Gå til innhold

Sjokoladekakeprosjekt:


Gjest Mentha

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha

Uten mel, uten melk, uten sukker. Konklusjon: Nammis! Og så så sunn da :D

 

Okay, det er fløte i kremen da, så teknisk sett ikke helt uten melk. Men saftig og god, med skikkelig sjokoladesmak og søt og god krem. Koooose seg :)

 

Men må innrømme at jeg fikk fryktelig lyst på kokosboller også, etter å ha lest innlegget til Juliea. Det må prøves neste gang! :)

 

Fiiiin kveld ønsket kranglefolket!

post-801340-0-84479200-1343843091_thumb.jpg

post-801340-0-37768900-1343843101_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Siklerotte

Ja, takk! Den så ikke dårlig ut, så flink du er! Men oppskrift mangler, sånn i tilfelle jeg skulle finne på å lage en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Hehe ja da må du holde deg fast, for oppskriften er litt.. utradisjonell... ;) Men jeg lover at den er fantastisk god! Fortalte min svigermor hva som var i _etter_ at hun smakte og da ble hun mektig overrasket og sa, "næmmen, det har jeg nå aldri hørt om. Det smakte jo skikkelig kake! Da tar jeg en bit til!"

 

Jeg kaller den Decadence, selv om oppskriften ikke er min, for den er nettopp Så god:

 

 

 

1 boks kidneybønner (Ja faktisk! Eller du kan bruke brune, men kidney er absolutt best), skylt i vann

1 ss ferdig kaffe - jo sterkere jo bedre! Dette hjelper til med å bringe ut kakaosmaken :)

1 ss vaniljeekstrakt (du kan sikkert bruke vaniljestang også, om du ikke har ekstrakt)

6 ss usøtet kakaopulver

1 ts bakepulver

1/2 ts natron

1/4 ts salt

6 ss mykt smør

1/2 cup sukrin + 10 dråper stevia (her kan du med fordel smake til selv, til du synes det er søtt nok. Jeg krever ikke så søt kake, er mer glad i søt krem oppå.)

5 egg

 

Sett ovnen på 160 grader. Smør en rundform ca 20 cm.

 

Med foodprocessor, stavmikser eller lignende moser du bønner, vaniljeekstrakt og kaffe til en jevn puré.

 

Bland kakao, bakepulver, natron og salt i en liten bolle.

 

I en stor bolle piskes smør og søtning i ca et minutt til det blir fluffy. Pisk inn eggene i et par minutter. Pisk så inn bønnemiksen til det blir jevnt. Pisk til slutt inn kakaoblandingen og miks et minutts tid til du får en jevn røre.

 

Hell røra oppi formen og stek i 35-40 min (her måtte jeg steke i ca en time) til gjennomstekt. Sjekk med en kakepinne eller tannpirker.

 

Avkjøl på rist.

 

Aller best blir kaken dagen derpå, så pakk den inn i plastfolie når den er kald og sett den i kjøleskapet til dagen etter. Pynt og server. Mmmmmm! sier jeg bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Hehe, ble lettere sjokkert da jeg leste om kidneybønnene, og sliter med å overbevise meg selv om at det virkelig er bra, men jeg kan vel prøve det. Prøver jo alt mulig annet om dagen. Får besøk av noen venninner i morgen som gjerne vil bake kake, og som synes jeg er superteit som ikke spiser, så kanskje jeg kan lure dem? Ikke at det blir like flott som din, men spiselig kanskje. Må vel ha noe annet i bakhånd også. Ellers har jeg alt du kan tenke deg av bakeutstyr, vaniljeekstrakt inkludert. Har faktisk så mye forskjellig at man faktisk skulle tro at jeg drev med baking.

 

Hva med kremen på toppen da? Den sa du vel ikke noe om? Er det bare smørkrem, eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Kremen på toppen er bare vanlig pisket fløte, med litt bjørkesøt, vanilje og kakaopulver. Og så måtte jeg gå på akkord med meg selv og ha i litt konditorfarge, bare fordi jeg var i sommermodus i dag og ikke hadde noen bær ;)

 

Ja det er utrolig merkelig med de bønnene, og jeg ble lettere uggen da jeg lagde kaka første gangen og så på mosen som skulle oppi røra. Ikke pokker om jeg smaker på den røra, tenkte jeg da. Men, utrolig nok, så ble det akkurat som å spise vanlig kake da den var ferdig! Hvis du er glad i ganske søt kake ville jeg hatt i litt mer søtning, sånn som oppskriften er nå blir det mørk og dyp sjokoladesmak, men ikke bitter.

