Gå til innhold

Hvor går deres grense hjemme? (svigerforeldre igjen :-p )


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer på hva dere synes er akseptabelt av de når de kommer på besøk?

 

Her rundvaskes huset hver gang - helt ok.

Klærne våre vaskes- liker det egentlig ikke

Ting flyttes på, og kastes, f. eks blomster-liker det ikke

Svigermor går ned i kjelleren og rydder ut av kurver jeg har ryddet oppi, for å legge lekene til jr oppi de- det synes jeg overhodet ikke er greit!!

Hva synes dere er greit hjemme når de (hun) er på besøk? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg lurer på hva dere synes er akseptabelt av de når de kommer på besøk? Her rundvaskes huset hver gang - helt ok. Klærne våre vaskes- liker det egentlig ikke Ting flyttes på, og kastes, f. eks blomster-liker det ikke Svigermor går ned i kjelleren og rydder ut av kurver jeg har ryddet oppi, for å legge lekene til jr oppi de- det synes jeg overhodet ikke er greit!! Hva synes dere er greit hjemme når de (hun) er på besøk? :-)

 

Nå har vel jeg strengt tatt norges mest rotete hjem, så all hjelp til ryddig mottas med takk. Svigermor eller ei. Det er dessverre ikke mange som ønsker å hjelpe meg. Kun mamma, de tre gangene hun har vært hos meg har hun brettet klær. Takket veldig for det.

 

Men når det gjelder å gjøre om på systemer for å bruke ting til noe annet, der er vi vel over grensen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør hverken mine foreldre eller mine svigerforeldre noe som helst som tråkker over streken. De rydder av bordet,setter inn i oppvaskmaskinen,tørker over benken. Det holde i massevis. Men jeg vet også at hvis jeg hadde trengt hjelp i hjemmet,så hadde de stilt opp å flekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør de heldigvis ikke sånne ting. Hadde sett på det som litt frekt, samtidig som jeg hadde skjønt at svigermor hadde gjort det for å være grei. (Hun er sånn)

Men hadde ikek likt om hun hadde vasket klærne våre, eller ommbølerer på ting, osv.

 

Når de er her, er de alltid en langhelg, så da hjelper de til med normale ting som å rydde etter måltidene osv, og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære svigermor vasker huset mitt, lager middag, passer og skjemmer bort ungene, vasker og henger opp klær, fyller opp frysen med mat osv.

 

Elsker å ha svigermor på besøk! ;)

 

Eneste jeg ikke liker er når hun roter inni skap og skuffer, men det det vet hun så det gjør hun ikke lenger!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var så og si aldri på besøk. Skulle mye til det og de forventet egentlig at vi alltid kom til dem.

Men de gikk over en annen grense som min mann ikke satte noe pris på i det hele tatt og han ønsker dermed minst mulig med dem å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske at jeg hadde svigers som kom på besøk jeg da.. De har vel vært her to ganger etter at lillegutt kom til verden. Og det er 3 1/2 år siden snart..

 

Men OM jeg hadde svigers som kom på besøk, så hadde jeg reagert kraftig på om svigermor hadde kastet ting og omorganisert i mine systemer! Jeg tror jeg ville sagt i fra på en pen måte, for hun gjør det jo bare for å hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermødre (og mødre) som rundvasker hus og klær takker jeg gladelig ja til, men hadde likt det mindre om noen tok seg til rette i forhold til omorganisering og kasting av blomster ol.

 

Er heldigvis superfornøyd med min svigermor. Hun rydder og vasker ikke noe særlig (og lager et fantastisk rot på kjøkkenet når hun lager middag her), men er veldig opptatt av å avlaste oss i forhold til ungene. Styrer med barnebarna dagen lang når hun er på besøk, og sitter mer enn gjerne barnevakt på kvelden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor gjør ikke stort annet enn hva "normale besøkende" gjør når hun er på besøk. Hun passer sønnen, og hjelper til å dekke på/rydde av bord etc. Men ikke noe utover dette. Nå er de her sjeldent mer enn noen timer av gangen, siden de bor i nærheten.

 

Mine foreldre kommer gjerne for en helg av gangen (bor noen timer unna), og hjelper da gjerne til med å vaske, lage mat, rydde etc. De vasker ikke klær hos oss (men tar gjerne en maskin med våre klær hos de om vi er der). De hjelper til masse ute i hagen, vaske bord, ordner blomster, vasker bil og sånne ting. Setter pris på all den hjelpen vi får av de.

