes det virker som at det var i går jeg kom hjem fra sykehuset, men så ser jeg på frøkna å skjønner at det begynner å bli en stund siden.

Med krabbing og at ho reiser seg blir det litt knall og fall også.

 

Ho får 2-3 grøtmåltider, et middagsglass, halv brødskive og en flaske melk iløpet av dagen.

 

Er det noen som har begynt å jobbe igjen? Jeg har litt under 2 mnd igjen av permisjonen før faren overtar siste 12 ukene, men kjenner at det skal bli godt å komme i jobb igjen ogå å omgås litt mer av voksne mennesker(Jobber i barnehage da, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Westroze: håper virkelig ikke at du tar dette på feil måte, men ser du skriver at jenta di spiser 2,5 til 3 dl med grøt? Syntes det hørtes fryktelig mye ut? Tenker siden 1 dl er anbefalt porsjon for disse små magene. Gutten min klarer noen ganger å få i seg 1,5 dl, men som regel er det mer en nok med 1dl. Jeg tenker bare det, at dess mer en spiser, dess større blir magesekken, dess mer mat trenger en, og desverre, dess større sjangs får en for å bli overvektig.

 

Dette er absolutt ikke ment som kritikk, det håper jeg du forstår :)

 

 

Marsmallow:

Jeg skal begynne å jobbe 2 og 3 dager i uken andre uken i oktober. Skal ha halv ulønnet perm, og faren deler opp sin perm og er hjemme 2 dager i uken. Gruer meg litt, men tror og det kan bli litt godt få litt voksentid:)

 

Hvordan går det med trening hos dere da? Jeg har endelig klart å kommet meg tilbake på spinningsykkelen, og må si at det var ganske godt :)

 

Ha en fin fredagskveld jenter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening har blitt et fremmedord for meg siden frøkna ankom. Så nå har jeg tatt tak i det å begynt på Grete Roede. så her drømmer man om kalorier og sjokolade for tiden :P så får jeg nok tørke støv av ergometer sykelen å prøve å ungå å kun bruke den som tørkestativ :P jeg har ca 7 kg jeg ønsker å gå ned, da er jeg der jeg var før graviditeten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westroze: håper virkelig ikke at du tar dette på feil måte, men ser du skriver at jenta di spiser 2,5 til 3 dl med grøt? Syntes det hørtes fryktelig mye ut? Tenker siden 1 dl er anbefalt porsjon for disse små magene. Gutten min klarer noen ganger å få i seg 1,5 dl, men som regel er det mer en nok med 1dl. Jeg tenker bare det, at dess mer en spiser, dess større blir magesekken, dess mer mat trenger en, og desverre, dess større sjangs får en for å bli overvektig. Dette er absolutt ikke ment som kritikk, det håper jeg du forstår :) Marsmallow: Jeg skal begynne å jobbe 2 og 3 dager i uken andre uken i oktober. Skal ha halv ulønnet perm, og faren deler opp sin perm og er hjemme 2 dager i uken. Gruer meg litt, men tror og det kan bli litt godt få litt voksentid:) Hvordan går det med trening hos dere da? Jeg har endelig klart å kommet meg tilbake på spinningsykkelen, og må si at det var ganske godt :) Ha en fin fredagskveld jenter! :)

 

1 dl vann står det på pakka, og 1,2 dl vann på kvelden. Av vann. Ferdig utblandet blir det til ca 2 dl, eller litt over (2,5) .. Så en halv desiliter fra eller til i tillegg til de allerede 2- 2,5 dl som er oppi vil jeg ikke tro tar så stor skade. :) Tar det ikke som kritikk, men ville bare forklare at det er ferdig utblandet jeg har regnt ut blir 2,5 - 3 dl. Men sjekka for sikkerhets skyld med desiliter målet hvor mye grøt det er plass til oppi skåla jeg gir med grøt og det blir 2,5 dl (ferdig utblandet..). Mi jente er veldig aktiv, hun går rundt bordkanten og krabber overalt, så hun må få i seg litt mer næring enn om hun ikke hadde gjort det. Vurderer å innføre et 5. måltid/mellommåltid i løpet av dagen. Og for å få sagt det er det ikke alltid hun spiser opp hele skåla heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...