Gå til innhold

Spørsmål om hodelus


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg har lus..fant d ut idag etter sikkert å hadd d en stund for faren fant d på hodet til gutten min. har klødd en stund men ikke tenkt noe på d..har byttet shampo så tenkte at d var d.. har hadd i kur no så skal ha i den 12 timer før jeg vasker den ut..venter dere 8 dager som d står før dere tar ny eller tar dere en dagen etter bare for å være helt sikker? vasker dere sengtøy, pynteputer osv? hva gjør dere? aldri hadd lus før... klør d lege etter at man har hadd i middelet.. hadd d i 4 timer no, men klør litt enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at du skal vente 8 dager før du tar runde nr2 er at kuren ikke tar eggene, kun lusene. Hvis du venter 8 dager vil evt egg klekke og lusene ikke bli gamle nok til å begynne og legge egg igjen og når du tar kur 2 vil de også dø.

 

Er lenge siden jeg hadde lus, men jeg var veldig lite hysterisk med vasken (hadde det mens jeg var student), men skulle tilfeldigvis reise bort noen dager rett etter jeg hadde tatt første kur, så rommet mitt ble stående ubrukt. Mener å huske det er et døgn lusene lever utenfor hodet, så da var det ikke noe problem når jeg kom tilbake igjen. Lusa forsvant hvertfall uten mer styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok hatt det lenge, og hele familien din har det nok, også mann og kortklippte guttebarn.

 

Dere må behandles oftere enn 8 dager, og gjerne isolere dere litt også. Gi beskjed til de rundt dere, om ikke får dere bare smitten tilbake.

 

Veksler slv mellom lniment og shampo, og så kjemmer vi med god lusekam. Desse plastik kammene duger ikke. Gre daglig, da rensker du ut lus, egg og eggeskall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når jeg nå vasket ut kuren og håret begynte tørke så så jeg noen lus. er de døde etter den kuren eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lusene skal være drept etter kuren ja. Men det har blitt et problem at folk behandler altfor mye derfor er lusene blitt noe immune, og kan derfor overleve. Men vær flink til å gre håret med lusekam.Veldig viktig å huske på. Da tar du med deg både lus og egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar to kurer med 8 dagers mellomrom og grer med lusekam minst annenhver dag i mellom blir du kvitt dem.

 

Jeg gredde i dusjen, vått hår fullt av balsam er lett og gre og lus + egg slipper taket. Gre systematisk gjennom hele håret og skyll kammen i dusjstrålen mellom hvert tak i håret.

 

Jeg skiftet på alle sengene og byttet alle håndklærne et par ganger i løpet av den uken, lot capser o.l. ligge ubrukt minst 48 timer så evt lus der skulle dø. For sikkerhets skyld tok jeg jakkene i tørketrommelen i 10 min, det tar også knekken på lusa. Husk at sykkelhjelmen også må fryses eller ligge ubrukt en stund så evt lus dør.

 

Men det er sjelden lus smitter gjennom luer, sengetøy o.l. altså, som regel smitter det ved nærkontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok:) er så redd at kuren ikke drepte alle så d er flere igjen. hadde mest i nakken, i den linja som deler hodet og bak ørene.. hadde ikke så mye i lang hår osv.. var d domt d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å bli kvitt lus uten lusekur, men da må du kamme hver dag. Om du kammer hver dag i en ukes tid kammer du vekk alle levende lus og etterhvert blir det ingen igjen til å legge egg (da kan ikke legge egg før de er ca 8-9 dager gamle).

 

Så om du har tatt en lusekur nå og kammer deg jevnlig i uken som kommer, tar en ny kur og kammer deg et par ganger etter den kuren også vil de være borte vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok:) er så redd at kuren ikke drepte alle så d er flere igjen. hadde mest i nakken, i den linja som deler hodet og bak ørene.. hadde ikke så mye i lang hår osv.. var d domt d?

Det er i nakken og bak ørene de liker seg best :-) Lusene lever helt inntil hodebunnen. Eggene setter seg på hårstråene og vokser lenger ut med håret. Altså....ser du egg langt utpå hårstrået har barnet hatt lus en stund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Husk på at alle dine nærmeste må sjekke seg for lus de også... og det gjør man ved bruk av lusekam (titte i hodet er ikke godt nok). Man skal ikke ta lusekur før man har påvist lus, for middelet som brukes er såpass sterkt. Du har nok hatt lus ganske lenge ettersom kløen ikke kommer før du har hatt det ei stund. Har barna lus så må du gi beskjed til skole/barnehage.