 

Har heldigvis ikke hatt noen problemer med at jeg føler at de går over streken med ting de gjør hjemme hos oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, I wish!!! Jeg skulle SÅÅÅÅ ønske svigermor gadd Å i det hele tatt komme hit og om hun da hadde gjort noe som helst hadde det vært veldig kjærkomment. Hun pleide Å smugvaske nÅr vi ikke var hjemme (hun var huseier og kunne lÅse seg inn) det syntes jeg ikke var greit og mannen min ble kritthvit i trynet hver gang for han likte det heller ikke, men han sa aldri noe til henne om det...jeg derimot...

 

NÅ bor vi noen mil unna henne, 4 for Å være eksakt og det resulterer altsÅ i at hun hverken ser oss eller barnebarnet. Hun mener det er en selvfølge at vi skal komme dit selv om det ikke gÅr buss her, vi kun har en bil og mannen bruker den pÅ jobb hver dag og er hjemme igjen ca i leggetid for knerten.

 

Modern min derimot vasker, rydder, sorterer, vasker klær, bretter klær, vasker vinduer, skifter pÅ senger, luker i bed o.s.v. Det er HEEEELT gull. Vi digger det:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har kjempeproblemer med dette nå. Jeg bor sammen med mannen min vegg i vegg med svigerforeldrene våre. De er iogfor seg verdens søteste mennesker, men i det siste så har jeg begynt å få litt trøblete forhold til svigermor.

problematikken er dette med Grenser Hjemme.

 

Hun ønsker å hjelpe oss md husarbeid siden vi begge er i full jobb/kurs nå med to små barn. Jeg har sagt jatakk - men ikke ennå, vilgjerne be om hjelp når jeg ser at det er nødvendig. Hun overser altså dette. Hver dag nesten når jeg kommer hjem fra jobb, har hun låst seg inn, ryddet stuen for leker, ryddet kjøkkenet, gangen, vasket doen/badet, brettet tøy på vaskerommet, hengt opp vask, lagt ned i skuffer, sortert barnetøy etc. Hun rydder også MIN undertøyskuff, våre personlige papirer etc. ( fordi de ikke er sortert, og ligger i en bunke som skal videre til arkivering.)

Jeg holder faktisk på å bli litt sprø av dette. Hun har ommøblert alle skuffer og skap på kjøkkenet- -systemet mitt var tydeligvis ikke godt nok. Hun har ryddet verandaen og vasket vinduer.

 

Hadde jeg BEDT om dette så hadde det vært strålende. Men nå blier jeg bare lei meg. Jeg er gravid igjen og veldig hormonell denne gangen. Jeg veksler mellom å bli rasende og supertrist fordi jeg ønsker å holde mitt eget hus - føle at jeg mestrer dette, selvom jeg ikke vasker tøy hver eneste dag.Barna våre er velkledde og glade, og alle har rene klær hver dag. Det er ikke veldig møkkete hjemme, men det er i perioder ganske rotete.

 

Er det så unormalt? Må jeg tolrerere dette? Jeg føler meg umyndiggjort og liten når hun overser mine ønsker. Hun plukker altså snytefillene fra soveromsgulvet vårt!!! Jeg blir så dritforbanna!!!!!!! Hvis jeg ikke har tatt de opp , så kan jeg banna bein være sikker på at hun har gjort det.

 

Jeg skjønner at løsningen er å ha det strøkent hjemme til enhver tid, men det GÅR IKKE! Hun kan pelle seg ut! (Jeg blir mer og mer sint, når jeg skriver nå).

 

Jeg har sagt ifra på femti forskjelige måter femti forskjellige ganger. Værsåsnill. Ikke rydd i vår private soveromsavdeling - værsåsnill.

Hun blåser rett og slett i det!

 

HVa skal jeg gjøre? Jeg har snakket med mannen min, og han skal ta en prat med henne. Faren er at jeg ikke orker å snakke med henne, hun provoserer meg hver eneste sekund med den tvangs-ryddingen sin, enten det er utendørs eller innendørs.

 

ARGH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tilda med to små <3

Mitt besøk (uansett hva slags slektskap de har til meg) får sitte til bords og spise / drikke kaffe eller leke med ungene ;)

Ingen får lov til å rydde, vaske, kaste eller flytte på noe som helst i mitt hjem. Heldigvis er det ingen som har prøvd heller.

