Gå til innhold

Hvorfor kunne man ikke spise jordbær som gravid før?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest marie-s

Fordi de frøene som er på jordbæren er nøtter, dermed kunne man eventuelt utløse nøtteallergi, eller man hadde den allergien uten å være klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trodde det trigget allergier, de trodde altså at barn kunne utvikle forskjellige matallergier om de fikk jordbær gjennom morsmelken før tarmen var skikkelig utviklet/moden.

 

Dette har jo blitt tilbakevist av nyere forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sa man at mor ikke skulle spise jordbær og skalldyr under sv.skapet for da kunne barnet bli allergisk, bare tull :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke jordbær når jeg er gravid pga faren for toxoplasmose. Vanskelig å få vasket bærene nøye nok pga bittesmå jordrester osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke jordbær når jeg er gravid pga faren for toxoplasmose. Vanskelig å få vasket bærene nøye nok pga bittesmå jordrester osv..

 

Er det toxoplasmose i jorda da? Trodde det var listeria jeg.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Listeria er i f.eks kjøtt som ikke er varmebehandlet, derfor man ikke skal spise spekemat.

 

Toxoplasmose er i bl.a jord og katteavføring, derfor man skal vaske grønnsakene godt og bruke hansker når man tømmer kattedoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det i aller høyeste grad. Derfor man må være ekstra nøye med å vaske salat, frukt og bær når man er gravid.. Og jordbær er en av "verstingene" dessverre :/

anno 22:56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå fikk jeg ikke lyst på jordbær mer... ;) Men er blitt veldig glad i frukt og bær, så her vaskes det for harde livet! Jeg tror nok at jeg vasker jordbærene godt nok også egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...