Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hva er ditt 1000-tips til en førstegangsfødende??? :)

• Logg inn for å svare
55 svar til dette emnet

#21 Magia

Magia

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 113 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 19:13

For å la være å stramme muskler der nede under riene, leste jeg at man kan fokusere på å slappe av i kjeve, hender og underliv. De henger visst sammen på en eller annen måte. Så om du biter tennene sammen, strammer du mest sannsynlig musklene der nede også.

Et annet tips hvis det går treigt i starten: ikke stress, men prøv å få sove så mye som mulig! Kroppen får ny energi til å få riene ordentlig i gang. Var der jeg bomma litt, for jeg ble så gira at jeg ikke klarte å sove. Gikk leeeenge med svake rier som slet meg ut (typ to døgn), og med en gang jeg fikk to timers søvn så satte fødselen ordentlig i gang.

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 frk Nilsen

frk Nilsen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 969 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 19:24

Vis innleggB-gjengen skrev 22 juli 2012 - 17:43:

leppomade(litt usikker på hvordan det skrives) til å ha med på barsel og føden. Ikke planlegge fødselen ned til minste detalj.

Og nesespray, det kan bli forferdelig tørr luft på sykehuset/føden og det er noe skikkelig herk å bli tett i nesen og føle at du ikke får puste skikkelig under fødselen.

#23 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 862 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 19:31

Ikke ta av merkelappene på klær du får i gave, bytt de inn og få tilgodelapper, man får alltid masse klær i st 62...og de varer jo ikke så lenge:) Jeg fikk også mye ubrukelig, sånne nusselige kjoler og sånne ting, ikke så brukbart midt på vinteren:)

#24 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 862 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 19:37

Jeg svettet av meg flere kilo de første dagene! Våknet av at jeg og hele senga var kliss våt første natta. Ønsket at jeg hadde hatt mer enn en t shorte til å sove i.

#25 Gulosten™

Gulosten™

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 909 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 22 juli 2012 - 19:38

http://www.klikk.no/...__fromsearch__1

#26 TigerpoteJ09G12<3

TigerpoteJ09G12<3

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 145 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 20:02

Vis innleggBerta_78 skrev 22 juli 2012 - 13:45:

..og antibac! Man føler seg litt bakterieangrepet på sykehuset.

..det henger da rundt omkring overalt på et sykehus da ;)

#27 TigerpoteJ09G12<3

TigerpoteJ09G12<3

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 145 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 20:04

Vis innleggJuliea - kukløsklan skrev 22 juli 2012 - 14:06:

Masse klær Til babyen! Trodde jeg hadde nok, men alt ble gulpet og bæsjet på Og på det udugelige barsel hotellet var det ingen hjelp å få så lille holdt faktisk på å fryse ihjel!

Hadde de ikke klær til babyen på sykehuset? Har jeg aldri hørt om før.

#28 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 862 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 20:11

Ammeinnlegg!!! Da melka kom rant det i tide og utide hos meg. Husker at det ble store våte flekker på alt tøyet mitt, og at det droplet dammer på gulvet. Huff... Da babyen diet det ene brystet, så lakk det som en sil fra det andre. Jeg var klissvåt flere ganger for dagen. Helt merkelig at ingen av barnepleierene eller jordmødrene tipset meg om ammeinnlegg på sykehuset, for jeg hadde en enorm melkeproduksjon og hadde virkelig trengt det med en gang.

#29 Nyttårs barn

Nyttårs barn

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 508 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 21:02

Senk forventningene til deg selv etter fødsel. Ta det som det kommer og fokuser på baby og på å hvile ut.
Det går seg til med det meste etter litt tid.

#30 Westroze© ♀+?

Westroze© ♀+?

