Gå til innhold

Jeg trenger hjelp ang søskensjalusi!


<3 Baby 11+12

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 16 mnd hjemme og en gutt på 16 dager.

Har siden fødselen vert innlagt på sykehuset- grunnet lillebror måtte opereres og være under oppsyn etterpå for å komme seg.

Har vert hjemme tilsammen 4 dager ca.. :/

 

Men storebror er så vanvittig sjalu,sur og trassig! Vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det. Prøver å gi han mye oppmerksomhet, rose det han gjør som er bra osv. Når jeg ammer lillebror- leser jeg samtidig bok med storebror osv.

 

Men storebror er sur, slår, sparker,lugger. Ligger seg ned for han ikke vil gå. Sier jeg nei til noe som feks er farlig, hyler han. Når jeg snakker med lillebror, ser han på meg med triste øyne, og begynner å sutre/slå seg selv i veggen/late som han slår seg på gulvet osv.

 

Han surmuler rett og slett hele dagen. Hva gjør man? Og hvordan takler man det? Har prøvd å overse trassingen- det gjør det verre. Har prøvd å gi beskjed når trassingen er som verst at nå må han slutte osv- men føler det blir så veldig mye negativt mot han da.

 

Fra onsdag skal jeg være alene med begge to- og jeg gruer meg!

 

Han begynner i tillegg i bhg i midten av aug, da er jeg redd han føler at jeg sender han vekk til fordel for den nye babyen.

 

Noen med erfaring:S ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når nr to kom til verden her så inkluderte jeg ham i ting som omhandlet lillebror. Han hjalp til med stelling (fant frem våtservietter, salver, bleier osv), fikk bestemme hva lillen skulle ha på seg av klær iblant, velge tåteflaske når den tiden kom osv. Han følte at lillebror var vår baby og ikke min fordi han fikk være med og bestemme slike ting som han syns var viktig, Han var to år når han ble storebror. I tillegg var jeg bevisst på å ikke hysje på ham osv når minsten tok seg en lur, som resulterte i at storebror ikke fikk begrenset sin naturlige hverdag med lek og latter, og lillebror som sov gjennom alt mulig av støy :) Vet ikke om jeg er veldig heldig for jeg har aldri opplevd sjalusi mellom de. Var alene med de fra første stund, så det var jo naturlig at eldstemann og jeg tok oss av babyen :)

 

Nå er jo din eldste endel yngre enn størstemann her var, men prøv å la ham hjelpe til med alt du syns han er stor nok til når det gjelder babyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...