Gå til innhold

syk storebror


Frøken Linn

Anbefalte innlegg

Hvordan er dette med nyfødt og smittefare?

Jenta mi er 4 dager, og storebror har halsbetennelse og høy feber..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er dette med nyfødt og smittefare? Jenta mi er 4 dager, og storebror har halsbetennelse og høy feber..

Hei :)

Jeg har en gutt på 9 uker, og storebror er 3.5år.. Døgnet etter vi kom hjem fra føden, våknet storebror på natten og kastet opp og hadde fryktelig vondt i øret.. Uken etter ble den lille gutten vår syk.. Han fikk heldigvis bare en lett forkjølelse, men da dette traff samtidig med at han reagerte på ku melk (JEG drakk/spiste melkeprodukter), ble han helt apatisk, og vi måtte innom legevakt og barneklinikk.. Heldigvis ble det oppdaget at det var melkeintoleranse, og at forkjølelsen kun var mild. Men så 2 uker dette ble jeg syk. Veldig mild forkjølelse. Men lillegutten ble smittet denne gangen også, og han fikk det hardere. Fikk feber, og det var bare så vidt vi ikke ble innlagt. Heldigvis gikk det bra denne gangen og. Nå har han heldigvis vært frisk et par uker, og det er utrolig godt å endelig få litt kontakt med lille skatten min:) Ble en tøff start!

Skriver ikke dette for å skremme deg, og håper du ikke blir skremt. Det har jo gått fint, men man er jo litt sårbar som ny mor, og ting går veldig innpå en.

Men ville gi deg noen tips: Kjøp inn saltvannsoppløsning for nesen, og paracet 60mg. Saltvannet gav jeg hver gang han var tett. Men bare litt av innholdet i flasken, da han ble kvalm hvis det ble for mye. Paracetene gav vi ved feber, etter anbefaling fra barneklinikken. 1 tablett ca hver 6-8 time så lenge de hadde feber, og/eller smerter.

Masse lykke til, og håper babyen deres holder seg frisk og at dere får nyte barseltid og siste delen av sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes ikke greit ut M79+.... Her har storebror på 4 hatt vondt i halsen og kraftig hoste noen dager, dog uten feber. Dette er to - tre uker siden. Selv har jeg hatt skikkelig vondt i halsen. Lillebror, nå 7 uker har så langt vært frisk heldigvis. Vi ba storebro holde litt avstand til ansiktet til babyen da han hostet som verst. Men det går jo ikke å isolere dem helt da, så jeg bare krysset fingrene og håpet at morsmelken raskt ville inneholde antistoffer mot de aktuelle smittestoffene :-)

Hvis så små babyer blir syke skal man kontakte legevakt med en gang, tenker jeg. Særlig ved feber. Jeg kjøpte paracet for å ha liggende i beredskap, og damen på apoteket understreket at dette kun skal gis i samråd med lege. Men kjekt å ha liggende dersom man ved telefonkontakt med legevakt får beskjed om å gi!

Håper babyen slapp unna halsbetennelse, Frøken Linn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har heldigvis gått bra til nå,

Så vi fortsetter bare å krysse fingrene. :-)

Heldigvis er storebror i mye bedre form,

Og snuppa fortsatt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sjelden at barn under 3 mnd blir syke hvis mor fullammer. Det er uansett umulig å beskytte dem mot storesøskens sykdommer sa helsesøster til meg, men kan skjerme dem fra andre syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira med en av hver

Vi fikk nr 2 i februar, i den verste forkjølelsesperioden. Storesøster på 2,5 år var konstant syk de første ukene. Tror hun var i barnehagen 4 av 20 dager eller noe. Hun hadde både ørebetennelse, feber og ren forkjølelse. Jeg fikk også skikkelig hoste og ørebetennelse. Både storesøster og jeg gikk på antibiotika.

 

Og lillebror ble ikke smittet av noen ting (jeg fullammet han i denne perioden). Så krysser fingrene for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig sjelden at barn under 3 mnd blir syke hvis mor fullammer. Det er uansett umulig å beskytte dem mot storesøskens sykdommer sa helsesøster til meg, men kan skjerme dem fra andre syke.

 

De første månedene har de også (gradvis mindre) beskyttelse fra antistoffer som er overført fra morkaka, dvs at også barn som ikke ammes har en del beskyttelse. Dette er da beskyttelse mot kjente smittetoffer, feks. vannkopper og en del andre sykdommer man vaksineres mot. Influensa og forkjølelse er man beskyttet mot så lenge det er samme type som mor hadde immunstoffer mot under svangerskapet.

 

Ammede barn får i tillegg løpende oppdatering av immunstoffer fra mor, dvs smitte som mor har vært utsatt for mens hun ammer. Immunforsvaret jobber hele tiden, og man trenger ike å bli syk fordi om man utsettes for smitte, immunforsvaret kan danne antistoffer mot smitte likevel. Dette går over i melka og beskytter barnet.

 

For disse antistoffene er det faktisk ikke så viktig om man fullammer eller ikke, men et barn som ikke er fullammet vil ha endringer i tarmflora og tarmvegger som kan gjøre det mer mottakelig for infeksjoner selv om det får antistoffer fra mor. Immunforsvaret er aldri 100% oppdatert. Da kan fullamming utgjøre en forskjell (selv om det heller ikke gir 100% beskyttelse, det er det ingenting som gjør)

 

Smitte i hjemmet vil mor som regel ha antistoffer mot, men om det kommer fremmede/gjester kan disse ha med smittestoffer som mor enda ikke har immunstoffer mot, og smitte barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...