(ok, det er greit om de rydder litt leker med ungene, men da skal ungene rydde og besteforeldrene assisterer.)

 

Gjester er gjester, og da skal de oppføre seg som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker så godt jeg kan å bite ting i meg, men jeg liker IKKE at hun vasker undertøyet mitt! Dette har jeg sagt fra om hver eneste gang i over 6 år, men det går liksom ikke inn. Jeg orker ikke å sortere vekk undertøyet mitt når hun kommer, så jeg har bedt de ikke vaske klær, men så fort jeg er ute av døra hivet hun seg over det.

Jeg føler det er litt mangel på respekt...

 

De er hos oss en uke av gangen siden de bor et stykke unna. Hver dag må jeg gjøre rede for når jeg kommer hjem, hvor lenge jeg blir borte om jeg drar avgårde, de bestemmer at ikke ungene får ha besøk, de bestemmer hva vi skal ha til middag, de tar opp ALL plass what so ever så mannen og jeg må sitte på spisestuebordet hele uka siden de ligger utover hele sofaen...

De er aldri ute med ungene eller finner på noe med de, de bare ER DER. Hele tiden! Jeg får ikke vært meg selv når de er hos oss og det er skrekkelig slitsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså jeg rydder og vasker huset , de er på besøk.

Vel har svigermor vaskemani og klør sikkert i fingrene innimellom , men hun lar det ligge:)

Eller hun vasker vinduer for meg.

kjempehøyt ned og jeg har høydeskrekk;)

Og bretter klær avogtil når hun passer ungene men det får hun gjerne lov til:)

Og forresten vasket svigermor og svigerinne huset mens jeg lå på føden med eldste. Det satte jeg uendelig stor pris på!

 

Din situasjon blir jeg helt svett av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har kjempeproblemer med dette nå. Jeg bor sammen med mannen min vegg i vegg med svigerforeldrene våre. De er iogfor seg verdens søteste mennesker, men i det siste så har jeg begynt å få litt trøblete forhold til svigermor.

problematikken er dette med Grenser Hjemme.

 

Hun ønsker å hjelpe oss md husarbeid siden vi begge er i full jobb/kurs nå med to små barn. Jeg har sagt jatakk - men ikke ennå, vilgjerne be om hjelp når jeg ser at det er nødvendig. Hun overser altså dette. Hver dag nesten når jeg kommer hjem fra jobb, har hun låst seg inn, ryddet stuen for leker, ryddet kjøkkenet, gangen, vasket doen/badet, brettet tøy på vaskerommet, hengt opp vask, lagt ned i skuffer, sortert barnetøy etc. Hun rydder også MIN undertøyskuff, våre personlige papirer etc. ( fordi de ikke er sortert, og ligger i en bunke som skal videre til arkivering.)

Jeg holder faktisk på å bli litt sprø av dette. Hun har ommøblert alle skuffer og skap på kjøkkenet- -systemet mitt var tydeligvis ikke godt nok. Hun har ryddet verandaen og vasket vinduer.

 

Hadde jeg BEDT om dette så hadde det vært strålende. Men nå blier jeg bare lei meg. Jeg er gravid igjen og veldig hormonell denne gangen. Jeg veksler mellom å bli rasende og supertrist fordi jeg ønsker å holde mitt eget hus - føle at jeg mestrer dette, selvom jeg ikke vasker tøy hver eneste dag.Barna våre er velkledde og glade, og alle har rene klær hver dag. Det er ikke veldig møkkete hjemme, men det er i perioder ganske rotete.

 

Er det så unormalt? Må jeg tolrerere dette? Jeg føler meg umyndiggjort og liten når hun overser mine ønsker. Hun plukker altså snytefillene fra soveromsgulvet vårt!!! Jeg blir så dritforbanna!!!!!!! Hvis jeg ikke har tatt de opp , så kan jeg banna bein være sikker på at hun har gjort det.

 

Jeg skjønner at løsningen er å ha det strøkent hjemme til enhver tid, men det GÅR IKKE! Hun kan pelle seg ut! (Jeg blir mer og mer sint, når jeg skriver nå).

 

Jeg har sagt ifra på femti forskjelige måter femti forskjellige ganger. Værsåsnill. Ikke rydd i vår private soveromsavdeling - værsåsnill.

Hun blåser rett og slett i det!

 

HVa skal jeg gjøre? Jeg har snakket med mannen min, og han skal ta en prat med henne. Faren er at jeg ikke orker å snakke med henne, hun provoserer meg hver eneste sekund med den tvangs-ryddingen sin, enten det er utendørs eller innendørs.

