Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

råd å kjøpe leilighet?

• Logg inn for å svare
12 svar til dette emnet

#1 ed72

ed72

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Skrevet 20 juli 2012 - 00:50

Hei. Jeg er en tobarnsmor som virkelig vurderer å skille meg fra min mann, av hensyn til meg selv og barna. Jeg har så lyst å kjøpe meg egen leilighet. Heldigvis så står huset hvor jeg bor nå på min mann, så jeg har ikke annen gjeld enn hundretusen i studielån. Jeg bor i Finnmark, så den forsvinner relativt raskt.
Jeg har også oppsparte BSU midler, men har kun ca 120.000kr. Jeg kunne godt tenkt meg en sentral leilighet så slipper jeg å ha bil, eller å bruke penger på buss osv.
Jeg har til og med vært i kontakt med DNB om lån til leilighet, men det så faktisk svart ut. Jeg har 320.000 i inntekt før skatt. Jeg har fast jobb.
Er det virkelig så vanskelig, så håpløst å få lån til leilighet? Enn kommunen, kan de hjelpe? Har hørt noe om startlån, hvor mye kan man få av det? Jeg har ikke tenkt på noe luksus leilighet, mellom 1,5- 2 mill, i borettslag. Jeg hadde jo helt sikkert klart å betale 11.000 i huslån pr mnd, det er jo til meg selv. Jeg har aldri hatt økonomiske problemer, problemer å betale regninger. Men jeg kunne godt ha kvittet meg bilen da jeg punger ut 5500 i mnd på den. Heldigvis er billånet også på min mann, men det er jeg som har betalt på den helt siden "vi" kjøpte den.SFO og barnehage, den får man vel dekket til en viss % hvis man er enslig forsørger? Får man overgangsstønad med 100% arbeidstilling? Enn bostøtte? Barnetrygd? Huff det er så mye å ta inn over seg når man føler seg på det mest sårbare. Har ikke energi å lete på nav sine nettsider. Kanskje det er en snill sosionom utdanna person der ute som er ekspert på slike ting jeg spør om.

Dette innlegget har blitt redigert av ed72: 20 juli 2012 - 00:57

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Dumle82

Dumle82

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 52 Innlegg:

Skrevet 20 juli 2012 - 01:19

Men om du flytter fra mannen så må han kjøpe deg ut av huset...

jeg gjorde dette for noen år siden og huset hadde steget såpass mye på de 5 årene vi hadde det at mannen måtte ut med 900 000

jeg kjøpte da en leilighet til 2,5 mill selveier ikke borettslag.. klarte sitte med lån på 1,7 med min inntekt på rundt 350 000 men det var bare såvidt jeg fikk det... før jeg fikk oppgjøret av eksen min stod min mor som medlåntaker og jeg hadde avdragsfritt

og da viste jeg ikke at jeg kunne få OS heller.. Fikk vel ca 3000 i måneden pluss at jeg fikk dekket 64% av barnehage og en ekstra barnetrygd

Det må du først få innvilget før banken tar med i beregningene

Nå har jeg solgt leiligheten og kjøpt hus sammen med min nye samboer;)

Dette innlegget har blitt redigert av Dumle82: 20 juli 2012 - 01:21

#3 ed72

ed72

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Skrevet 21 juli 2012 - 00:48

Rettelse: Huset blir en gang min manns hus, han leier den hos sine foreldre. Jeg kommer aldri til å få rettigheter ift huset. Kjipt, i og med at jeg har betalt på masse oppussing de siste 10 årene. Men, som sagt, huset er ikke min manns, men svigers sitt. Så, da stiller jeg med nada.   Litt teit at han betaler leie til sitt hus, og når arven en gang skal fordeles mellom arvinger, så må han vel betale arveavgift på noe han har betalt sjøl. Men, det er ikke mitt problem heldigvis. Jeg vil ha mitt eget, det er min STORE DRøM.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 759 Innlegg:

Skrevet 21 juli 2012 - 05:55

Du må for det første ha 15% egenkapital og det har du ikke, videre må du ha inntekt for å betjene et lån på 1,5-2 mill og det har du heller ikke.. Alenemorstønadene (forutsatt at du kvalifiserer til dem) varer ikke forevig og du kan ikke basere økonomien på dem..
Du vil kunne få redusert overgangsstønad,utvidet barnetrygd og stønad til barntilsyn (64% av utgiften til barnehage/sfo) dekket.. Bostøtte tjener du for mye til å få..