Serverte den akkurat til svigers igjen, og svigermor er frelst :) Svigerfar er en søtmoms, så han synes den kunne vært litt søtere. Og junior ELSKER den, så jeg tar det som god cred hehe :)

 

Det er en super kake å lage, den er enkel og det skal godt gjøres å lage den feil, så lenge du får alt blandet og i formen. Kremen har jeg bare sprøytet i dotter oppå med en stjernetip. Meget enkelt :)

Hadde vært artig å se kjøkkenet ditt, ser for meg masse bakestæsj i skap og skuffer!

 

Og husk, denne kaka teller som en av fem om dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Jeg skulle jo helst ha vært på kakebesøk hos deg først, så hadde jeg visst om det er verdt å prøve. Er veldig skeptisk til bønnene (spiser ikke bønner til vanlig), så jeg håper i hvert fall at det ikke smaker noe som kan minne meg om det, og at jeg ikke tenker for mye på det og derfor ikke klarer å spise. Men jeg skal gi kaken din en sjanse og prøve en dag, selv om det kanskje ikke blir i morgen (gir meg selv et halvt år). Kjøkkenet mitt inneholder alt du kan tenke deg av ting som kan eksistere, men nå kan jeg jo i det minste få bruk for noe når jeg skal bake bønnekake... ;) Det kan jo bli allerede i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bønner og kake kræsjer i mitt hode. Men hva vet vel jeg, spiser lite av begge delene ;) Mennneh... er du sånn ca tilnærmet kakeekspert? For jeg trenger HJææLP! på det området... Minste bråkebøtta har 3-årsdag i neste uke, og det eneste hun ønsker seg til bursdagen er en Hello Kitty-kake. Og jeg er et naut når det gjelder kakebaking. Men er jo heldigvis kapabel til å lese, og følge instrukser relativt greit. Så om noen vil dele en beskrevetmedteskjeoppskrift på en fantastisk Hello Kitty-kake vil jeg antakelig gråte en skvett gledestårer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Sjokoladekake som får deg til å prompe voldsomt? Hm... men ellers er jeg med...

 

Du vet, det er jo en boks på en hel kake, så med mindre du eter hele på en gang blir det ikke noen større brakere, bare sånne små, søte og sosfistikerte fiser som sniker seg høflig ut uten at noen merker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Bønner og kake kræsjer i mitt hode. Men hva vet vel jeg, spiser lite av begge delene ;) Mennneh... er du sånn ca tilnærmet kakeekspert? For jeg trenger HJææLP! på det området... Minste bråkebøtta har 3-årsdag i neste uke, og det eneste hun ønsker seg til bursdagen er en Hello Kitty-kake. Og jeg er et naut når det gjelder kakebaking. Men er jo heldigvis kapabel til å lese, og følge instrukser relativt greit. Så om noen vil dele en beskrevetmedteskjeoppskrift på en fantastisk Hello Kitty-kake vil jeg antakelig gråte en skvett gledestårer!

 

Jeg har aldri laget Hello Kitty kake selv, men har hørt at det er en av de "enklere" ettersom hodeformen til Hello Kitty er ganske grei å skjære ut.

Frekventerer på forskjellige kakesider, og fant denne, håper det kan være til hjelp!

http://www.kakefesten.com/temakaker/enkel-hello-kitty

 

Leste også et tips et sted om å bruke lakrislisser til værhår, og nonstop til øyne og snute :) Bare for å gjøre det enda enklere! Den enkleste sløyfen er bare å skjære ut sløyfeform i marsipan (to litt avlange trekanter lagt med spissene mot hverandre) og så trille en liten ball, trykke litt flat og legge oppå skjøten mellom de to trekantene. Var det forståelig, tro? Er ikke så god på forklaringer bestandig :P

Endret av Mentha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea - kukløsklan

Jeg dæver av kake munchies nå kjenner jeg etter bildet altså ikke etter oppskriften å lese... Men får vel prøve den en dag da :) Den så god ut da =)

 

Du er flinkt Mentha kjøper a svigermor med sunn kake er ikke feil nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri laget Hello Kitty kake selv, men har hørt at det er en av de "enklere" ettersom hodeformen til Hello Kitty er ganske grei å skjære ut. Frekventerer på forskjellige kakesider, og fant denne, håper det kan være til hjelp! http://www.kakefesten.com/temakaker/enkel-hello-kitty Leste også et tips et sted om å bruke lakrislisser til værhår, og nonstop til øyne og snute :) Bare for å gjøre det enda enklere! Den enkleste sløyfen er bare å skjære ut sløyfeform i marsipan (to litt avlange trekanter lagt med spissene mot hverandre) og så trille en liten ball, trykke litt flat og legge oppå skjøten mellom de to trekantene. Var det forståelig, tro? Er ikke så god på forklaringer bestandig :P
Takk! Den kaka der må jo selv jeg få til, kan ikke skjønne annet. Du er dagens helt! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg må prøve den en dag... Nammm...

Har ikke sukrin, men har stevia (pulver - ikke dråper). Tror du det går greit å bare bruke stevia?

