Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Dere som har studert sykepleien

• Logg inn for å svare
9 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 013 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 13:38

Så står det klart for et nytt kapittel i livet mitt, og jeg skal begynne å studere sykepleien. Jeg har akkurat fyllt 19 år, og har aldri vært noe flink på skolen. Det siste året har ikke gått så bra på VGS pga jeg valgte å fullføre samtidig som jeg fikk ei lita datter, men har bestemt meg for å gjøre en mye bedre innsats enn tidligere.

Så dere som har studert sykepleien: er det vanskelig å komme seg gjennom? Er forberedt på at jeg må skjerpe meg og lage mye bedre rutiner på leksene enn det jeg har hatt tidligere.
Blir det "enklere" med tanke på at jeg har valgt dette selv, istedenfor å bli tvunget gjennom alle årene på grunnskole?

Kom gjerne med tips, erfaringer og skriv gjerne litt om hvordan det gikk med dere :)
Gleder meg stort, men har selvfølgelig litt bekymringer og, da jeg aldri har vært noe skolelys :P

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 013 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 13:40

Jeg vil si at sykepleien ikke var et spesielt vanskelig studie, men ganske krevende i perioder pga mye praksis.
Jeg har alltid vært skoleflink og fått gode karakterer, jeg gikk ut fra sykepleierstudiet med kun A'er, og jeg gjorde ikke så mye mer enn å pugge 1-2 uker før eksamen.

Lykke til:)

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 013 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 13:50

Jeg har ikke studert sykepleien, men barnevern. Har ei jente på 3 år, og starter nå på mitt siste år. Jeg har aldri vært noe skolelys, som du kaller det, men fant et studie som interesserte meg :-) Jeg hater å lese bøker, men dette er da selvfølgelig noe man er nødt til å gjøre som student:-p Min reddning ble at jeg oppdaget at det å lese litt hver dag, bortsett fra helg, var nyttig. For det første nytter det ikke å sette seg ned med hele pensum rundt eksamen fordi det er for mye. Pluss at det man da leser til eksamen blir repetisjon. Jeg noterte fulle og hele setninger da jeg leste, slik at jeg ikke trengte lese hele boka en gang til, men kunne dra fram mine egne notater. Jeg lærer best når jeg skriver det selv, derfor gjorde jeg det slik.

Lær deg å prioriter tiden din og les bare bittelitt selv om du er driiitlei. Du har så mye igjen for det ved eksamen. Ikke skyld på det å ha barn under skolegang, men heller bruk det til din styrke! Tenk at du skal vætfall greie det på tross av at du har barn, og tenk på at du helt sikekrt får en jobb du trives i og høyere lønn til å forsørge dere med.

Utfordringen for min del ble at jeg fikk mindre tid med barnet mitt da jeg ble student ettersom jeg jobbet bare 60% før studiene, men jeg har heldigvis en mann som jobber turnus, så barnat slapp unna lange dager og uker i bhg.

Lykke til!! Bestem deg for at dette skal gå bra og GJENNOMFøR! :-d

#4 Gulljnta

Gulljnta

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 273 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 13:52

Jeg startet på sykepleien med et barn på 9 mnd, når jeg startet 2. året fikk jeg nr 2 uken før semesterstart. Jeg har kommet meg gjennom til tross for dette og med noen gode og noen greie karakterer. Når du søker jobb så ser de ikke på karakterer heller, autorisasjonen holder.

Dette klarer du, lykke til!

#5 Gulljnta

Gulljnta

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 273 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 13:54

Ps. Husk at det er en del oppgaveskriving, så her må du være strukturert og ha din egen arbeidsplass hvor du kan sette deg ned i ro og fred på studiedagene eller etter barnet er lagt om kvelden :) Ellers er det praksis som er krevende, særlig de to siste praksisene for da forventer de en del siden du er nesten ferdig. Men bare vis at du virkelig vil! :)

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 013 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 19:48

Prøv å lag deg gode rutiner fra første dag! Vær streng og bestemt med deg selv, og lag gjerne egne mål. å lese 1 time en dag er bedre enn å ikke lese noe :) Til tider kan det være mye å henge med i, men jeg personlig syntes det var enklere å henge med siden det var noe jeg selv hadde valgt. Jeg hadde mine dager hvor jeg bare ville brenne bøkene, men jeg kom meg gjennom studiet. Jeg hadde som mål at jeg ikke skulle ha dårligere enn C. Jeg hadde bare b'ere og c'ere. Hadde en eksamen jeg fikk D på, men bestemte meg for å ta den på nytt etter ferien fordi jeg ikke var fornøyd med karakteren. Jeg leste ikke noe hele ferien, tok eksamen og fikk b :P

Du kan regne med noen sene kvelder etter at barnet har lagt seg. Det er ikke lett å lese på ettermiddagene, og man må prioritere barnet før skolen.
Men dette greier du! Masse lykke til :) Du har mye spennende i møte!

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 956 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 20:07

Arbeidskrevende, men ikke vanskelig..

#8 UndrendeUllteppe

UndrendeUllteppe

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 090 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 20:11

Det er mye pensum og lite tid, bruk tiden godt!

Ja, de færreste ser på karakterer når de ansetter folk, men jeg skulle nesten ønske de gjorde det. Du skal faktisk ut i et yrke der du har ansvar for folks liv og helse. Min innstilling er at karakterene du kom inn på studier med ikke er så farlig, så lenge de du går ut med er gode. Jeg har jobbet med flere sykepleiere som har gjort feil og vist sånn mangel på kunnskap at jeg blir skremt.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 013 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 20:24

Jeg syntes studiet var skremmende enkelt. Var flere som fullførte som jeg aldri hadde villet skulle ta hånd om min medisinering for å si det slik.

Enig med de andre her at det allikevel er ganske travelt. Jeg var en sånn skippertakstudent, men seilte igjennom med topp karakterer. Men det kreves jo stor grad av oppmøte, så med et lite barn må du nok være strukturert.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 013 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 20:31

Lag deg gode rutiner fra starten av, det er ingen "lekser", så du må sjøl sette av tid til å komme deg gjennom pensum. Studer studieplanen nøye, da vet du hva du har å jobbe med.

Det er obligatoriske oppgaver, både individuelt og i gruppe. Ta dem på alvor, jobb godt med stoffet, da får du mye "gratis" senere.

Og MøT opp på alle forelesninger, uansett hvor kjedelig de kan virke. Studiedag er ikke fridag (som mange later til å tro).

Og ikke minst - gjennomfør praksis med fullt fokus, det har du mye igjen for senere. Spør og grav, ingen spørsmål er dumme!

Hilsen en fagutviklingssykepleier med mange års erfaring med studenter....