 

ARGH!

 

Jeg hadde gitt henne en siste advarsel og sagt at om hun fortsette å låse seg inn i hjemmet deres uten tillatelse så kan hun ikke få ha egen nøkkel. Så hadde jeg tatt nøkkelen fra henne og låst godt hver gang jeg dro ut. Evt. fått satt inn en sikkerhetslås hun ikke har nøkkel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor de så nært at de er bare innom 1-2 timer om gangen. Da gjør de vanligvis ingenting husarbeid (naturlig nok). Svigermor er VELDIG opptatt av å ikke trakke over noen grenser, så hun tør omtrent ikke sette seg i sofaen uten at jeg ber henne, hehe...

 

Min mor kan finne på å tømme oppvaskmaskinen og rydde av bordet f.eks, men stort sett hvis de er alene her med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre kan rydde av bordet og om de overnatter så kan de ta av sengetøyet - ellers gjør de ingenting.

 

Mine foreldre hjelper mer til med både mat og rydding - men ikke vasking og slikt nei.

 

Vi vil helst at de skal slappe av når de kommer hit, for det er ikke så ofte. Men hadde de skulle vært her lengre ett to døgn, så hadde det stilt seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi? Gjørfolk sånt? har jeg aldri opplevd (at andre rydder/vasker uoppfordret hjemme hos meg) eneste jeg har opplevd er at de har hjulpet med å rydde etter middag. Men jeg har ganske strøkent hus, så her er ikke mye å rydde/vaske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg leser disse innleggene, så ser jeg hvor heldig jeg er som har en svigermor som er blind! ;)

Så lenge vi passe på å rydde unna ting som ligger å slenger på gulvet, så har hun ingen mulighet til å se om vi har det ryddig eller ikke, langt mindre finne frem i skittentøyskurven vår....

Og, så er jeg heldig ellers også da, hun er en fantastisk dame, som stiller opp når det er behov, og kommer på besøk fordi hun har lyst til å snakke med oss, ikke for å sjekke ut hvordan vi har det hjemme, og blande seg opp i våre ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant, vasker de huset deres? Hvorfor det? Det hadde ikke jeg likt. Både min egen mor og svigermor har brettet tøy hvis de har passet barna noen timer i vårt hus. Svigermor pleier å vaske opp det hun har brukt, men jeg syns det er tullete - hvorfor ikke sette det i oppvaskmaskinen.

 

Der går min grense og. Hadde blitt sjokkert om svigermor tok seg friheter eller skulle "hjelpe til" ut over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Rydding som inlkuderer kasting, samt klesvask og omorganisering av huset er det INGEN andre enn husets beboere som har noe med å gjøre, og det ville jeg ha blitt forbanna på.

Rydding som må til for å få gjort vanlige gjøremål (f eks fjerne aviser og blader fra salongbordet når man dekker til kaffe) er OK.

Vanlig vasking ville jeg ha takka ja til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken mine foreldre eller svigers gjør noe sånt når de er her, og det hadde vi ikke likt heller. De rydder bort etter seg selv, og spør om de skal hjelpe til med middagen og lignende, altså som vanlige høflige besøkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvor rotete har dere det egentlig siden folk begynner å vaske og rydde når de er på besøk? ;)

 

Har jeg aldri opplevd før, men har det ganske strøkent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

 

Jeg har sagt ifra på femti forskjelige måter femti forskjellige ganger. Værsåsnill. Ikke rydd i vår private soveromsavdeling - værsåsnill.

Hun blåser rett og slett i det!

 

HVa skal jeg gjøre? Jeg har snakket med mannen min, og han skal ta en prat med henne. Faren er at jeg ikke orker å snakke med henne, hun provoserer meg hver eneste sekund med den tvangs-ryddingen sin, enten det er utendørs eller innendørs.

 

ARGH!

 

Her går jeg for Günter og Else-løsningen igjen, jeg. Strø om dere med bevismateriale på soverommet som antyder løssluppent sexliv, typ, dildoer, glidekremer, pisker og seletøy, så skal du se hun neppe tar i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

nå bor vi rett ved svigermor så hun bor aldri hos oss. hadde derfor sett på det som frekt om hun begynte å rydde her. rydde av bor og inn i maskin og tørke av bord er greit men ikke mer. hadde hun hatt behov for å bo her kunne jeg skjønt at hun gjorde det for å bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...