Gå til innhold

Har odel på småbruk (ca 45 mål jord og 30 mål skog), og sitter her og tenker på hva jeg kan finne på for å "blåse liv" i gården...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen gode tips?

Jeg er selv utdannet lærer, og har mange ideer innenfor den sjangeren. Men ingenting som jeg har kjempelyst til liksom.

Har tenkt å drive videre med det som drives med der allerede. Men kunne tenke meg å finne på noe mer...

 

Noen som driver, eller kjenner noen som driver småbruk eller gård, og som har eksempler på hva "småbruket" brukes til nå for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De jeg vet om som har småbruk bruker det for dyrehold på hobbybasis. Hester, høner, smågris bl.a. De jobber ved siden av. Vet også om en som har kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips :)

Har vært inne på tanken om besøksgård for skoler og barnehager, men det er en slik gård ikke så langt fra her jeg bor... så blir kanskje too much med 2 av det...

 

Har bare så lyst til at det skal være liv og røre på gården igjen. Slik som da jeg var lita. Da var alle i rundt engasjert i vår gårdsdrift. Alle var med på fjellet når dyra skulle på sommerbeite. Vi var alle sammen med på hesjing og steinplukking. Sånn fungerer det jo ikke lenger da. Men jeg kunne tenke meg at et eller annet gjorde at flere kom på gården, og at det ble litt aktivitet der igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg vet om som har småbruk bruker det for dyrehold på hobbybasis. Hester, høner, smågris bl.a. De jobber ved siden av. Vet også om en som har kennel.

 

Ja, tenker også i de baner. Vil ha en del dyr. Mye for at mine unger skal få den opplevelsen det er å ha dyr.

 

Kennel er det mange som driver her i området, så vil tro den businessen er oppdekt allerede. Men god ide ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen min har en liten bondegård med hest, høns, sauer, hund og katt. Han driver gården og har et lite sagbruk + fiskebåt i tillegg, men har en annen jobb vedsiden av siden gården ikke er så stor.

 

Han har avtale med den lokale ungdomsskolen om arbeidstrening av elever som faller litt utenfor den vanlige undervisningen. Han har kun en elev av gangen, men har elev med seg hele dagen flere dager i uka, og det er elever som har diagnose, som har lidd under omsorgssvikt, elever med adferdsvansker etc. som har godt av å komme seg ut av klasse rommet en dag i uka. Hele opplegget er lagd i samråd med elevene det gjelder og de har selv også ønsket å være på gården fast en dag i uka.

På gården lærer de om dyrene, om marka, om skogen, rovdyra (har rovdyr i området), om sagbruk, fiske, grønnsaker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Grønn omsorg" (er vel noe av det 22:05 skriver om), grønnsaksutsalg, kunstgalleri, selge varer a la "Epla", bed & breakfast, ridesenter, museum, festlokale, spisested.

 

Har selv tenkt seriøst på å dyrke Stevia (den søte planten som kan erstatte sukker), tror fortsatt det er en veldig god ide. Men jeg fant ut at det ville bli for mye arbeid ;-P

 

Enkelte av de som er intervjuet av "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu", er utrolig oppfinnsomme. Et ektepar drev på med vanvittig mange matproduksjoner, de hadde endog innendørs fiskeoppdrettsbasseng så de kunne selge sin egen spesialfisk! Jeg bare tenkte: Er det mulig? I tillegg til alt det andre de drev på med...

 

"Herskapelig redningsaksjon" har også noen tips. Det var noen som arrangerte botaniske foredrag, og de fant ut at gjestene i hovedsak kom for å få kakestykkene som var lovet :-)

Så servering er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Grønn omsorg" (er vel noe av det 22:05 skriver om), grønnsaksutsalg, kunstgalleri, selge varer a la "Epla", bed & breakfast, ridesenter, museum, festlokale, spisested. Har selv tenkt seriøst på å dyrke Stevia (den søte planten som kan erstatte sukker), tror fortsatt det er en veldig god ide. Men jeg fant ut at det ville bli for mye arbeid ;-P Enkelte av de som er intervjuet av "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu", er utrolig oppfinnsomme. Et ektepar drev på med vanvittig mange matproduksjoner, de hadde endog innendørs fiskeoppdrettsbasseng så de kunne selge sin egen spesialfisk! Jeg bare tenkte: Er det mulig? I tillegg til alt det andre de drev på med... "Herskapelig redningsaksjon" har også noen tips. Det var noen som arrangerte botaniske foredrag, og de fant ut at gjestene i hovedsak kom for å få kakestykkene som var lovet :-) Så servering er viktig!

 

Takk for gode innspill :)

 

Har vurdert selskapslokale :)

Interessant med den fisken :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdsbutikk med hjemmelagde produkter. Det er jo mye du kan kaste deg på i den sammenhengen: honning, urter, rømme og smør, egg (høner på tunet er koselig!), produkter av frukt og bær ( saft, syltetøy, eddik, vin), angoraprodukter fra kanin eller geit, grønnsaker, brødbakst (fra egen, vedfyrt bakerovn) osv.

