Gå til innhold

amming 11 mnd, snart 1 år


Lene~mor til tre

Anbefalte innlegg

Hvor ofte ammer dere og hvor mye er egentlig anbefalt? Når jeg var på 10 mnd kontroll syntes helsesøster jeg ammet alt for mye ( ammet da 4-6 ganger i døgnet) har sluttet å nattamme etter det å den siste uka har jeg kuttet ut lunsj ammingen også da snuppa spiser en hel brødskive og en hel fruktpose/yoghurt da. Så nå ammer jeg 2-3 ganger i døgnet, er det nok ? Tenker det er veldig greit med tanke på at hun skal i barnehage i august, hun liker ikke mme så kan ikke gi henne det heller. . hva gjør dere andre med barn i den alderen ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det sikkert er nok med 2-3 ganger i døgnet, og hun drikker vel sikkert vann i tillegg? Helsesøster sa til meg ca 5 dl i døgnet på 8 mnd kontroll. Kanskje helsesøster mente det gikk utover det andre matinntaket? Vet ikke om du ammet utenom andre måltider eller som mellommåltid? I alle fall viktig med jern.

Fra 12 mnd alder anbefales kumelk (man kan selvfølgelig amme i tillegg), men ikke mer enn 5-6 dl i døgnet.

 

Jeg ammer nå morgen og kveld, hun er snart 10 mnd. Og så får hun mme ca 2-3 dl daglig. Hun spiser skive til frokost, til lunsj enten skive eller grøt og frukt. Middagsglass, og så grøt eller skive til kvelds. Mme pleier jeg å gi som mellommåltid (hun liker å kose seg med en flaske når hun er litt søvnig), til måltidene tilbyr jeg vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer morgen og kveld, og har gjort det siden nattavvenning ved ca 9 mnd. Han sluttet å ville ha på dagtid før det. Han liker ikke mme, men får grøt to ganger om dagen, en yoghurt og en halv Drikki per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rådet fra helsesøster var snodig. 4-5 ganger i døgnet er ikke spesielt (som i "bekymringsverdig") mye, heller ikke for barn på 11 mnd, og særlig ikke om det ikke går utover matlysten. Om hun spiste en hel skive brød og en fruktmos til lunsj FøR så er det ikke spesielt lite. "3 gode amminger" pleier være nok i den alderen, men det betyr jo ikke at man ikke kan amme mer!

 

Det betyr ikke at det er galt å kutte ned på ammingen om man selv vil eller synes det er praktisk, men det er rart at HS er så fokusert på det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Lillemor nettopp fylt ett år, og vi ammer morgen og kveld. Har gjort det 1-2 mnd nå. Hun har regulert det helt selv ved og bli mindre og mindre interessert i puppen på dagtid.

Min helsesøster har aldri gitt noen eksakte mål på hvor mye/lite morsmelk hun bør få, men hun sa at 2-4 amminger i 10-12 mnd alder hørtes veldig bra ut. Og hun sa også at ettersom jeg ammer mindre og mindre bør vi tilby Lillemor noe mer kalsiumrik mat for å erstatte kalsiumen hun event ikke får gjennom morsmelk. Det har vi gjort ved å gi henne en youghurt til lunsj eller som mellommåltid i ny og ne. Hun får også av og til biola på tutekoppen :)

 

Syns det du skriver høres veldig fornuftig ut jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ammer dere og hvor mye er egentlig anbefalt? Når jeg var på 10 mnd kontroll syntes helsesøster jeg ammet alt for mye ( ammet da 4-6 ganger i døgnet) har sluttet å nattamme etter det å den siste uka har jeg kuttet ut lunsj ammingen også da snuppa spiser en hel brødskive og en hel fruktpose/yoghurt da. Så nå ammer jeg 2-3 ganger i døgnet, er det nok ? Tenker det er veldig greit med tanke på at hun skal i barnehage i august, hun liker ikke mme så kan ikke gi henne det heller. . hva gjør dere andre med barn i den alderen ? :-)

Ammet for mye???? Det er det værste jeg har hørt! Jeg mener mm er anbefalt som hovedernæring første leveår, med mat fra 6 md. Stemmer ikke det? Har aldri hørt om noen som har ammet for mye før!

Jeg ammer kanskje 8-10 ganger! Strax ti md. Har ammet på natt frem til nå, men tror jeg slutter med det nå. Da blir det kanskje 5-6 amminger eller noe. Så trapper jeg nok salte nedover og slutter når hun er en 15 md kanskje. Det blir til jul ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe jeg å synes det var litt rart. . men det gikk nok litt ut over mat inntaket hennes selv om jeg alltid har ammet etter hun har fått fast føde for etter vi kutta ut nattammingen spiser hun mye bedre på dagtid av fast føde. Før spiste hun kanskje 6 biter brød til frokost og lunsj og litt frukt mens nå spiser hun en hel brødskive til frokost og en hel brødskive til lunsj pluss en frutpose/yoghurt i tilegg ;-) spiser dobbelt så mye til middag som før å nå spiser hun en halv porsjon grøt til kvelds eller 150 ml velling. hun har jo bare gått opp 360 gram på 4 mnd også så da blir det spennende å se om hun har lagt på seg når vi skal på 1 års konrtoll ;-) åsså drikker hun vann ellers når hun ikke får pupp ;-) jeg har nesten ikke mulighet til å amme mere enn det jeg gjør nå heller nå som jobben kaller etter ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ammer HEILE tida. Trur helsesøstra di må tulle med deg. Amme FOR mykje?! Har ikkje høyrt sånn sprøyt før... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å holde det til 3 ganger for dagen, men blir fort noen flere. Har planer om å trappe ned, men er så vanskelig når poden koser seg sånn :) Han er 11 mnd.

På 10 månederskontrollen ammet jeg 4-5 ganger, og hs mente det var kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...