Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvorfor er det så inni hampen dyrt i Tromsø?!

• Logg inn for å svare
6 svar til dette emnet

#1 Gråsonen

Gråsonen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 813 Innlegg:

Skrevet 28 juli 2012 - 22:13

Ser på finn.no for moro skyld.. Overassket over prisnivået på bolig i Tromsø! Ikke langt unna boligprisene i Oslo!

Er det noen spesiell grunn for dette Tromsøværinger?
Det finnes en gråsone..

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 28 juli 2012 - 22:18

Tenker du på leieprisene eller kjøpeprisene eller begge deler? Leieprisene er høye fordi det omtrent ikke er en eneste ledig leilighet i hele byen derfor kan man ta seg så godt betalt. Kjenner flere som er desperat etter å leie bolig men ingenting ledig.

Kjøpeprisene vet jeg ikke hvorfor er høye, men sikkert samme.. få hus til salgs kanskje? :)

#3 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 28 juli 2012 - 22:20

Tromsø er en by i vekst, både jobb- og pengemessig, men det bygges ikke nok boliger og det legges ikke ut nok tomter. Og da blir presset stort

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 050 Innlegg:

Skrevet 28 juli 2012 - 22:21

Fordi det er en universitetsby og dermed stiger prisene kraftig, samt at tomter også koster en formue pga mangel på disse. Er vel ikke dyrere i Tromsø enn f.eks Stavanger! Bor selv i Tromsø og om man ikke trenger det mest fancy og dyreste som finnes så finnes det da også greie boligere!:-)

#5 Gråsonen

Gråsonen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 813 Innlegg:

Skrevet 28 juli 2012 - 22:26

Tromsø, nordens paris..huh? ;-)

Ja virkelig, det fårn si! Jeg ble faktisk veldig overassket. Synd at byplanleggerene ikke tar med hensyn og bygger flere boliger. Ser de fleste leiligheter har skyhøy fellesgjeld i tillegg. Kjipe saker.

Ser for meg at det kan være vannskelig å etablere seg der?
Det finnes en gråsone..

#6 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 28 juli 2012 - 22:32

Ja det er veldig vanskelig å etablere seg, særlig som ung. Jeg hr vært utrolig heldig som har en mor som kunne ta lån i sitt navn slik at jeg skulle kunne kjøpe leilighet (er singel). Ellers er det utrolig vanskelig å kjøpe bolig for første gang, nærmest umulig om man ikke får hjelp sånn som meg. Jeg kjøpte i et gammelt, etablert borettslag med lav fellesgjeld, men det er mange nyere borettslag der folk prøver desperat å bli kvitt leilighetene sine, selger gjerne for 1 krone eller sånt, fordi fellesgjelda er så høy at du kan få 16 000 i husleie på en liten toroms. Et godt eksempel på dette er borettslagene på Tomasjordnes.

#7 Gråsonen

Gråsonen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 813 Innlegg:

Skrevet 28 juli 2012 - 22:38

Da har du vært heldig siljeno. Uheldig situasjon for unge etablere som ikke har samme mulighet. Av ren fasinasjon ser jeg også på nav ledige jobber. Overasskende mange ledige jobber for relativt lite sted!! Leser også at Tromsø ønsker flere tilflytter og økt tilstrømning til universitetet. Finner det pussig at boligmarkedet (både leie og eie) er såpass skakkjørt?
Kjenner et par fra Tromsø som flyttet ned til Oslo for 2 år siden. Jeg husker nå de fortalte meg at de flyttet ned hit fordi de ikke hadde råd til å etablere seg med førstegangs-bolig i hjembyen, at prisene  utkantstrøkende av Oslo var mye lavere. Tenkte ikke særlig på det før nå, og ja det ser ut til å stemme.
Det finnes en gråsone..