 

Jeg aner ikke hva som skal til for å kunne selge disse produktene, men det er jo mange som driver med det, så helt umulig kan det jo ikke være.

 

Gårdsferie:http://www.opplevgodenorge.no/ogn-ferie/gaardsferie_norge.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel gjelder vel kun på større bruk som er i drift i dag og hvor odelsbarnet også skal drive. Jeg er medeier i en gård hvor jeg ikke hadde odel av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Odel gjelder vel kun på større bruk som er i drift i dag og hvor odelsbarnet også skal drive. Jeg er medeier i en gård hvor jeg ikke hadde odel av den grunn.

 

Odel gjelder på bruk større enn 25 mål dyrket mark. "Tar" man en gård på odel, må man drive gårdsdrift der.

 

Har satt meg inn i odelsretten ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen lamaer,geiter,høner og kanskje hjort? (evn hjortepark)

Det er flott med flere besøksgårder,hvertfall hvis du har noen uvanlige dyr.Du får jo også tilskudd av kommunen hvis du har besøksgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema, henger meg på denne. Drømmer om gårdsbutikk selv, men orker ikke en av typen shabby interiør/chill Norway/altfor dyre jallasmykker... (no offense!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som har begynt å lage smykker basert på elgmøkk, faktisk... så mye går an hvis man har en original ide innen smykker. Kan for eksempel ta kontakt med slakteriene og få utlevert saueskjeletter...

"Flotte beinsmykker laget av en innfødt stamme i Norge, av sauene som har vært deres levevei i tusener av år!" "Kun kr 998 pr stk!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mit første spørsmål er hvor mye du må betale for gården og hvor stor intekt du/dere har utenom gården. Det er ganske vesentlig for hva dere kan begynne med. Må dere betale 5.000.000,- og ikke har intekt utenom er det klart dere ikke klarer dere med 5 lamaer og gressproduksjon. Om dere derimot ikke betaler mer enn det et vanlig hus koster og har fulle jobber utenom kan det være et greit alternativ.

Ellers er gården såpass liten at det er uaktuelt å investere i utstyr for for eksempel korn eller potetproduksjon. Det vil du ikke kunne få lønnsomhet i. På en så liten gåd må du satse på arbeidskrevene kulturer hvis du skal få noe overskudd. Brigebær, moreller ol er da mer aktuelt. Da må du ha inn arbeidskraft og får da mer liv på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til #18

 

Det er litt usikkert hva jeg skal betale, men jeg har selv krevd å få betale det den er verd. Altså ikke noe under takst. Dette pga at jeg har to yngre søsken, og synes det blir urettferdig om jeg får kjøpt gården til noe mindre enn den er verdt.

 

Må nok opp i 3 mill da.

 

Min inntekt utenom er ca 600 000.

 

Har en bolig nå, som er verdt ca 2 mill. Har 1,2 mill i lån på de. Hvis jeg selger, har jeg en god del egenkapital der. Hvis jeg kan beholde denne eiendommen samtidig, har jeg leieinntekter på ca 20 000 pr. mnd der ( leie ut huset + to mindre leiligheter).

 

Det er også to leiligheter på gården som jeg kommer til å leie ut for ca 12 000 pr mnd til sammen.

 

Skjønner jo at det kan bli hardt å skulle beholde mitt nåværende bosted oppi det hele, det er bare en tanke, da det er noen i nærmeste familie som ønsker å kjøpe mitt hus i løpet av 5 år.

 

Utstyret som allerede er på gården følger med på kjøpet (forholdsvis ny traktor + en del utstyr).

 

Er ikke noe poeng i å satse på korn eller potet nei... Men hadde kunne tenkt med bær.

 

Har også tenkt på eggproduksjon i større skala. Vet ikke hvordan markedet er for økologiske egg.

 

Vet det er dyrt å drive økologisk, men det er jo en del tilskudd å søke om i den forbindelse.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema, henger meg på denne. Drømmer om gårdsbutikk selv, men orker ikke en av typen shabby interiør/chill Norway/altfor dyre jallasmykker... (no offense!)

 

 

Har også lyst på gårdsbutikk!! :) Skjønner hva du mener: butikker av den typen du nevner er det mange nok av! Vil ha noe unikt! :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen lamaer,geiter,høner og kanskje hjort? (evn hjortepark) Det er flott med flere besøksgårder,hvertfall hvis du har noen uvanlige dyr.Du får jo også tilskudd av kommunen hvis du har besøksgård.

 

Har veldig lyst på besøksgård/leirskole el... Er jo pedagog selv, så det ville vært midt i blinken ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ser jo nå at du har foreslått det selv :P

 

Hehe... men takk likevel ;) Leirskole hadde vært toppen ;) Vi har ei seter også, så der kunne det vært aktuelt med fiske - friluftsliv ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen lamaer,geiter,høner og kanskje hjort? (evn hjortepark) Det er flott med flere besøksgårder,hvertfall hvis du har noen uvanlige dyr.Du får jo også tilskudd av kommunen hvis du har besøksgård.

 

Hjort? På gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...