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 420 Innlegg:
  • StedAust-Agder, Sørlandet

Skrevet 22 juli 2012 - 21:32

Vis innleggTigerpoteJ09G12<3 skrev 22 juli 2012 - 20:04:

Vis innleggJuliea - kukløsklan skrev 22 juli 2012 - 14:06:

Masse klær Til babyen! Trodde jeg hadde nok, men alt ble gulpet og bæsjet på Og på det udugelige barsel hotellet var det ingen hjelp å få så lille holdt faktisk på å fryse ihjel!
Hadde de ikke klær til babyen på sykehuset? Har jeg aldri hørt om før.

Det er vel forskjell på barselhotell og vanlig barselavdeling på sykehuset?
På sykehuset her jeg bor var det hvertfall masse klær og tepper man fikk låne til babyen .

#31 1down

1down

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 311 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 21:35

Mitt råd er å tenke mindre på fødsel og dagene på sykehuset, og heller forberede deg på hva som skjer når dere kommer hjem! Fødsel er vondt, du kommer ikke til å bruke halvparten av det du pakker i fødebagen og du kommer ikke til å bry deg om hvordan du ser ut. Bruk heller tiden på å sove og lese om spedbarnstiden. Vi fikk sjokk når vi kom hjem. Visste nada om barn, var ikke forberedt i det hele tatt på hvor lite søvn det faktisk blir, slet med ammingen og hadde i hvert fall ikke forventet å få et barn med kolikk. Jeg tror jeg gråt hver dag de første 4 mnd, og skulle ønske noen hadde forberedt meg litt på barseltiden. Når det er sagt så har du noe fantastisk i vente, tross alt! Lykke til ;)

#32 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 862 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 21:42

Mykt toalettpapir! Hadde med en pakke ved begge fødsler.

#33 Isola & Lillegull +2

Isola & Lillegull +2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 266 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 22:17

Svææære ammeinnlegg i ull, krem til såre brystvorter og praktiske ammeklær. Boobs- genserene er geniale! Aldri ta på brystvortene med fingrene, og be de vise deg rett ammeteknikk med en gang. Kan spare deg for mye smerte!

#34 MrsMilla

MrsMilla

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 623 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 22:24

Vis innlegg-ia- skrev 22 juli 2012 - 13:40:

Har du et bra tips til oss førstegangsfødende, som man kanskje ikke tenker på selv? Tenker da på feks ting å ha med i fødebagen, hvilke klær man bør ha på sykehuset (komfortabelt, men vil jo se noenlunde ok ut), ting til stellebordet etc som kan være lurt å ha i hus før nedkomst.... Eller noe annet du har erfart som var bra som du ønsker å dele? :)

Ikke tenk så mye på hvordan det ser ut. Tenk komfort!! Helst ei bukse som er kjempestrechy og ikke klemmer noen plass over magen og er lett å få på seg uten å måtte jobbe for det.

Selv tok jeg med tranebærjus siden jeg har lett for å få blærekatarr, og antibiotikakur ikke er spesielt artig rett etter fødsel.

#35 Gjest_eelis+kian ♥_*

Gjest_eelis+kian ♥_*
  • Gjest

Skrevet 22 juli 2012 - 23:15

Mitt beste tips er egentlig å slappe av. Pust med magen, både under fødselen (det gjør UNDERVERKER!!!) og etterpå. Slapp av, alt går bra, eller blir bedre :)

Ellers trenger du garantert ikke halvparten av alt det her. Jeg tenkte ikke på hverken nesespray eller leppepomade, heller ikke hårføner, drikkeflaske med tut, klær til babyen eller antibac. Jeg trengte klær til meg selv, ammeinnlegg, hjemreiseklær til babyen, mobil, lader, deo og penger. Alt annet får du på sykehuset. Ikke ta med egne truser, nettingtrusene er helt geniale. Jeg ønsker meg sånne hjemme :D

På barselhotellet i Tromsø står det en vogn med kluter, bodyer, bukser til babyen, truser, bind og bleier i gangen. Alt man trenger! Er ikke det vanlig?

