Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Jeg vil ikke ha babyen min på 8 mnd i bhg i 8 timer daglig!

• Logg inn for å svare
32 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 12:43

Jeg har skrevet her tidligere, om at jeg skal begynne på skole til høsten, og da må babyen min på knappe 8 mndr i barnehage. Jeg skal også rett i praksis, og da er det bhg for jenta fra kl 0745-1600.
Dette er uten mulighet for korte dager what so ever i fem mnd.
Jeg sa til meg selv at jeg skulle prøve, men jo nærmere datoen jeg kommer; jo mer skriker magefølelsen nei, nei, NEI!
Familie og venner presser på for å få meg til å gjøre dette, men har ett år forsinkelse i utfanninga noe å si i det lange løp, egentlig? Dette er en tid jeg aldri får tilbake, hverdagens kjas og mas kommer tidsnok, om jeg ikke skal tre det nedover ørene på gulljenta mi nå, kun for å fullføre utdanning ett år tidligere! Hva tenker dere?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Pashla

Pashla

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 502 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 12:45

Er du aleine med henne? For det er jo HER den utskjelte fedrekvoten kunne ha vært god å ha.
Jeg syns magefølelsen er viktig... Men det kan føles HELT annerledes når hun er 11 mnd. Så det er ikke entydig!
Vampire penguins? Zombie guinea pigs? We're done for.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 12:45

Jeg tenker at hvis du har mulighet til å utsette utdannelsen et år, bør du gjøre det - hvis det føles best for deg!

Det er helt sant som du sier at denne tiden ikke kommer tilbake, og det ER lenge for en baby å være så lange dager i barnehagen.

Om du velger å starte på skolen, går det helt sikkert bra det også, men jeg tror både mor og barn har best av å få en roligere start på barnehagetiden :)

#4 Miip you!

Miip you!

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 591 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 23 juli 2012 - 12:46

Gjør det som føles riktig for deg.
Så sant du kan fullføre utdanningen neste år så kos deg hjemme med jenten din uten dårlig samvittighet. :)
Common sense is not so common after all.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 13:02

Ja, jeg er alene med henne, så noen fedrekvote er dessverre ikke aktuell.. :/
Ja, det du sier om at hun kanskje er klar for bhg ved 10-11 mnd alder, er også noe jeg tenker på. For jeg VIL komme i gang med utdanningen min, jeg TRENGER voksenkontakt, og jeg har få venner med små barn; og hun trenger vel også kontakt med jevnaldrende?

Men den magefølelsen sier det er for tidlig med så lange dager.. Uff. Jeg anet ikke hva jeg skal gjøre:/

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 13:04

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 juli 2012 - 12:43:

Jeg har skrevet her tidligere, om at jeg skal begynne på skole til høsten, og da må babyen min på knappe 8 mndr i barnehage. Jeg skal også rett i praksis, og da er det bhg for jenta fra kl 0745-1600. Dette er uten mulighet for korte dager what so ever i fem mnd. Jeg sa til meg selv at jeg skulle prøve, men jo nærmere datoen jeg kommer; jo mer skriker magefølelsen nei, nei, NEI! Familie og venner presser på for å få meg til å gjøre dette, men har ett år forsinkelse i utfanninga noe å si i det lange løp, egentlig? Dette er en tid jeg aldri får tilbake, hverdagens kjas og mas kommer tidsnok, om jeg ikke skal tre det nedover ørene på gulljenta mi nå, kun for å fullføre utdanning ett år tidligere! Hva tenker dere?
Hvis du har noe å leve av det året er det jo ikke så farlig med utsettelse.

#7 Pashla

Pashla

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 502 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 13:06

Må hun gå der 8 timer i slengen, da? kan dere ikke ha kortere dager, eller at du bare tar halvparten av fagene/timene?

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 13:11

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 juli 2012 - 13:02:

Ja, jeg er alene med henne, så noen fedrekvote er dessverre ikke aktuell.. :/ Ja, det du sier om at hun kanskje er klar for bhg ved 10-11 mnd alder, er også noe jeg tenker på. For jeg VIL komme i gang med utdanningen min, jeg TRENGER voksenkontakt, og jeg har få venner med små barn; og hun trenger vel også kontakt med jevnaldrende? Men den magefølelsen sier det er for tidlig med så lange dager.. Uff. Jeg anet ikke hva jeg skal gjøre:/

Men hvis du er alene med henne. så skal jo du ha fedrekvoten selv

#9 Pashla

Pashla

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 502 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 13:57

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 juli 2012 - 13:11:

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 juli 2012 - 13:02:

Ja, jeg er alene med henne, så noen fedrekvote er dessverre ikke aktuell.. :/ Ja, det du sier om at hun kanskje er klar for bhg ved 10-11 mnd alder, er også noe jeg tenker på. For jeg VIL komme i gang med utdanningen min, jeg TRENGER voksenkontakt, og jeg har få venner med små barn; og hun trenger vel også kontakt med jevnaldrende? Men den magefølelsen sier det er for tidlig med så lange dager.. Uff. Jeg anet ikke hva jeg skal gjøre:/
Men hvis du er alene med henne. så skal jo du ha fedrekvoten selv

Ja, men skoleåret starter uten henne i så fall!

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 15:03

Vis innleggPashla skrev 23 juli 2012 - 13:06:

Må hun gå der 8 timer i slengen, da? kan dere ikke ha kortere dager, eller at du bare tar halvparten av fagene/timene?

Hun skulle jo begynne rett i 5 mnd. praksis.