 

Kam deg med lusekam hver dag frem til neste kur, og sikkert en stund etter det også. Viktig at du venter 8 dager som anbefalt så ikke det blir liggende igjen luseegg... som nevnt over her. Kammingen er jo ganske viktig siden en del lus har blitt resistent mot luskuren, altså tilfelle den ikke funker godt nok.

 

Det er lurt å vaske sengetøy og jeg ville også fryst ned hodeputa + hårbørste/hårstrikker (de dør i så kald temperatur. Men det er ikke noen vits i å være overhysterisk heller, de dør som regel når de ikke sitter i hår, og de lever ikke lenge på en pute/lue/hårbørste osv. Som regel skjer smitte ved direkte kontakt hår mot hår.

 

Har aldri hatt det selv, men er godt forberedt... livredd lus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men en ting til... etter æ har tatt denne kuren finn æ fremmdeles noen lus i håret litt på sia.. er d slike som er døde d da? kan vel ikke leve etter denne kuren.. kjenner blir klein når æ ikke veit om æ e fri lusa eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Mest sannsynlig er de vel døde, hvis du har brukt kuren riktig. Rører de på seg da? Husk å kam deg VELDIG godt med lusekam... kam og kam... døde eller levende så må disse lusene kammes ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har kamma masse.. kjenne bli dårlig av å vesta om æ får d bort eller ikke...har ikke sett noe bevegelse nei, men ikke studert dem så mange minuttene :P skal man kamme med luskam hver dag til man tar den siste kuren? har ganske langt hår så er noen hvite prikker på langhåret, men de er kanskje døde de å da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Vet ikke hvordan de ser ut for aldri hatt lus selv. Men jeg tror det er lurt å kamme med lusekam hver dag ja, jeg ville gjort det. Også litt etter siste kuren, en gang i uka eller noe et par uker... Ta ekstra godt rundt ørene. De hvite prikkene tror jeg er eggene og ikke utklekkede lus. Tror du skal klare å skimte lusens form om det er lus, og bevegelse hvis den lever. Men jeg er ikke sikker. Uansett lurt å få bort eggene så det ikke blir til lus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Det klør etter en kur, for du kan fortsatt ha lus. Kuren tok de lusene som var i hodet ditt da du tok kuren, men etterpå kan det ha klekket ut egg. Derfor skal du ta en kur til etter 8 dager.

 

For å se lusene bedre, bøy hodet forover og gre ned på et hvitt papirark. Bank kammen mot papiret for hvert eneste tak med kammen. Du kan gjerne gre i vått hår med litt balsam i, det går lettere da.

 

Vær flink til å gre, daglig, og fortsett også noen dager etter siste kur så du får sjekket at du har fått tatt alt. Hvis du finner flere levende lus etter avsluttet behandling må du kjøpe en ny kur, gjerne av et annet merke.

 

Du kan også klø av kammingen. Jeg har opplevd å kamme på meg kløe med lusekam, jeg var nok en smule hysterisk og gredde og gredde... Det klødde ganske mye, men jeg hadde ikke lus. Det viste seg at jeg rett og slett hadde kammet meg sår i hodebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Kuren er veldig sterk, du tar vel den som er anbefalt fra helsedirektoratet, ikke rart om du klør av det, du blir sikkert litt sår også.

 

Men ikke ta noe annet merke om du finner flere lus altså, du må vel ta samme tror jeg. Det er eneste kur som er anbefalt. De shampoene kan vel hjelpe, men er ikke gode nok til å bli anbefalt av helsedirektoratet om du vet du har lus. Men greit for de minste som kanskje ikke er "gamle nok" til å ta den standardkuren, eller om du er usikker på om du har lus eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google luseegg, så får du opp en del bilder av hvordan eggene (og også lusene) er, så ser du om det er det du finner eller om det er bare noe annet. Lus er ufyselig og jeg fikk angst bare av tanken den gangen jeg hadde det og jeg får fullstendig panikk hver gang det snakkes om det i barnehagen. Jeg hadde en periode hvor jeg gredde meg nøye med lusekammen hver gang jeg kjente antydning til kløe etterpå, men heldigvis ble jeg kvitt dem av å bruke lusekuren sånn jeg skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...