Ellers ringte jeg venninner eller familie hvis jeg trengte noe hjemmefra, men det skjedde én gang, og da ville jeg ha pizza, haha.

#36 Ziiona

Ziiona

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 285 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 23:44

En ting jeg anbefaler å ta med er en pakke med ferdig morsmelkerstatning. Hos meg kom ikke melken før det var gått tre dager, og det resulterte i en svært sulten baby. De var veldig restriktive med å gi dette på sykehuset. Tipset mitt er, prøv å amme 15-20 min på hver side, er ikke barnet mett, gi noen få ml mme.

#37 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 862 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 23:58

Epidural!! Var selv førStegangs i februar- og det er der beste valget jeg har tatt noen gang!

Ta med deg noe godt å drikke på til fødselen.

#38 Petranova

Petranova

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 345 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 00:25

Ta med drikke du liker til fødselen. Jeg hadde med 2 liter iste og flaske med tut! Var det viktigste jeg tok med, var helt avhengig av den. Var mye tørst dagene etter fødsel også, da var det supert med tutflasken!

#39 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 862 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 03:51

Jeg var så opphengt i fødselen og graviditeten, at jeg ikke tenkte noe særlig over barseltiden, den skulle jeg liksom bare ta som den kom. Men jeg syns hvertfall det hadde vært nyttig å vite at:

- det første døgnet må du amme hver 6 time, og de neste døgnene hver 4 time, for å få igang ammingen ordentlig. Hvis ungen ikke ville suge da, skal du kontakte personalet slik at du kan pumpes. Dette fikk jeg beskjed om 3. døgnet, hadde likt å visst dette før fødselen i grunn.

- det tar tid å bli kjent med babyen, og det tar tid for babyen og bli trygg på og kjent med deg. Jeg hadde bare hørt at den første tiden var bare kos og fryd og gammen, men de første ukene er slitsomme. Blir veeeldig lite søvn, og det virker som alt en gjør til tider er å amme! Jeg grein masse og følte meg som en elendig mor, men det går seg heldigvis til :) Etter noen uker blir ammingen (som regel) mer kos, og det blir lettere å kose seg med babyen i stede for at alt føles slitsomt ut :)

- ikke ha dårlig samvittighet for å spørre personalet om litt avlastning på sjukehuset, jeg følte meg så fæl hvis jeg gjorde det, og sov omtrent ingenting på sjukehuset, og det ble jo ikke akkurat mer søvn da jeg kom hjem! Både du og babyen har godt av at du får hvilt deg litt ;)

Lykke til med både fødsel og tiden etterpå, jeg slenger neg også på rådet om ikke å planlegge fødselen, det er så og si umulig uansett, ta det som det kommer :)

#40 Dorrimor ♂♂

Dorrimor ♂♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 317 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 05:42

Husk mobillader ja! Masse koselige mld man får de første dagene. Vi glemte d m førstemann, og var en hel dag uten mobil i starten. Og ta bilder, jeg angret d m førstemann, at jeg ikke hadde tatt nok bilder.

Ellers henger jeg meg på de over, ikke planlegg fødselen. Jeg hadde også sett for meg en fødsel uten smertelindring, og slet veldig i ukene etterpå siden jeg fikk smertelindring med at jeg følte st jeg skuffet meg selv.. Tenk at du har vært kjempeflink som har gjennomført denne bragden uansett fødselsmetode, bruk av smertelindring etc etc!
Og sist men ikke minst, la barselstiden være en unntakstilstand, reguler besøk etter eget ønske, og la deg få lov til å gå rundt i lysken hele dagen om du føler behov for det! Far klarer å lage middag når han kommer hjem den første tiden.

Hmm, kom på to ting til: :)
Kjøp brystpumpe før fødselen, og les om tette melkeganger slik at du kjenner igjen symptomene og hva man bør gjøre m det.
Bli m i en Barselgruppe, deilig m voksenkontakt i den første tiden!! :)