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 15:09

Ja, jeg klarer meg økonomisk, blir kanskje litt trangere uten lån, men det går absolutt rundt.

Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv. Jo fortere ferdig jeg er, jo raskere får jeg kjøpt bolig. Men vil jentungen bry seg om hun må vente til hun er 4 år, istedet for 3, med å bo i egen bolig? Neppe..

Jeg aner ikke. Kan ikke noen bare gi meg fasiten på hva som er riktig?:/

#12 `lilje

`lilje

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 846 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 15:10

Kan du ta skolen på deltid? Det gjorde jeg. Så jenta mi gikk i barnehage 2 ganger i uken da hun var 11 mnd (noe jeg synes var forferfelig tidlig)?

Om du ikke vil ha henne i barnehage nå når hun er 8 mnd, og kan ordne en inntekt så hadde jeg utsatt det. Kanskje du kan få en kveldsjobb/nattjobb/helgejobb så barnet ditt kan være hos far, besteforeldre eller noe slikt?

Lykke til :) Det er jo herk med den skolen, men så deilig når det er gjort og da :)

#13 Storogliten

Storogliten

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 382 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 15:14

Du kan ikke finne en dagmamma da ? Roligere enn i barnehage..ellers vil hun jo sove sikkert 2 ganger og sånn sett blir det jo ikke så lange dager..jeg ville gjort ferdig skole nå..tungt å komme igang igjen om det går for lang tid..

#14 VenterpåFar

VenterpåFar

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 713 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 15:15

Jeg skjønner deg veldig godt jeg. min gutt må begynne i bhg når han er 10 mnd nå straks. hadde jeg hatt penger til å gå hjemme skulle jeg gjort dette.

om du er alene får du sikkert os, dobbel bt og overgangsstønad, og etterhvert også ks, du kan jo lett gå hjemme et år til. det hadde jeg gjort!
Mor til 3 <3<3<3

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 15:45

Ville aldri gjort det. Utsett 1 år om mulig!

#16 Boulengerina

Boulengerina

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 61 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 15:52

Hadde utsatt det ett år.. Sendte ene ungen min i bhg da hun var 10 mnd pga skolestart, men følte hele tiden at det var alt for tidlig.. Var fælt å levere henne fra meg, l

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 16:06

Kan ikke ta skolen på deltid, fordi jeg skal i praksis. Så det er enten full dag eller ingenting. Det kan dessverre ikke justeres på noen måte. :/

Dagmamma får jeg dessverre ikke tak i her jeg bor, heller. Det er helt umulig, har søkt flere ganger i avisa.

Jeg vet ikke, jeg. På en side hadde det vært godt å bli ferdig på skolen, men på den andre siden får jeg bare oppleve denne tiden en gang. :/

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 16:08

Vis innleggDendroaspis polylepis skrev 23 juli 2012 - 15:52:

Hadde utsatt det ett år.. Sendte ene ungen min i bhg da hun var 10 mnd pga skolestart, men følte hele tiden at det var alt for tidlig.. Var fælt å levere henne fra meg, l

Huff, det forstår jeg godt. Gruer meg virkelig..
Men gikk det bra med henne der? Hadde hun det bra, forandret hun atferd noe?
Hi

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 818 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 16:49

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 juli 2012 - 16:06:

Kan ikke ta skolen på deltid, fordi jeg skal i praksis. Så det er enten full dag eller ingenting. Det kan dessverre ikke justeres på noen måte. :/ Dagmamma får jeg dessverre ikke tak i her jeg bor, heller. Det er helt umulig, har søkt flere ganger i avisa. Jeg vet ikke, jeg. På en side hadde det vært godt å bli ferdig på skolen, men på den andre siden får jeg bare oppleve denne tiden en gang. :/

et lite perspektiv fra en førskolelærer. Jeg tror tilvenning og trivsel for jenta di er bedre nå når hun er så liten, enn å sette henne i bhg når hun er 2 år... det er min erfaring... men er det flere barnehager å velge mellom der du bor? finnes det f.eks en familiebarnehage.? de har ofte mange færre barn! evt om det er en ren 0-3årsavdeling med 9 barn?

hør på magefølelsen din, den sier jo: ta utdannelse, trenger voksenkontakt, osv.... samtidig som den sier hun er for liten.... men barnet blir eldre... og har det best med en glad mamma.... så sprsmålet er hva blir DU mest lykkelig av? å være hjemme et år, eller å strate¨å studere? disse svarene er det bare du som har.... du vil sikkert velge det som er rett! Lykke til!

#20 Gulltopp&Lillebjørn

Gulltopp&Lillebjørn

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 629 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 16:55

Følg magefølelsen ;) Det gjør absolutt ingenting å utsette utdanningen ett år, hvis du ser at økonomien kan godta det.

Jeg ville absolutt vært hjemme med mitt barn. Min begynner i barnehage i august, og da er han 1,8 år.
I mine øyne har ikke babyer på 8 mnd noe å gjøre i barnehage. De bør få være hjemme med "flokken" sin ;) Jeg har selvfølgelig forståelse for at enkelte familier rett og slett ikke har noe alternativ, men jeg er veldig takknemlig for å ha kunne hatt ham hjemme til nå.

Vær hjemme med datteren din ;) dere vinner på det begge to! Hun får sterkere trygghet, og dere knytter et flott bånd.
Ikke hør på dem som forteller deg at barnet blir usosialt og innestengt hvis det ikke hives i barnehage. Tull!