Gå til innhold

Hvorfor kan barna velge sjokolademelk til skolemelk???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Aprikos Syltetøy

Whut?! Da jeg gikk på skolen hadde vi valget, helmelk eller lettmelk. Trenger de virkelig sjokolademelk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi kunne valgt det, hadde kanskje jeg også drukket melk. Har ALDRI likt det! Foreldrene mine slet med å få det i meg fra jeg sikkert var rundt året, og den dag i dag drikker jeg kun melk med Nesquick oppi. Jeg synes melk smaker og lukter vondt!

 

Joda, vet det er nødvendig, men heller melk med sjokoladepulver fremfor ingen melk eller saft som alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det smaker godt og er sunnere enn saft som ofte er alternativet for de barna som "ikke liker" vanlig melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Dont Get me wrong, er ikke imot sjokolademelk, til kos. Men til skolematen - hver dag - hadde jeg foretrukket juice trur jeg.. Om melk absolutt ikke gikk ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skolen her hadde det ett år men det ble med det året også.

Jeg er ikke så glad i slikt, så av meg fikk de det ikke på skolen. Men det sto blandt annet at denne skulle være laktosefri, og det var den eneste som var laktosefri. Så det var kankskje grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et vis ja. Det er laktoseredusert sjokolade og jordbærmelk som tilbys, siden noen ikke kan drikke vanlig melk. Laktoseredusert melk smaker kanskje ikke så godt?

Jeg synes likevel disse skulle vært forbudt for "vanlige" barn", slik at de som har den sykdommen kan få mulighet til å ha noe spesielt. Det er så mye de må forsake som andre kan spise/drikke.

 

Dessuten er disse mye dyrere enn vanlig melk pr dag, så det blir jo prioritering. Min fikk det ikke noen av årene på barneskolen selv om de fleste kjøpte slik melk.

Vi hadde flere sorter yougert å velge i da vi gikk på skolen, sikkert noen som mente det var teit også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sjokomelk på skolen, fordi jeg takler ikke melk, jeg greier bare ikke smaken, men som regel var det juice vi fikk også, det var enten sjokomelk eller juice. Har de ikke det alternativet lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For juice er jo så mye sunnere enn saft... Vann er selvfølgelig det beste alternativet, men kan ikke selv si jeg tenkte på det som barn. Mulig foreldrene mine gjorde, og jeg vet jeg hadde det av og til, men saft var stort sett alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan de velge mellom melk, sjokomelk, jordbærmelk og eplejuice.

Så da er diskusjonen i gang på hjemmefronten om hva hun skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Juice er jo sunnere? Er jo ikke kun appelsin juice som finnes på markedet. Jeg har ingen problemer med sjokolademelk til kos, men til maten, hver dag i alle de år de går på skole, må det vel være bedre med juice eller vann til maten enn sjokolade melk? Selvsagt noe annet med laktose intoleranse.. Men still...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo helt bak mål syntes jeg...!

 

De kan da ikke velge sjokolademelk.

De kan velge laktoseredusert melk med kakaosmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Sjokomelka på skolen er laktoseredusert. Har du noensinne smakt laktoseredusert mat uten kakaosmak? DET smaker dritt, det

 

Jentungen hadde det et år pga anbefalinger fra legen som mente hun ble forstoppet av vanlig melk. Har litt etter litt tilført mer melk i hverdagen, og det ser ut til at det går greit i moderate mengder. Så nå drikker hun vanlig melk på skolen. Det er ikke et valg hun tok, det er et valg jeg tok. Hun trenger ikke sjokomelk lenger, og får det derfor ikke. Selvsagt vil HUN ha det, men det er ikke viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Sjokomelka på skolen er laktoseredusert. Har du noensinne smakt laktoseredusert mat uten kakaosmak? DET smaker dritt, det

 

Jentungen hadde det et år pga anbefalinger fra legen som mente hun ble forstoppet av vanlig melk. Har litt etter litt tilført mer melk i hverdagen, og det ser ut til at det går greit i moderate mengder. Så nå drikker hun vanlig melk på skolen. Det er ikke et valg hun tok, det er et valg jeg tok. Hun trenger ikke sjokomelk lenger, og får det derfor ikke. Selvsagt vil HUN ha det, men det er ikke viktig.

