Kurdisk miljø. Noen med erfaring?
Skrevet 18 juli 2012 - 16:43
Jeg har derimot fått nyss om at han skal få kona si hit om 6 mnd.
Når er det vanlig at en kurder gifter seg? Han er 20 år nå.
Han er livredd for at familien skal finne ut av forholdet og gjemmer seg bak religion og at de er så strenge.
Jeg tror hun blir grundig lurt og får jeg bevis på det kommer jeg til å informere familien hans.
NOen med erfaring om hva som er vanlig i dette miljøet? Er det slik at alle gifter seg med en fra eget land?
Snarvei til forumene
Skrevet 18 juli 2012 - 16:56
Forskjell på kurdere fra forskjellige land..
Skrevet 18 juli 2012 - 17:00
Tror han er fra irak. Kjenner du til det miljøet?
Skrevet 18 juli 2012 - 17:50
Er selv sammen med en tyrker (ikke kurder, så de er mer liberale), men hadde jeg ikke fått møtt familien så hadde jeg droppet han, og grunnen til det er at da hadde jeg vist at han ikke mente noe med det. Har tullet med venner der nede om dette før og sagt: Ikke søren om jeg skal være sammen med noen her før jeg har møtt moren.
Det er jo et lite paradoks da at de kaller oss nordmenn rasister, men tåler ikke selv at sin sønn er sammen med ei fra Norge siden det ikke er bra nok.
Skrevet 18 juli 2012 - 18:19
Skrevet 18 juli 2012 - 19:00
Kurdere er like forskjellig som normenn har jeg erfart, du har de som er snille som lam, og de som er direkte ondskapsfull i tillegg til de "gruppene" inni mellom. Men det JEG personlig har erfart gjør at jeg er veldig skeptisk til dem.
Og de kan godt være gift og ha ei her i Norge uten problem.
Så mistanken du har kan godt være reell.
Skrevet 18 juli 2012 - 19:34
Men etter ett år eller så orket hun ikke mer. Da kom det frem at han var gift (ufrivillig) Familien til bruden hans krevde nå at han skulle ta og hente henne til norge. Det ville ikke han og han krevde skilsmisse... Han var smart nok til å gå til politiet og fortelle om sin situasjon (tvangsekteskap, det er mange gutter som blir tvunget også) HAn fortalte at familien la press på han og krevde at kona hans nå skulle komme på familiegjenforening. Da hun fikk avslag pga opplysningene han hadde gitt til UD klikket de i vinkel.... Ble ganske stygg situasjon ut av det hele.
Skrevet 18 juli 2012 - 19:57
Skrevet 18 juli 2012 - 22:43
Og stusser på at hun ikke får møte familien.
Kanskje han er gift eller at familien har funnet en kone de forventer at han skal gifte seg med.
Rart egentlig, da de fleste kurdere får velge selv hvem de vil gifte seg med.
men er drittsekker fra alle nasjoner, selv om de fleste jeg har møtt er tyrkere..
Syns du skal fortelle hva du vet til din venninne.
Skrevet 18 juli 2012 - 23:35
Skrevet 19 juli 2012 - 01:07
Har kjent mange og alle er sammen med norske jenter i ungdomsårene / tidlig 20-årene før de gifter seg med en jente fra landsbyen de kommer fra.
Hvis hun ikke får treffe familien som bor i Norge hadde jeg tenkt mitt. Kan godt være at han ikke er gift, men at han er "lovet" bort til en kurdisk jente. Er ofte at familien bestemmer hvem gutten/jenten skal gifte seg med.
Be hun gi han ett ultimatum, enten får hun treffe familien ellers er det slutt. Bor de i Norge bør de klare å akseptere at sønnen finner seg en norsk jente.
Dette innlegget har blitt redigert av ღTyrkiskPepperღ: 19 juli 2012 - 01:08
Skrevet 19 juli 2012 - 06:52
ღTyrkiskPepperღ skrev 19 juli 2012 - 01:07:
Har kjent mange og alle er sammen med norske jenter i ungdomsårene / tidlig 20-årene før de gifter seg med en jente fra landsbyen de kommer fra.
Hvis hun ikke får treffe familien som bor i Norge hadde jeg tenkt mitt. Kan godt være at han ikke er gift, men at han er "lovet" bort til en kurdisk jente. Er ofte at familien bestemmer hvem gutten/jenten skal gifte seg med.
Be hun gi han ett ultimatum, enten får hun treffe familien ellers er det slutt. Bor de i Norge bør de klare å akseptere at sønnen finner seg en norsk jente.
Jeg må bare nevne noe her. Ang landsbyene som du nevnte... Nå ser sikkert de fleste for seg bitre små landsbyer med gamle regler og tankegang, men kurdere fra Irak, (veldig mange av de iallfall) inkl min mann er fra sulemani , en by med over to mill innbyggere bare i by delen. Liberalt, maaange kjøpesentere
Skrevet 19 juli 2012 - 06:53
Skrevet 19 juli 2012 - 07:47
Lille meg_med 2 små skrev 19 juli 2012 - 06:53:
Skrevet 19 juli 2012 - 10:47
Og mange velger norske jenter fordi vi er mer frigjorte og åpne.
De jeg kjenner er høflige og hjelpsomme,men nå har min manns familie høy status i miljøet.
Og han sitter ikke på cafe dagen lang som mange andre.
Er som med alle andre. Du kan finne et bra eple eller et råttent
Skrevet 19 juli 2012 - 14:34
Silly80 skrev 19 juli 2012 - 10:47:
Og mange velger norske jenter fordi vi er mer frigjorte og åpne.
De jeg kjenner er høflige og hjelpsomme,men nå har min manns familie høy status i miljøet.
Og han sitter ikke på cafe dagen lang som mange andre.
Er som med alle andre. Du kan finne et bra eple eller et råttent
Skrevet 19 juli 2012 - 18:34
Det er vondt å høre om hans barndom(mye av den) , hvordan de løp ut fra timen på skolen fordi de trodde skolen ble bombet, så de løp ut for da så flyene at oi, det er en skole, ikke ta... Hvordan man kan bli vant til å høre kuler rundt seg... Men også om den utrolig kjærligheten og støtten i familien....
Nå er jeg stolt av å reise på ferie til Suleiman. En flott by, gigantisk etter min mening, kjøpesenteret så langt man kan se, tivolier overalt. Til og med flere "hvite" turister der, og fastboende. Sjokkert? Hvem hadde trodd det.. Joda, det er en av flere byer som har og holder på å komme langt frem. Rolig er det der også... Men, pga ordet "kurder" feks, så er det med en gang skummelt....
Noen er råtne epler, andre er som en diamant. Alle er forskjellige <3 ha en fin kveld alle sammen