Gå til innhold

Glem at sola er borte, sommeren er her!


Gjest Mentha

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha

Nei det blir ofte litt av problematikken når man bruker søtning. For det er ikke til å stikke under en stol at sukker har flere kvaliteter innen baking enn at det er søtt. Det er også blant annet seigt, og det er det som gir den fine kvaliteten i marengsen. Mine ble veldig porøse, men jeg er ingen marengskjenner og synes egentlig det er helt greit.

Det eneste kravet jeg setter er når jeg lager kaker med marengskrem, da _må_ det være sukker i, for da må kremen bli seig.

 

Har et håp om at palmesukker kan være tingen, ettersom (de sier) det skal ha de samme egenskapene som sukker når det kommer til baking. Men det får bli et senere prosjekt, når jeg får pakken jeg har bestilt.

 

Men ofte må man kompromissere en del når man bruker sukkererstatninger, nettopp fordi det ikke er sukker, det er noe annet, som tilfeldigvis smaker søtt. I mange tilfeller (som f.eks ved iskremlaging) har jeg ingen problemer med det, men andre ganger merkes det veldig godt ,) Det er nok sånn det bare må bli om man skal kutte ut sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Siklerotte

Æsj, nei, jeg må vel bare innse at jeg aldri blir helt fornøyd med annet enn sukker (men ikke gir opp før jeg prøver palmesukker, og ser hvordan det fungerer for kroppen), men alt annet blir håpløst. Jeg synes det er helt greit i f.eks. syltetøy, over jordbÆr osv. (da smaker jeg faktisk ikke forskjell fra sukker), men det blir bare ikke det samme ellers, og da får jeg bare leve uten. Jeg får heller glede meg til bursdagen min, da skal jeg stappe i meg alt jeg kommer over, og så får jeg heller ta støyten senere. Men iskremen skal jeg fortsatt prøve - den får en sjanse til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Du, en tanke jeg fikk i sta bare, for å få litt mer konsistens i marengsen. Hvordan er det å bruke mel da? Sikte i litt og litt til den blir seigere? Aner ikke om det faktisk går an, prøvde å google litt, men ble ikke noe klokere. Men det kunne vært moro å prøve :) Kan jo hende det bare faller sammen da, for alt jeg vet.

 

Mine ble sånne skikkelige power puffs hehe, måtte være dritforsiktig da jeg tok de av bakepapiret så de ikke skulle smuldre opp i hånda mi. Og i munnen bare smelter de helt bort, så tror ikke akkurat det er mange kalorier per lille marengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

De jeg lager blir tilsvarende dette: http://farm3.static.flickr.com/2668/3787258737_02d6f7cd1e.jpg eller http://3.bp.blogspot.com/-2l1yK9HEzUs/TWR4wDjKmHI/AAAAAAAAATA/D8zjN8kgaME/s1600/007.JPG - altså alt annet enn marengs i mine øyne. Det skal jo være mer slik: http://lh6.ggpht.com/_qDLlgSgQb_Y/SzPchcONGuI/AAAAAAAACzE/YcSta1XIGfc/pepmeringue.jpg - så jeg innser jo at det ikke bare kan være meg, men at det bare ikke går, rett og slett. For alt ser slik ut, når jeg søker på marengs uten sukker...

 

Kanskje jeg får bestille her: http://www6.netrition.com/miss_meringue_sf_mini.html - så må jeg ikke vente helt til bursdagen min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Ellers kan jeg jo kanskje prøve litt mel og littebittegranne sukker, i håp om at det blir bedre, men jeg har egentlig mistet håpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Det blir poofy fordi det er lite substans i det. Sukkeret sørger for at det blir mer massivt, når det smelter sammne med eggehvitene og stivner. Er det bare bittelitt søtning i, så er det i bunn og grunn bare stekte eggehviter. Så trikset er å få til litt substans i det, og få det litt seigt, uten å bruke sukker. Hm, det kan bli vanskelig. Har du hørt om yaconsirup? Vet ikke om det kan gå an å bruke i, men det kan jo være verdt et forsøk. Blir likevel ikke like mye masse som med sukker, men det går an å prøve, evt lage en blanding med litt mel også i?

Bare tenker høyt jeg nå, har som sagt lite erfaring med marengs.

 

Ga opp søtbaksten for helga jeg, nå står det tre brød i ovnen, så junior får lun lunsj når han våkner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Siklerotte

Har ikke hørt om det før nå, var på helsekosten og så etter det, men en unge som ikke hadde fått viljen sin var svært lite interessert i å la meg få min, så jeg fikk ikke sett ordentlig. Jeg så forresten at de hadde stevia der også (altså, ikke blandingen med sukrin). Jeg skal prøve det også, bare fordi jeg veldig gjerne vil få til, hvis ikke får jeg bare vurdere å bestille ferdig, eller holde ut til september. Ikke så synd på guttungen din, da - i mitt hus er det aldri hjemmebakt brød, men det er egentlig aller mest fordi jeg aldri - virkelig aldri, har smakt et godt hjemmebakt brød. Mulig jeg har vært uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Ang stevia så er det vel akkurat blitt godkjent i EU, og Norge følger tett på. Såvidt jeg vet er det godkjent for salg som dyrefor (!) her til lands, så noen helsekoster tar det kanskje inn under det påskuddet ? Men, som sagt, hvis du ikke trenger det akkurat nå ville jeg absolutt bestilt det på nett til en brøkdel av prisen. Det er meget drøyt i bruk, så du har en liten evighet om du bestiller en liten flaske eller boks.

 

Hjemmebakt brød har jeg smakt masse godt av, men jeg er elendig på å bake det selv. Merkelig nok egentlig, siden jeg er så glad i å bake, og har prøvd x antall ganger å få til et godt hjemmebakt brød. Tror det hviler en forbannelse over brødene mine. I sta hadd ejeg en super oppskrift, det hevet bra og alt så supert ut. Så, vet du, åpnet jeg ovnen for tidlig og tok ut et brød for å kjenne på det, og da datt det sammen til en tykk lefse (det hadde stått i 40 min), sammen med det brødet som sto nærmest døråpningen. Så, av tre brød ble ett relativt vellykket (kunne vært stekt litt til), ett ble flatt, men spiselig og ett havnet i søpla. Hurra. Jaja, i det minste er det sunt. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siklerotte

Jeg har faktisk en god del Stevia hjemme, det er eventuelt det andre jeg må forsøke å få tak i, og ja, det kan jeg like så godt bestille på nettet, for jeg trenger det ikke med en gang, dessuten er det lettvint. Tar det mot slutten av sommeren, hvis jeg ikke finner det i butikk (det er jo enklest, selv om det kanskje er dyrere). Nå har jeg jo en lang liste over ting jeg skal få skaffet. ;)

 

Det verste jeg vet er når ting ikke blir like perfekt som jeg har forestilt meg - og da vil jeg helst at ingen skal spise eller røre, i hvert fall ikke lyge og si at det er godt, fint og bra. Jeg er faktisk glad i å bake (ikke kaker, men gjærbakst) - men siden jeg nå også må holde meg unna mengder med karbohydrater, er det kjedelig å lage til alle andre enn meg selv... Du får fortsette med baking, om ikke lenge er du så flink at du kan starte gårdsutsalg med mors ferske brød, og litt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...