Sorry, men jeg tror neppe du får såpass mye i lån med den inntekten, men et svarer det selvsagt bare banken som kan gi...

#5 ed72

ed72

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Skrevet 21 januar 2013 - 23:46

Jeg fikk innvilget lån fra husbanken, 2 mill. etter nøye budskjett regning. Er det husbanken som tar feil da, at jeg ikke skal klare å betale på et lån til leil? De hadde jo alle tallene mine, inntekter og utgifter. Hva er mest realistisk?

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 759 Innlegg:

Skrevet 21 januar 2013 - 23:52

Det er et stort lån for en så lav inntekt. Jeg har også hatt husbanklån en gang i tiden, og jeg sleit. Fikk låne alt for mye. Mange ganger var jeg på grensa til å måtte selge fordi renta steg og husleia steg. Husleia gikk opp hvert år. Renta var vel oppe i seks prosent, eller var det sju på det værste? Har du tenkt på at det er husleie i borettslag?

Anonym poster: 786f57a5482c1a3560e2ec9c01d0f86f

#7 Pashla

Pashla

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 502 Innlegg:

Skrevet 21 januar 2013 - 23:55

120.000 er da god egenkapital. Men må du kjøpe til 2 millioner? Kan du ikke se deg om etter et lite bolighus i en litt mer fraflyttet kant av byen?
Vampire penguins? Zombie guinea pigs? We're done for.

#8 ed72

ed72

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Skrevet 22 januar 2013 - 00:21

Det er umulig å finne leil til under 2 mill, når man trenger 3 soverom. HVis jeg nå bo usentralt, så må jeg ha bil, og det er den jeg må kvitte meg med i utgangspunktet , for å få dette lånet.  Tror dere virkelig at kommunen innvilger et lån, samtidig som de ser at det kommer til å bli misligholdt. Jeg fikk lån på 2 mill, fordi de regnet ut at jeg kom til å klare det.  Innvandrere i min kommune får jo også husbank lån, og de har jo enda mer vanskeligere økonomi, siden de ikke får de best betalte jobbene

#9 ed72

ed72

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Skrevet 22 januar 2013 - 00:22

Vis innleggAnonym bruker skrev 21 juli 2012 - 05:55:

Du må for det første ha 15% egenkapital og det har du ikke, videre må du ha inntekt for å betjene et lån på 1,5-2 mill og det har du heller ikke.. Alenemorstønadene (forutsatt at du kvalifiserer til dem) varer ikke forevig og du kan ikke basere økonomien på dem..
Du vil kunne få redusert overgangsstønad,utvidet barnetrygd og stønad til barntilsyn (64% av utgiften til barnehage/sfo) dekket.. Bostøtte tjener du for mye til å få..

Sorry, men jeg tror neppe du får såpass mye i lån med den inntekten, men et svarer det selvsagt bare banken som kan gi...
Jeg fikk 2 mill i lån selv med min inntekt.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 759 Innlegg:

Skrevet 22 januar 2013 - 07:18

Helt sykt å vurdere lån på opp i mot to mill med så lav inntekt.

Anonym poster: a1d5636b62833d4718a78bde14a728f2

#11 mamma_til_2

mamma_til_2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 606 Innlegg:

Skrevet 22 januar 2013 - 07:56

Du kan snakke med banken eller kommunen om og få ett så kalt topplån ( det er lån til egenkapitalen) søsteren min fikk det fra kommunen. men du bør ha ett bra budsjett og ta med i banken.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 759 Innlegg:

Skrevet 22 januar 2013 - 08:19

Har du faktisk vært med på å pusse om huset så har du rett på å få tilbake halvparten av pengene. Min mor skilte seg fra min stefar som da flyttet siden huset er hennes og han fikk tilbake halvparten av det han hadde brukt på oppusing. Hadde hørt med advokat om akkurat det.

Anonym poster: 29bce7f4ce4e5f0d18921ec86a367a0e

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 759 Innlegg:

Skrevet 22 januar 2013 - 09:29

Hvorfor betaler du 5500 kr i mnd på hans bil?

Anonym poster: 1f33fd8adc59ba0c5ce941cf9b6b68db