 

Prøvde en kake for en stund siden (husker ikke oppskriften, men fant den på nettet) hvor store deler av kaken var dadler, banan og nøtter (mandel og hasselnøtt). Den ble kjempegod og holdt kjempelenge. Ble bedre for hver dag, og det beste var at det ikke smakte banan :)

Mye artige oppskrifter der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne ha en oppdatering på hvordan det går med kakeprosjektet ditt altså :)
I kveld skal kaka pyntes, og jeg endte opp med en litt annen vri enn jeg hadde planlagt i utgangspunktet. Så gjenstår det å se om det er Hello Kitty eller Lurvelegg som skal fortæres i mårra...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne ha en oppdatering på hvordan det går med kakeprosjektet ditt altså :)
I kveld skal kaka pyntes, og jeg endte opp med en litt annen vri enn jeg hadde planlagt i utgangspunktet. Så gjenstår det å se om det er Hello Kitty eller Lurvelegg som skal fortæres i mårra...
Måtte kattekreket og terroristen som oppfant faenskapet brenne langt innerst i de jævligste krokene av helvete! Kaka er ferdig, og det er jeg også...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

He he poster du et bilde, Toxic? Jeg trenger en god latter og det høres ut som om det skjuler seg litt fnising her! Andres ulykke er aldri å forakte;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Mulig jeg må prøve den en dag... Nammm... Har ikke sukrin, men har stevia (pulver - ikke dråper). Tror du det går greit å bare bruke stevia? Prøvde en kake for en stund siden (husker ikke oppskriften, men fant den på nettet) hvor store deler av kaken var dadler, banan og nøtter (mandel og hasselnøtt). Den ble kjempegod og holdt kjempelenge. Ble bedre for hver dag, og det beste var at det ikke smakte banan :) Mye artige oppskrifter der ute.

 

Oi, den oppskriften skulle jeg gjerne hatt :) Hørtes spennende ut!

Vet ikke hvordan smaken blir om man bruker kun stevia, jeg synes det blir en litt sterk ettersmak om jeg bruker for mye. Men pulver er nok ikke noe problem å bruke. Søtning og smak er en personlig greie synes jeg, for noen smaker ingenting der andre grøsser fra topp til tå, osv. For meg funker det veldig bra med en blanding av stevia og sukrin, eller med bjørkesøt. Da smaker det søtt, uten noen form for ettersmak.

 

Det er mye som er godt om man ikke er redd for å prøve noe nytt, men det er jo helt klart noe med klassikerne også. Det er jo en grunn til at de har blitt så populære ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Vil gjerne ha en oppdatering på hvordan det går med kakeprosjektet ditt altså :)
I kveld skal kaka pyntes, og jeg endte opp med en litt annen vri enn jeg hadde planlagt i utgangspunktet. Så gjenstår det å se om det er Hello Kitty eller Lurvelegg som skal fortæres i mårra...
Måtte kattekreket og terroristen som oppfant faenskapet brenne langt innerst i de jævligste krokene av helvete! Kaka er ferdig, og det er jeg også...

 

Håper vi kan få se! Hovedpersonen blir sikkert kjempeglad :) Men ingen skal komme og si at det ikke er jobb å pynte kake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-687519-0-89027900-1344423249_thumb.jpg

 

Resultatet ble langt bedre enn forventet, selv om kaka ble ferdigstilt med et sinn fylt av alt annet enn ømhet og kjærlighet i natt... Regner med snuppa blir fornøyd, i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hun blir fornøyd, den var jo knall! Gikk selv for en superenkel nonstop variant til min 4-åring, og hun var så kry, måtte vise den frem til alle. Greit å starte med lista lavt, krava vil vel øke... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest splætt

Denne sjokoladekaka var så merkelig at den måtte prøves! Den ble dog ingen slager - for mørk for ungene og gubben syns den var rar. Jeg fylte den med vaniljekrem og hadde vanlig krem oppå, da ble gubben mer fornøyd:)

 

Jeg likte den da - men ett stykke holder. Skal teste den på vanlige folk også - min mann er over snittet kresen.

 

I grunnen litt brownies-aktig. Sikkert god med vaniljeis også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toxic, den kaka ble knallfin! :) Du har gjort et solid stykke arbeid, det synes lang vei :) :) Regner med bursdagsbarnet ble fornøyd også :D

 

Splætt: Så moro at du prøvde den! Den _er_ mørk ja, men sikkert veldig god med vanilijekrem (eller vaniljeis)! Drikker gjerne sterk kaffe til, synes liksom det passer med en espresso en sjelden gang når jeg har laget denne kaka. Så ser at den kanskje ikke blir noen hit hos barna.

Kaka blir faktisk bedre om den får stå en dag i kjøleskapet. Da får sjokoladesmaken virkelig satt seg og kaka holder seg saftig om du dekker den til.

Endret av Mentha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...