Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Stauder

• Logg inn for å svare
10 svar til dette emnet

#1 Dorrimor ♂♂

Dorrimor ♂♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 317 Innlegg:

Skrevet 29 juli 2012 - 18:34

Noen som vet om stauder kan flyttes på høsten, el må man vente til våren? Trenger å omrokkere litt.. :)

Dette innlegget har blitt redigert av Dorrimor ♂♂: 29 juli 2012 - 18:34

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Gjest_lillemor og lillefrøken_*

Gjest_lillemor og lillefrøken_*
  • Gjest

Skrevet 29 juli 2012 - 21:07

det lurer jeg også på... egentlig tror jeg vi bør vente til våren, så ikke vi tar knekken på røttene rett før kulda kommer...

#3 Gjest_Juliea - kukløsklan_*

Gjest_Juliea - kukløsklan_*
  • Gjest

Skrevet 29 juli 2012 - 21:30

Spør på krangle makan til forum med grønnehender skal du lete lenge etter, der får du svar! De er min plantebibel iallefal :)

#4 Gjest_lillemor og lillefrøken_*

• Gjest

Skrevet 29 juli 2012 - 21:39

Vis innleggJuliea - kukløsklan skrev 29 juli 2012 - 21:30:

Spør på krangle makan til forum med grønnehender skal du lete lenge etter, der får du svar! De er min plantebibel iallefal :)

Da skal også jeg følge med der ;)

Men du Juliea, skal ikke kuppe tråden med noe helt annet, men kom på, hvordan ble fargen Chi på soverommet til jenta di? Har litt lyst til å male noe i chi selv... men usikker. Når jeg så den på fargekart og bilde synes jeg nesten den så litt grålig ut istedefor helt hvit, som er det jeg ønsker.

#5 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 087 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 10:43

Flytting på høsten er helt fint, pass på at det er lenge nok før frosten til at de reker å etablere seg på nytt - flytt dem i september, fx.

#6 Gjest_lillemor og lillefrøken_*

• Gjest

Skrevet 30 juli 2012 - 21:43

Vis innleggsug lut skrev 30 juli 2012 - 10:43:

Flytting på høsten er helt fint, pass på at det er lenge nok før frosten til at de reker å etablere seg på nytt - flytt dem i september, fx.

Hva er "lenge nok" (før frosten), sug lut? Er ikke alltid det beste været her jeg bor i midten av landet, så jeg tenker bare om egentlig september er tidlig nok...

Dette innlegget har blitt redigert av lillemor og lillefrøken: 30 juli 2012 - 21:44

#7 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 087 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 22:40

Vis innlegglillemor og lillefrøken skrev 30 juli 2012 - 21:43:

Hva er "lenge nok" (før frosten), sug lut? Er ikke alltid det beste været her jeg bor i midten av landet, så jeg tenker bare om egentlig september er tidlig nok...
Jeg er ganske sikker på at september er tidlig nok, - har selv både planta ut nye planter (restlageret til hagesenteret som gikk til spottpris) og flytta planter seint i oktober før den verste frostvinteren og det gikk bra det også ( noen år siden, en vinter da vi hadde minus tjue i lange perioder av gangen), så jeg innbiller meg at september bør holde greit. Eller egt selvsagt når som helst - men du vil sikkert ha med deg blomstringa først.

#8 Gjest_lillemor og lillefrøken_*

• Gjest

Skrevet 30 juli 2012 - 22:44

Vis innleggsug lut skrev 30 juli 2012 - 22:40:

Vis innlegglillemor og lillefrøken skrev 30 juli 2012 - 21:43:

Jeg er ganske sikker på at september er tidlig nok, - har selv både planta ut nye planter (restlageret til hagesenteret som gikk til spottpris) og flytta planter seint i oktober før den verste frostvinteren og det gikk bra det også ( noen år siden, en vinter da vi hadde minus tjue i lange perioder av gangen), så jeg innbiller meg at september bør holde greit. Eller egt selvsagt når som helst - men du vil sikkert ha med deg blomstringa først.

Du er min blomster-guru, sug lut, takk :) Kommer ikke over at jeg handlet hele blomsterbedet mitt etter din oppskrift... jeg fulgte lista, de hadde ikke alle, men det ble noe i samme blomsterfamilien. Hehe :) Beddet er forresten kjempefint! Jeg er strålende fornøyd. Staudene har også vokst mye siden de ble plantet, og det blomstrer til og med!

#9 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 087 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 22:48

Så bra at det funka og har etablert seg :-) - regn med mye mer blomster og større plater neste år om de tåler vinteren (de burde være greie). Og sånn bare litt ekstratips: drit i om det ser stygt og vissenstusselig ut i bedet seint på høsten, ikke fall for fristelsen til å klippe alt ned og rydde. Det visne ligger som et ekstra isolasjonslag over plantene og kan være det lille ekstra som gjør at de fikser vinteren, og la det ligge utover våren til du er sikker på at det ikke er frostnetter igjen også - det nye grønne vil spire gjennom uansett, og så kan du heller stelle det forsiktig når det er trygt.

#10 Storebror & Lillesøster

Storebror & Lillesøster

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 31 juli 2012 - 08:20

Høsten er bra,man skal ikke flytte på våren,men har gjort den også og det har gått bra. Kommer jo an på hvor man bor ja,så er lurtog vite at det ikke er frost i siktet når man gjør det,men om det er avblomstret i august er det bare og flytte,men husk og vanne i starten om det ikke regner en del.

#11 Dorrimor ♂♂

Dorrimor ♂♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 317 Innlegg:

Skrevet 31 juli 2012 - 12:27

Supert! Da skal jeg flytta litt på blomstene i høst. D er så mye enklere å se heleten på høsten, på våren er d jo bare en haug m grønne blomster.. :) Pleier å ta bort d visne på våren ja pga isoleringen, selv om Hagen er et sørgelig syn på våren.. :)