Hva er ditt 1000-tips til en førstegangsfødende??? :)
Skrevet 22 juli 2012 - 19:13
Et annet tips hvis det går treigt i starten: ikke stress, men prøv å få sove så mye som mulig! Kroppen får ny energi til å få riene ordentlig i gang. Var der jeg bomma litt, for jeg ble så gira at jeg ikke klarte å sove. Gikk leeeenge med svake rier som slet meg ut (typ to døgn), og med en gang jeg fikk to timers søvn så satte fødselen ordentlig i gang.
Snarvei til forumene
Skrevet 22 juli 2012 - 19:24
B-gjengen skrev 22 juli 2012 - 17:43:
Og nesespray, det kan bli forferdelig tørr luft på sykehuset/føden og det er noe skikkelig herk å bli tett i nesen og føle at du ikke får puste skikkelig under fødselen.
Skrevet 22 juli 2012 - 19:31
Skrevet 22 juli 2012 - 19:37
Skrevet 22 juli 2012 - 20:04
Juliea - kukløsklan skrev 22 juli 2012 - 14:06:
Hadde de ikke klær til babyen på sykehuset? Har jeg aldri hørt om før.
Skrevet 22 juli 2012 - 20:11
Skrevet 22 juli 2012 - 21:02
Det går seg til med det meste etter litt tid.
Skrevet 22 juli 2012 - 21:35
Skrevet 22 juli 2012 - 21:42
Skrevet 22 juli 2012 - 22:17
Skrevet 22 juli 2012 - 22:24
-ia- skrev 22 juli 2012 - 13:40:
Ikke tenk så mye på hvordan det ser ut. Tenk komfort!! Helst ei bukse som er kjempestrechy og ikke klemmer noen plass over magen og er lett å få på seg uten å måtte jobbe for det.
Selv tok jeg med tranebærjus siden jeg har lett for å få blærekatarr, og antibiotikakur ikke er spesielt artig rett etter fødsel.
#35 Gjest_eelis+kian ♥_*
Skrevet 22 juli 2012 - 23:15
Ellers trenger du garantert ikke halvparten av alt det her. Jeg tenkte ikke på hverken nesespray eller leppepomade, heller ikke hårføner, drikkeflaske med tut, klær til babyen eller antibac. Jeg trengte klær til meg selv, ammeinnlegg, hjemreiseklær til babyen, mobil, lader, deo og penger. Alt annet får du på sykehuset. Ikke ta med egne truser, nettingtrusene er helt geniale. Jeg ønsker meg sånne hjemme
På barselhotellet i Tromsø står det en vogn med kluter, bodyer, bukser til babyen, truser, bind og bleier i gangen. Alt man trenger! Er ikke det vanlig?
Ellers ringte jeg venninner eller familie hvis jeg trengte noe hjemmefra, men det skjedde én gang, og da ville jeg ha pizza, haha.
Skrevet 22 juli 2012 - 23:44
Skrevet 22 juli 2012 - 23:58
Ta med deg noe godt å drikke på til fødselen.
Skrevet 23 juli 2012 - 00:25
Skrevet 23 juli 2012 - 03:51
- det første døgnet må du amme hver 6 time, og de neste døgnene hver 4 time, for å få igang ammingen ordentlig. Hvis ungen ikke ville suge da, skal du kontakte personalet slik at du kan pumpes. Dette fikk jeg beskjed om 3. døgnet, hadde likt å visst dette før fødselen i grunn.
- det tar tid å bli kjent med babyen, og det tar tid for babyen og bli trygg på og kjent med deg. Jeg hadde bare hørt at den første tiden var bare kos og fryd og gammen, men de første ukene er slitsomme. Blir veeeldig lite søvn, og det virker som alt en gjør til tider er å amme! Jeg grein masse og følte meg som en elendig mor, men det går seg heldigvis til
- ikke ha dårlig samvittighet for å spørre personalet om litt avlastning på sjukehuset, jeg følte meg så fæl hvis jeg gjorde det, og sov omtrent ingenting på sjukehuset, og det ble jo ikke akkurat mer søvn da jeg kom hjem! Både du og babyen har godt av at du får hvilt deg litt
Lykke til med både fødsel og tiden etterpå, jeg slenger neg også på rådet om ikke å planlegge fødselen, det er så og si umulig uansett, ta det som det kommer
Skrevet 23 juli 2012 - 05:42
Ellers henger jeg meg på de over, ikke planlegg fødselen. Jeg hadde også sett for meg en fødsel uten smertelindring, og slet veldig i ukene etterpå siden jeg fikk smertelindring med at jeg følte st jeg skuffet meg selv.. Tenk at du har vært kjempeflink som har gjennomført denne bragden uansett fødselsmetode, bruk av smertelindring etc etc!
Og sist men ikke minst, la barselstiden være en unntakstilstand, reguler besøk etter eget ønske, og la deg få lov til å gå rundt i lysken hele dagen om du føler behov for det! Far klarer å lage middag når han kommer hjem den første tiden.
Hmm, kom på to ting til:
Kjøp brystpumpe før fødselen, og les om tette melkeganger slik at du kjenner igjen symptomene og hva man bør gjøre m det.
Bli m i en Barselgruppe, deilig m voksenkontakt i den første tiden!!