Gå til innhold

Dere som både har født vanlig og med keisersnitt...


Gjest *muffa*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg var det fra å være i helvete til å være i himmelen.

 

Jeg hadde en forferdelig vaginal fødsel, og et ks fra himmelen. Det var en total ruptur som resulterte i at jeg var ganske sengeliggende og klarte knapt å ta meg av babyen. Lav i blodverdier og en laaaang vei tilbake med smerter. Har vel egentlig ikke kommet meg helt for å si det slik.

KS var jeg forberedt på kunne skape problemer, men jeg fikk ingen. Jeg sto på beina dagen etter, og hadde minimalt med smerter. De fikk jeg de få dagene jeg var på sykehuset medisiner for. Det eneste problemet var å snu seg rundt i starten. Men fikk god hjelp på sykehuset til å få lagt barnet til og tilbake i sin seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lang førsteføsdel vaginal uten smertelindring, lang men overkommelig. Ble sydd non sting, hadde litt vondt og var ganske sliten, Men jeg var lykkelig og stolt over hva jeg hadde fått til!

 

En kort annengangsfødsel uten smertelindring. Heftig fødsel som tok mg litt på senga. Super form etterpå (kjente ikke at jeg hadde født en gang). Følte meg som superkvinnen!

 

En tredjegangsfødsel som resulterte i akutt keisersnitt. Følte meg motløs og pysete under fødsel. Var lenge i fødsel før snittet og fikk epidural. Kan nok ha noe med at han lå feil og at smertene derfor ble veldig intense uten noen effekt. Keisersnittet var supert, faktisk ganske spennende. Hadde ikke vondt i det hele tatt etterpå (bortsett fra vanlige etterrier). Ble skrevet ut fra barsel dag en og dro hjem fra hotellet en dag tidligere enn planlagt.

Men: jeg ville ha valgt å fullføre en vaginal fødsel hvis jeg hadde kunnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt dårlig mht forskjeller:

Du slipper en del plager nedentil etter kerisersnitt (øm, sår, sting og hemoroider), men er til gjengjeld hemmet på grunn av regelen om at du ikke skal løfte eller trene på lang tid og arret kan man jo god klare seg uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ks med første. Ikke en fin opplevelse i det hele tatt. Hadde veldig mye smerter i etterkant og kunne ikke stå på bena i det hele tatt før etter 4 dager. Klarte heller ikke å ta meg av babyen alene de første dagene. Hadde vondt i mange uker og fikk infeksjon i såret.

 

Fødte nr 2 vaginalt for noen uker siden og det var en fantastisk fin opplevelse til tross for ineffektive rier i flere dager. Var heldig og revnet nesten ikke i det hele tatt og syntes det var så deilig å gå rett i dusjen etter fødselen + å kunne være sammen med babyen hele tiden. Kom meg kjempefort etter denne fødselen. Hadde selvfølgelig vonde sting i et par uker, men ikke i nærheten av smerten jeg hadde etter ks'et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hadde ks først og så fødte jeg vanlig neste gang. Vel, den viktigste forskjellen var at da jeg fødte, hadde jeg vondt i ca fem timer som fødselen varte (indusert), og var på beina rett etterpå. Ved ks var det ikke vondt der og da, men jeg hadde store smerter og måtte gå på morfin i tre dager etterpå (pga komplikasjoner), og det medførte at jeg ikke kom i gang med amming. Det gjorde jeg aldri, og ble litt trist for at jeg ikke fikk ammet. Neste gang, etter den vanlige fødselen gikk ammingen fint umiddelbart, og ammet i åtte måneder.

 

Jeg velger enkelt vaginal fødsel en gang til selv om smertene var verre enn smertene etter ks. De ble glemt med en gang barnet var ute. KS-smertene var ille nok de, og de varte i dagevis. Pluss at magen min ble delt i to etter snittet. Huden under arret trekker seg ikke sammen, så nå har jeg en sånn pose som henger under der, selv om resten av magen er flat. Skal operere den bort, men det beste ville jo være å slippe en ekstra operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akutt ks først pga lav fosterlyd.

- Ikke vondt under operasjon.

- Fikk ikke melk på seks dager, plagdes med amming i to mnd.

- Tok lang tid å komme meg, var helt ødelagt i mange mnd.

- Slet på forholdet vårt at jeg ikke klarte å hjelpe til med nattevåk i starten.

- Kunne ikke løfte.

- Vondt å gå og klarte ikke reise meg fra liggende på mange uker.

- Kommer bestandig til å ha kulemage over arret.

- Gikk glipp av de første timene til babyen.

- Fått sinnsyke smerter under menstruasjon.

Alt dette tiltross for at legene mente det var et velykket ks..

 

Med nr to valgte jeg å føde vaginalt.

- Var oppe på do en time etter fødsel.

- Revnet grad 2, men var helt smertefri etter to uker.

- Amming gikk bra fra første stund.

- Mer energi i ettertid. Vasket leiligheten to dager etter fødsel.

 

Hadde helt klart valgt vanlig fødsel igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS første gangen. Følte det gikk greit, men var sengeliggende i flere dager. Pga sykdom, ikke selve snittet. Tok lang tid før jeg var selvstendig, kom meg opp av senga selv, kunne vaske klær selv. I tillegg fikk jeg forstoppelse fra helvete pga smertestillende og at jeg var sengeliggende så lenge. Synes helt ærlig det var nesten like ille som fødselen sånn i pinlighetsgrad.

 

Fødselen var vond og rask, og jeg fikk 3c pga hun kom så fort. Heldigvis var detkun innvendig og jeg var utrolig heldig med lege. Må ha sydd rimelig bra, for jeg merker ingen forskjell og hadde ikke vondt. Skiftet sengetøy dagen etter, tok en lang dusj samme dagen. Vari storform.

 

Hadde uten tvil valgt vanlig fødsel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...