 

Til slikt bruk må jeg si meg enig i at det var ok å bruke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktoseredusert melk med kakaosmak:

 

Næringsinnhold per 100g

 

energi 164 kJ (39 kcal)

protein 3,4 g

karbohydrat 4,7 g

-hvorav: sukkerarter 4,6 g

-hvorav: laktose 0,2 g

fett 0,7 g

-hvorav: mettede fettsyrer 0,4 g

kostfiber mindre enn 0,1 g

natrium 0,04 g

riboflavin 0,15 mg (9 %')

vitamin B12 0,5 µg (20 %'),

vitamin D 0,4 µg ( 8 %'),

kalsium 112 mg (14 %'),

fosfor 90 mg (13 %')

jod 15 µg (10 %')

' av referanseverdien

 

Vanlig lettmelk:

 

Næringsinnhold per 100g

 

energi 180 kJ (43 kcal)

protein 3,3 g

karbohydrat 4,7 g

-hvorav: sukkerarter 4,7 g

fett 1,2 g

-hvorav: mettede fettsyrer 0,8 g

kostfiber 0 g

natrium 0,04 g

riboflavin 0,15 mg (11 %')

vitamin B12 0,5 µg (20 %')

kalsium 115 mg (14 %')

fosfor 90 mg (13 %')

' av referanseverdien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa
Sjokomelka på skolen er laktoseredusert. Har du noensinne smakt laktoseredusert mat uten kakaosmak? DET smaker dritt, det Jentungen hadde det et år pga anbefalinger fra legen som mente hun ble forstoppet av vanlig melk. Har litt etter litt tilført mer melk i hverdagen, og det ser ut til at det går greit i moderate mengder. Så nå drikker hun vanlig melk på skolen. Det er ikke et valg hun tok, det er et valg jeg tok. Hun trenger ikke sjokomelk lenger, og får det derfor ikke. Selvsagt vil HUN ha det, men det er ikke viktig.
Til slikt bruk må jeg si meg enig i at det var ok å bruke det :)

 

Ja, så absolutt. Alternativet var jo at jeg måtte sendt med henne alt mulig annet, så jeg er glad de har et tilbud. I barnehagen har de rismelk ser jeg, og den er bedre på smak. Men det tilbudet har de ikke i skolen.

 

Men for all del, sikkert mange som lar ungene få sjokomelk fordi de har lyst på og. For min del smaker den ikke godt den heller, vanlig lettmelk er best :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Jeg har aldri taklet smaken av melk hvis den ikke er rett fra kua, blir rett og slett kvalm av det. Så her i gården er det kun drikkeyoghurt som teller (liker ikke sjokomelk). Min datter brekker av melk hun også, så hun får "sjokomelk" (som ifølge henne over inneholder mindre karbohydrater enn vanlig melk) på skolen. Det er bedre at de får i seg nok kalsium via denne kakaomelka, enn ingenting i det hele tatt. Jentungen er heller ikke glad i ost eller yoghurt, så ingen alternative melkeprodukter å velge mellom. Ikke alle liker melk eller har kropp som aksepterer melk uten tilsettinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere smakt sjokolademelken som tilbys? Det er ikke kraftige saker som litago lignende. Den er ikke særlig smakfull. Men fungerer på min sønn som ikke drikker vanlig melk. Så jeg er glad den finnes. Alternativet for han hadde blitt juice hvis ikke. Vann drikker han alltid ellers så at han har sjokomelk på skolen får så være.

 

Jeg foretrekker at han får i seg melk om det er en smak av sjokolade, so be it. Det finnes verre ting ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naar jeg gikk paa skolen fikk vi kun lettmelk eller hel melk, men det var mange i klassen som hadde med seg pulver og puttet oppi, detter er jo valgfritt og noe foreldrene maa bestemme,men ser melke selskapene de ser de kan tjene litt mer paa sjokomelk for det er mange som allerede drikker det paa skolen men har med hjemmefra.. Glemmer aldri den varme sure skolemelken nei takk!!

 

jeg drakk alltid saft.

 

For mine barn vil jeg velge hjemmelagd juice uten sukker. som vi blender. kjempe godt og billig..

 

Eller vann. de kan drikke melk hjemme til frokost og til kveldsmat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naar jeg gikk paa skolen fikk vi kun lettmelk eller hel melk, men det var mange i klassen som hadde med seg pulver og puttet oppi, detter er jo valgfritt og noe foreldrene maa bestemme,men ser melke selskapene de ser de kan tjene litt mer paa sjokomelk for det er mange som allerede drikker det paa skolen men har med hjemmefra.. Glemmer aldri den varme sure skolemelken nei takk!! jeg drakk alltid saft. For mine barn vil jeg velge hjemmelagd juice uten sukker. som vi blender. kjempe godt og billig.. Eller vann. de kan drikke melk hjemme til frokost og til kveldsmat

 

Du kan ikke lage fruktjuice uten sukker siden det finnes fruktsukker i frukt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at den sjokolademelken som tilbys på skolen faktisk er minst like sunn som vanlig lettmelk da (les svaret om innholdsfortegnelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo helt flott det næringsinnholdet. HVorfor presse i seg melk som ikke er godt om den kan lages godt uten negative konsekvenser?

 

Skal man tenke på hva som er sunt burde man droppe melk og heller tilby dem kaldt vann på flaske. Juice er nok verre for tennene og blodsukkeret enn denne melka med kakaosmak.

 

Håper for all del de ikke får tilbud om juice på skolen til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...